شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

ويروس كرونا؛ از طريق شستن فرش در قاليشويي‌ها منتقل مي‌شود؟

۱۰۹ بازديد

سلامت نيوز: ويروس كرونا؛ از طريق شستن فرش در قاليشويي‌ها منتقل مي‌شود؟

سلامت نيوز:يك متخصص عفوني گفت: انتقال فرش با ماشين و يا حتي تكاندن فرش مي‌تواند باعث انتشار ويروس كرونا شود.

به گزارش سلامت نيوز به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان، مسعود مرداني فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني و عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي در پاسخ به سوالي درباره احتمال انتقال ويروس كرونا در مراكز قاليشويي، گفت: در اين دوره زماني انجام كار‌هايي مانند سپردن قالي براي شستشو جايز نيست، به اين دليل كه احتمال انتشار ويروس در مرحله‌هاي مختلف مانند انتقال فرش با ماشين و يا حتي تكاندن فرش مي‌تواند باعث انتشار ويروس كرونا شود.

 

عضو كميته كشوري كرونا افزود: از تمام خانواده‌ها تقاضامنديم چنين كار‌هايي كه مربوط به بيرون از منزل و باعث جابجا شدن وسايل داخل خانه مي‌شوند، به زمان ديگري موكول و از ورود وسايل جديد و خارج از منزل به داخل، خودداري كنند.

 

در اين روز‌هاي اپيدمي كرونا و نزديك شدن به پايان سال، بازار خانه تكاني و خريد وسايل جديد و شستشوي وسايل مانند فرش، رونق گرفته است.

اما نكته مهم اين است كه براي تحقق شعار كرونا را شكست مي‌دهيم؛ ضمن رعايت بهداشت فردي، احترام به حقوق شهروندي و رعايت بهداشت عمومي بسيار مهم و توصيه فراوان شده است.

 

از مهمترين توصيه‌هاي رعايت بهداشت عمومي در زمينه خانه تكاني، مي‌توان به عدم استفاده از وسايل عمومي و تعويض نكردن وسايل خانه اشاره كرد؛ به عنوان مثال تحويل دادن فرش به مراكز قاليشويي، حمل و نقل آن با وسايل عمومي، تجمع فرش‌هاي مختلف در يك مركز قاليشويي و خريد وسايل نو براي ورود به منزل مي‌توانند چرخه انتشار ويروس كرونا را افزايش دهند.

 

با انجام اين كار‌ها فقط حضور خود و ديگران را در جامعه افزايش داده ايم و در صورتي كه يكي از اين وسايل مانند ماشين حمل و نقل، فرش‌هاي تحويل داده شده به مركز قاليشويي آلوده به ويروس باشند، متاسفانه يك چرخه آلودگي بزرگي بوجود مي‌آيد كه سرعت انتشار ويروس را افزايش مي‌دهد، بنابراين ضمن رعايت بهداشت فردي، احترام به حقوق ديگران و رعايت بهداشت عمومي بسيار مهم و توصيه شده است.

 

كيانوش جهانپور، رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت بهداشت روز بيستم اسفند ماه درباره آخرين وضعيت ويروس كرونا، در ايران اظهار كرد: با ۸۸۱ مورد جديد تعداد مبتلايان كرونا در كشور به ۸ هزار و ۴۲ نفر رسيده است.

 

جهانپور گفت: مجموع جان باختگان اين بيماري در كشور به ۲۹۱ مورد رسيد.

عليرضا زالي فرمانده ستاد عمليات مديريت مقابله با كرونا نيز با تاكيد بر اينكه كرونا يك سرماخوردگي ساده نيست و مي‌تواند افراد زيادي را به كام مرگ بكشاند، گفته است: متاسفانه همچنان برخي از مردم و مسئولين موضوع كرونا را ساده گرفته‌اند، اين سهل انگاري بسيار هولناك است كه مي‌تواند سبب تلف شدن عده‌اي شود.

مقالات مرتبط:

قاليشويي در لويزان

قالي‌شويي متري چند؟

۸۵ بازديد

اگر قاليشويي‌ها قيمت بالاتر از نرخ مصوب از مشريان درخواست كنند مشمول تخلف شده و مشتري مي‌تواند براي طرح شكايت به تعزيرات، اتحاديه و خانه صنعت معدن مراجعه كند. اما نرخ مصوب چقدر است؟

به گزارش اقتصادآنلاين به نقل از ايرنا، هر ساله در روزهاي ميانه اسفند قاليشويي‌ها نخستين جايي هستند كه مشتريان پشت خطشان صف مي‌كشند تا با فرش‌هاي آب خورده، رنگي دوباره به خانه‌ها بزنند. اگرچه امسال بوي تايد و ريكاي خانه‌تكاني و نرگس‌هاي دم عيد، جاي خودشان را به بوي الكل و ضدعفوني‌كننده داده است، اما هنوز هم فرش‌ها در راه رفت‌وآمد به قاليشويي هستند تا گرد و خاك از تن بزدايند.

اما نرخ‌هاي قاليشويي ۹۸ چقدر است؟ قيمت مصوب قالي‌شويي هر ساله توسط اتحاديه صنف قاليشويي مشخص مي‌شود. «مجتبي قائني»، مدير اجرايي اتحاديه قاليشويي درباره نرخ‌هاي امسال گفت: شست‌وشوي انواع فرش ماشيني هر متر مربع ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، شست‌وشوي فرش دستباف هر متر مربع ۱۷ تا ۱۹ هزار تومان، شست‌وشوي فرش دستباف رنگ روشن ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان و شست‌وشوي فرش گل ابريشم ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان قيمت‌گذاري شده است.

به گفته وي قاليشويي‌ها مي‌توانند ۲۰ هزار تومان براي حق سرويس از مشتري دريافت كنند.

قائني اظهار كرد: اگر قاليشويي‌ها قيمت بالاتر از نرخ مصوب از مشريان درخواست كنند مشمول تخلف شده و مشتري مي‌تواند براي طرح شكايت به تعزيرات، اتحاديه و خانه صنعت معدن مراجعه كند. البته برخي قاليشويي‌ها خدمات خاصي به مشتريان ارائه مي‌دهند و مشتري با رضايت قيمت بالاتر را مي‌پذيرد كه اين موضوع جداي از تخلف است.

وي در پاسخ به اين سوال كه كرونا چه تاثيري بر قالي‌شويي داشته است، گفت: تقاضاها كم شده و اين ويروس همه چيز را تحت الشعاع قرار داده است. از سوي ديگر به دليل بارندگي‌هاي اخير فعاليت قاليشويي‌ها مقداري عقب افتاد و به همين دليل بعضي سفارش‌ها را ديرتر تحويل مي‌دهند.

مقالات مرتبط:

قاليشويي در نارمك

قاليشويي در جشنواره

فعاليت گشت هاي نوروزي كنترل ونظارت بر بازار هرمزگان آغارشد

۹۴ بازديد

بندرعباس- ايرنا- فعاليت گشت هاي نظارتي نوروزي كنترل و نظارت بر بازار كالا و خدمات هرمزگان از امروز پنجشنبه اول اسفندماه درسطح استان آغازشد.

معاون نظارت، بازرسي وحمايت از حقوق مصرف كنندگان سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان گفت: در اين طرح كه تا ۱۵ فروردين ماه ۹۹ ادامه دارد، ۴۰ اكيپ با مشاركت اتاق اصناف و تعزيرات حكومتي بر فعاليت  واحدهاي صنفي وعرضه كالا در استان نظارت و كنترل دارند.
عبدالرضا پيروي منش در اين راستا افزود: بازرسان به مدت ۴۵روز نظارت بر بازارها، ميدان هاي ميوه وتره‌بار، عرضه ميوه و سبزي درسطح شهر، گوشت و ساير موادپروتئيني، سوپر ماركت‌ها، نانوايي‌ها، قنادي و آجيل فروشي‌ها، رستوران ها و آشپزخانه‌هاي سطح شهر و نيز رستوران‌هاي بين راهي هرمزگان را برعهده دارند.
وي بيان داشت: همچنين گشت هاي نوروزي در اين مدت بر جايگاه‌هاي عرضه سوخت، شركت‌هاي مسافرتي و دفترهاي فروش بليت، هتل ومهمانپذيرها، مكان‌هاي تفريحي وتفرجگاه‌ها، تعميرگاه‌هاي اتومبيل، قاليشويي‌ها، كارواش‌ها و ساير بخش‌ها نظارت و كنترل مي كنند. 
معاون نظارت، بازرسي وحمايت از حقوق مصرف كنندگان
اظهارداشت: با توجه به افزايش حضور مردم در مراكز خريد در ايام پاياني سال فعاليت گشت هاي كنترل و نظارت بازار نيز افزايش مي يابد.
پيروي منش يادآورشد: كنترل قيمت وتعادل در بازار،  پيشگيري و مبارزه با تخلف‌هاي صنفي وبهداشتي، كنترل ونظارت بر وضعيت بازار كالا وخدمات، حمايت از حقوق مصرف كنندگان،  جلوگيري از تخلف احتمالي و رسيدگي فوري به شكايت‌ها و گزارش‌هاي مردمي از اهداف اين طرح نظارتي است.
وي درپايان از مردم خواست: درصورت مشاهده هرگونه تخلف گرانفروشي، كم فروشي، درج نكردن قيمت و صورت حساب از واحدهاي صنفي را به تلفن گوياي ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن وتجارت هرمزگان اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.

 

مقالات مرتبط:

قاليشويي در نارمك