سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

۸۵ درصد فرش توليدي در چهارمحال و بختياري ارزش صادراتي دارد

۲۹ بازديد

رييس اداره فرش سازمان صمت خبر داد
۸۵ درصد فرش توليدي در چهارمحال و بختياري ارزش صادراتي دارد


ايسنا/چهارمحال و بختياري رييس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري با تاكيد بر اينكه ۸۵ درصد فرش توليدي در چهارمحال و بختياري ارزش صادراتي دارد، گفت: بيشترين فرش‌هاي چهارمحال و بختياري را قالي شهركرد و فرخشهر، يلمه بروجن، گبه ريزباف اردل، فرش بختياري مناطق عشايري و فرش چالشتري تشكيل مي‌دهد.



به گزارش ايسنا به نقل از روابط‌عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري عليرضا جيلان در خصوص راه‌اندازي شهرك تخصصي فرش در استان اظهار كرد: اين شهرك در مساحت ۴۲ هكتار راه‌اندازي مي‌شود و ارزش افزوده ناشي از فروش فرش براي بافنده محاسبه مي‌شود، در اين شهرك تمامي زنجيره توليد فرش از توليد پشم تا فروش و صادرات انجام مي‌گيرد.



رييس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختياري افزود: شهرك تخصصي فرش استان كاربري اقامتگاهي و توريستي خواهد داشت و بازاچه‌هاي فروش، موزه فرش، نمايشگاه، تالار گفتگو و مجموعه‌هاي اقامتي در اين شهرك پيش‌بيني شده است كه نقش مهمي در جذب گردشگر ايفا مي‌كند.



وي بيان كرد: بيشترين فرش‌هاي چهارمحال و بختياري را قالي شهركرد و فرخشهر، يلمه بروجن، گبه ريزباف اردل، فرش بختياري مناطق عشايري و فرش چالشتري تشكيل مي‌دهد.



جيلان با تاكيد بر اينكه ۸۵ درصد فرش توليدي در چهارمحال و بختياري ارزش صادراتي دارد، گفت: فرش استان با تصويب مجلس شوراي اسلامي در سال ۱۳۸۰ به ثبت جهاني نشان جغرافيايي رسيد و در سال ۹۶ نيز لوح ثبت جهاني فرش بختياري با حضور رييس مركز ملي فرش ايران در شهركرد رونمايي شد.

هنر چندصد ساله فرش بيجار در ورطه نابودي

۲۲ بازديد

مهر گزارش مي دهد؛

هنر چندصد ساله فرش بيجار در ورطه نابودي

قاليشويي تهران نو

بيجار- فرش پولادين بيجار گروس روزگاري شهره خاص و عام بود اما امروز غبار فراموشي بر روي تار و پود دار قالي اين ديار نشسته است.


خبرگزاري مهر –گروه استان‌ها: روزگاري نه چندان دور به هر خانه‌اي كه وارد مي‌شدي مادران و دختراني را مي‌ديدي كه اميد و آرزوهاي خود را در تار و پو دار قالي بهم گره مي‌زدند تا به خواسته‌هاي خود برسند.


صداي كوبيدن نخ بر روي دار قالي با نجواي آرام شاعرانه مادري كه فرزندانش را بر روي پاهايش مي‌خواباند در گوشه‌اي از اتاق حس آرامشي وصف ناپذير را به وجود مي‌آورد.


گويي صداي آواز عشق با ريتم هنر تمامي ندارد و هر لحظه تو را به آرامش فرا مي‌خواند، ديدن دست‌هاي پينه بسته و انگشتان متورم مادر حكايت از عشق ديرينه بر دار قالي دارد.


اينجا روزگاري سرزمين عشق و ارادت به هنر فرش دستباف بود، شهري كه نام و آوازه هنر بانوان سرزمينش به فراسوي مرزها رسيده است اما اين روزها اين هنر ماندگار كم فروغ شده است و غبار فراموشي روزگار دار قالي را سياه كرده است.


روزگاري فرش پولادين بيجار اين هنر دست ظريف كاران فرش باف بيجاري، در ميان ساير فرش‌هاي ايران و جهان ارزش و اعتباري داشت و خودش به تنهايي زينت كاخ‌هاي و منازل اعيان نشين بود، هنر دستي كه پول حاصل از فروش آن بركت اكثر سفره‌هاي خانواده‌هاي بيجاري بود.


فرش بيجار بافته شده به دست بافندگان ماهري است كه با آميخته كردن هنر و احساس و همكاري چشم و دل و دست سرانگشتان خود آنچنان گره‌هاي ظريف و دل ربايي و در عين حال داراي استحكام بر تار و پود اين چله مي‌زنند كه ظرافت و زيبايي آن و استحكامش موجب شهرت جهاني فرش بيجار شد.


اينجا در يكي از محله‌هاي قديمي از ديار گروس در خانه‌اي از جنس عشق و محبت مادري گره بر دل فرش مي‌زند تا سر پناهش را محكم‌تر كند.


در اين اتاق آرام و ساكت مادري دار قالي را برپا كرده تا با همين هنري كه دارد بتواند گليم خود را از آب سخت و سهمگين تورم و فشار اقتصادي بيرون بكشد و اميد فرزندانش باشد.


هنر چندصد ساله فرش بيجار در ورطه نابودي


روز به روز از تعداد فرش بافان بيجاري كاسته مي‌شود


زهرا عباسي مادر هنرمند بيجاري است كه روزگار زيادي است كه عمرش را پاي دار قالي گذاشته است، مي بافد تا هنري را خلق كند و از اين هنر در آمدي كسب كند.


اين مادر بيجاري در گفتگو با خبرنگار مهر به سابقه فعاليت خود در اين هنر اشاره مي‌كند و مي‌گويد: تا جايي كه به ياد دارم از زمان كودكي مادرم و مادر بزرگم فرش مي‌بافتند و در كنار خودشان اين هنر را نيز به ما آموزش دادند.


وي ادامه داد: سال‌هاي زيادي در منزل پدرم به فرش بافي مشغول شدم و بعد از ازدواج ميراث بزرگي كه همان دار قالي ام بود را با خود در آغوش گرفتم و به منزل بخت رفتم.


وي افزود: در روزهايي كه من تنها فرزندانم را بزرگ مي‌كردم و همسرم براي ادامه كار از شهر خارج مي‌شد تنها مونس تنهايي من دار قالي ام بود انگار اين فرش مرا با خود به دنياي ديگري مي‌كشاند، دنيايي كه در آن خوشبختي و عاقبت به خيري فرزندانم را مي‌ديدم.


بانوي هنرمند بيجاري گفت: در طول زندگي ام فرش‌هاي زيادي را بافتم و بسياري از فرش‌هايم هنوز هم در خانه بسياري از اقوامم به يادگار باقي مانده است.


هنرمند بافنده بيجاري عنوان كرد: متأسفانه اين روزها فرش بيجار و بافت آن با بي مهري مواجه شده است و ديگر كمتر كسي است كه بخواهد فرش ببافد و اين هنر آرام آرام رو به فراموشي گذارده است.


وي به وضعيت اقتصادي شهرستان بيجار اشاره كرد و افزود: مردم ديار گروس از لحاظ اقتصادي مردماني ضعيف هستند اما اين هنر ارزشمند را كه از ديرباز برايشان به ارث رسيده را همچنان حفظ كرده اند.


عباسي به اهميت حمايت از بافندگان اشاره كرد و بيان داشت: حمايت از بافندگان به ويژه در حوزه پرداخت تسهيلات و پوشش بيمه‌اي و به روز كردن دارهاي قالي مي‌تواند نقطه اميد و عطفي براي افزايش توليد و اشتغالزايي باشد.


وي اضافه كرد: در گذشته تمامي مصالح و ابزار كار فرش بافي در بيجار اعم از طراحي، نقاشي، چله اندازي يا برپاكردن دار قالي و تهيه خامه و تار و پود و رنگرزي آنها توسط خود اساتيد بيجاري انجام مي‌گرفت و خود طراحان از افرادي بودند كه بافندگان را از همان ابتدا تا پايين آوردن قالي بافته شده از دار راهنمايي و كمك مي‌كردند تا اين فرش و هنر دست بافنده بيجاري بدون كمترين نقص و خسارت پايين بيايد و به بازار عرضه شود.


بانوي بيجاري اضافه كرد: اين هنر صنعت در سال‌هاي اخير با مشكلاتي مواجه شده و براي پويايي و رونق آن بخش دولتي و خصوصي بايد دست در دست هم موانع موجود را از سر راه توسعه بردارند.


هنر چندصد ساله فرش بيجار در ورطه نابودي


فعاليت ۱۸ كارگاه قالي بافي در بيجار


رئيس اداره صنعت تجارت و معدن بيجار نيز در گفتگو با خبرنگار مهر، به پيشينه ديرين فرش بيجار اشاره كرد و اظهار داشت: هنر بافت قالي در شهرستان بيجار، داراي پيشينه ديرينه اي است وجود قالي‌هاي قديمي تاريخي خارج از كشور ايران سند محكمي براي درخشش اين هنر است.


مير آقايي به ثبت ملي فرش بيجار اشاره و عنوان كرد: پس از تلاش‌ها و پيگري‌هاي مستمر، گواهينامه ثبت ملي نشان جغرافيايي فرش بيجار در بيستم تيرماه سال ۹۶ صادر شد.


به گفته ميرآقائي در حال حاضر دو كارگاه قالي بافي داراي مجوز و ۱۶ كارگاه قالي بافي بدون مجوز با ۱۵۵ بافنده در شهرستان بيجار فعاليت دارند.


وي فرش بيجار را ظرفيتي مناسب و ارزشمند براي توسعه شهرستان دانست و گفت: بايد سعي شود تا با رفع موانع توليد ميزان بافت فرش را افزايش دهيم و به توسعه اقتصادي شهرستان كمك كنيم.


محضر عقد شيك پونك


حمايت بنياد علوي از هنر-صنعت فرشبافي

۲۸ بازديد

حمايت بنياد علوي از هنر-صنعت فرشبافي


قاليشويي نيروهوايي

حمايت بنياد علوي از هنر-صنعت فرشبافي

معاون اشتغال نهاد آباداني و پيشرفت بنياد علوي مراوه تپه در بازديد از كارگاه‌هاي قاليبافي، عنوان كرد: با توجه به شرايط موجود، طرح حمايتي بنياد علوي از كارگاه‌هاي قالي بافي اين منطقه باعث شده كه اين صنعت پايدار بماند.


به گزارش ايلنا؛ علي باي (معاون اشتغال نهاد آباداني و پيشرفت) گفت: اشتغال‌زايي براي مردم، موجب كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و كمك به اقتصاد خانواده است. تعداد زيادي از مردم اين منطقه به اين كار مشغول هستند.


وي افزود: قالي يا فرش تركمن از قديم در ميان مردم ايران و جهان زبانزد بوده است. اين قالي‌ها عموما بين ۱ تا ۱۲ متر در رنگهاي قرمز، آبي سورمه اي، سبز پر رنگ، سفيد و بژ، از پشم گوسفند بافته مي‌شود.


رنگ‌آميزي بافتن اين قالي‌ها عموما به دست زنان، با تبحر و ظرافت خاص و بسيار هنرمندانه صورت ميگيرد و مانند ثروتي از مادر به دختر منتقل مي‌شود.


به گفته باي، فرش‌هاي تركمن بر روي زمين به طور افقي و خوابيده بافته مي‌شود. اين دارها در محل‌هاي محدود و كم ارتفاع نصب مي‌شود و حمل و نقل آن‌ها در مسافرت‌هاي فصلي ييلاق و قشلاق به سادگي ميسر است.


وي تصريح كرد: بافندگان تركمن پس از اين كه يك رج را مي‌بافند، براي فشرده‌سازي، شانه را ميكوبند و سعي مي‌كنند صدايي همانند صداي ضرب پاي اسب‌هاي تركمن را تقليد كنند.

 

سمپاشي سوسك درشت

 

امضاهاي طلايي در صادرات فرش‌هاي دستباف تمام‌ابريشم برچيده شد

۲۲ بازديد

به منظور صيانت از هنر- صنعت فرش دستباف؛
امضاهاي طلايي در صادرات فرش‌هاي دستباف تمام‌ابريشم برچيده شد


تهران- ايرنا- برخي با استفاده از امضاهاي طلايي، فرش‌هاي تقلبي يا غيرايراني را به‌ جاي فرش‌هاي دستباف تمام‌ابريشم روانه اروپا مي‌كردند كه با حذف اين امضاها از اين سوء استفاده جلوگيري شد.



«فرح‌ناز رافع» رييس مركز ملي فرش ايران امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار اقتصادي ايرنا در اين زمينه توضيح‌داد: صادركنندگان فرش‌هاي دستباف تمام ابريشم به‌منظور استفاده از قانون معافيت پرداخت حقوق گمركي به ميزان هشت درصد ارزش كالا، ملزم به ممهور كردن اوراق صادراتي خود به مُهري هستند كه در اداره گمركات اروپا ثبت مي‌شود و به «مهر بروكسل» شهرت دارد.



وي اظهار داشت: با توجه به احتمال ارائه اظهارنامه‌هاي غيرواقعي و در برخي موارد فرش‌هاي اظهار شده كه در ايران نبوده يا اصالت ايراني نداشته است، صدور اين گواهي تاييد موجب ايجاد فضاي امضاي طلايي براي برخي كارشناسان و حتي رييس مركز مي‌شد.



رافع گفت: در برخي موارد حتي كالا در ايران وجود نداشت و اصلا مشخص نبوده كه كالا چه هست، اما تاييديه ياد شده را دريافت مي‌كرد و چنين سوء استفاده‌هايي به‌شدت بازار فرش تمام ابريشم ايراني را در اتحاديه اروپا تحت تاثير منفي خود قرار داد.


رييس مركز ملي فرش تاكيد كرد: با توجه به اهميت موضوع، پس از بررسي و كارشناس، به‌منظور جلوگيري از ايجاد هرگونه شائبه و حمايت از هويت و اصالت فرش دستباف ايراني، مقرر شد تاييد اصالت فرش‌هاي ابريشم صادراتي ابتدا توسط كارشناسان رسمي دادگستري انجام شود و سپس مورد تاييد اين مركز قرار گيرد.


به گزارش ايرنا، مطابق آمارها، در سال ۲۰۱۹ بيش از يك ميليارد دلار فرش دستباف در مبادلات جهاني به كشورهاي مختلف صادر شد. در اين ميان جمهوري اسلامي ايران سهم ۷.۹ درصدي از مجموع صادرات فرش دستباف را به خود اختصاص داد.


از ابتداي امسال تا پايان شهريورماه، يك ميليون و ۷۰۰ هزار متر مربع فرش دستباف در كشور توليد شده است. اين آمار در هم‌سنجي با پارسال رشدي حدود ۱۰ درصدي نشان مي‌دهد.




پاك كردن انواع لكه از روي فرش

۲۲ بازديد

پاك كردن انواع لكه از روي فرش

قاليشويي قنات كوثر

فوت و فن

فرش‌هاي ايراني به دليل رنگ‌هاي زنده طبيعي و نقش و نگارهاي زيبايي كه دارند بخصوص فرش‌هاي رنگ روشن از محبوبيت ويژه‌اي برخوردارند، براي حفظ اين كالا كه قدمت تاريخي نيز دارد، ما در ادامه چند راهكار به شما براي نگهداري بهتر از اين محصول ارائه مي‌دهيم.

 


پاك كردن لكه‌ي چاي و قهوه:

ابتدا با يك قاشق تمام چاي يا قهوه را از روي فرش برداشته و با يك دستمال رطوبت آن را مي‌گيريم. اگر فرش رنگ روشن بود مقداري پودر ماشين لباسشويي و آب ولرم را مخلوط مي‌كنيم و با يك حوله‌ي تميز روي سطح فرش را تميز مي‌كنيم.


اگر لكه‌ي چاي يا قهوه پاك نشد چه‌كاري بايد كرد؟

اگر لكه برطرف نشد با آب‌اكسيژنه ۵ درصد و مقداري آب و يك پارچه‌ي تميز يا اسفنج كار تميز كردن را ادامه دهيد تا لكه برطرف شود. ماءالشعير را روي لكه‌ي چاي يا قهوه بريزيد و با يك حوله‌ي خشك و تميز رطوبت روي فرش را بگيريد اين كار باعث برطرف شدن لكه مي‌شود.


لكه‌ي خورشت و آبگوشت را چگونه از روي فرش‌هاي رنگ روشن پاك‌كنيم؟

مرحله‌ي اول:

با يك قاشق غذاخوري خورشت و يا آبگوشت را از روي فرش برداريد، بعد مقداري شامپوي فرش را باكمي آب مخلوط كرده روي سطح لكه بماليد و بگذاريد يك ربع ساعت بماند، بعد با يك حوله‌ي تميز و مرطوب سطح فرش را چند مرتبه تميز كنيد اين كار را چندين بار تكرار كنيد تا به نتيجه‌ي دلخواه برسيد و فرش شما تميز شود.


مرحله‌ي دوم:

اگر لكه باقي ماند چه بايد كرد؟ سركه را روي سطح لكه اسپري كنيد و با حوله سطح فرش را خشك‌كنيد و در انتها با يك محلول شوينده و مقداري آب سطح فرش را آبكشي كرده و فرش را خشك‌كنيد و فرش را در هواي آزاد قرار دهيد تا بوي سركه برطرف شود.


پاك كردن انواع لكه از روي فرش

پاك كردن لكه‌ي آدامس:

بهتر است از يك تكه يخ استفاده كنيد، يخ را روي سطح آغشته به آدامس بماليد و پس از سفت شدن آدامس آن را از روي فرش جدا كنيد. اين كار را چندين مرتبه بايد تكرار كنيد. از اشياء تيز براي كندن آدامس از روي فرش استفاده نكنيد، باعث آسيب الياف فرش مي‌شود.


پاك كردن لكه‌ي بستني و كاكائو:

براي برطرف كردن اين لكه از روي فرش‌هاي رنگ روشن، ابتدا بستني را از سطح فرش تميز كرده سپس ۱ قاشق چاي‌خوري مايع ظرف‌شويي را با ۱ فنجان آب حل نموده و با يك دستمال تميز از اين محلول روي لكه‌ي فرش بماليد اين كار را چند مرتبه تكرار كنيد تا لكه برطرف شود.


لكه‌ي انار را چگونه از روي فرش‌هاي رنگ روشن پاك‌كنيم؟

تركيب آب، سركه، مقداري شامپو فرش را مخلوط كرده و با يك حوله‌ي تميز و سفيد اين محلول را روي لكه بكشيد اين عمل را چندين بار تكرار كنيد تا لكه برطرف شود.


لكه‌ي جوهر را چگونه از روي فرش پاك‌كنيم؟

لكه‌ي جوهر بايد هر چه سريع‌تر از روي فرش پاك شود، تا خشك نشده بهتراست با يك محلول پاك‌كننده‌ي ملايم مانند شامپو يا آب‌ليمو اين كار صورت بگيرد.


استفاده از ماست براي پاك كردن لكه جوهر:

مقداري ماست كم‌چرب را روي قسمتي از فرش كه به جوهر آغشته شده ريخته و خوب مخلوط كرده و با يك قاشق ماست و جوهر را از روي فرش برداشته اين كار را چند مرتبه تكرار كنيد، مي‌بينيد لكه‌ي فرش تميز مي‌شود.


استفاده از شامپوي فرش و الكل براي پاك كردن لكه جوهر:

مقداري شامپوي فرش و الكل صنعتي و نرم‌كننده را باهم مخلوط كرده و دو برابر آن آب اضافه كنيد و محلول آماده‌شده را با يك حوله‌ي خشك و تميز روي لكه‌ي فرش بماليد، اين عمل را چند بار تكرار كنيد تا لكه كاملاً از روي فرش پاك شود.


نكته: اگر لكه‌ي جوهر خشك شود، پاك كردن آن از روي فرش سخت خواهد بود ، لذا بهتر است از محلول سركه‌ي سفيد ۱ قاشق غذاخوري، مايع ظرف‌شويي ۱ قاشق غذاخوري و ۲ فنجان آب گرم را مخلوط كرده و محلول آماده را با يك پارچه‌ي تميز روي فرش بماليد تا زماني كه لكه پاك شود.


اگر لكه‌ي جوهر از روي فرش پاك نشود چه‌كاري بايد كرد؟


جوهر به دليل غلظتي كه دارد بايد هرچه تازه‌تر است از روي فرش پاك شود تا به تاروپود فرش نفوذ نكند و باعث پخش شدن جوهر در سطح فرش نشود. اگر فرشتان دستباف است نبايد از شوينده‌ي قوي استفاده كرد، زيرابه بافت فرش و رنگ آن آسيب مي‌رسانيد، اگر لكه‌ي جوهر روي فرش شما از چند روز پيش مانده بايد حتماً لكه بريان را به قاليشويي واگذار كنيد، چراكه انجام اين كار در منزل سبب آسيب ديدن فرش شما مي‌شود.


 

زرد شدن فرش پس از شستشو:

اين اتفاق زماني ممكن است بيفتد كه آب كثيف، درون فرش باقي‌مانده باشد. همين امر موجب زرد شدن و ايجاد لكه‌ي زردروي سطح فرش شما مي‌شود. اگر از شوينده‌ي نامناسب با الياف فرش براي شستشو استفاده كنيد، زردي فرش نيز اتفاق مي‌افتد. يكي ديگر از عوامل زرد شدن فرش، جارو نكشيدن و نتكاندن سطح رويه و پشت فرش قبل از شستشو مي‌باشد، خاك روي فرش با آب مخلوط شده و گل حاصله به درون فرش نفوذ كرده و پس از خشك شدن فرش باعث زرديان مي‌شود. اگر فرش را پس از شستشو آويزان كنيد، آبهاي مانده درون فرش به ريشه‌ي آن نفوذ كرده و باعث زردي ريشه‌ها مي‌شود. بهتر است فرش را روي سطح صاف پهن كنيد تا خشك شود وحتما قبل از خشك شدن آب فرش را كاملاً با پارو بگيريد تا هيچ‌گونه رطوبتي درون فرش باقي نماند و باعث زرد شدن ريشه وسطح ان نشود.


راه‌هاي برطرف كردن زردي فرش:

اگر تمام راهكارهاي ارائه‌شده (گرفتن آب كثيف فرش، جارو زدن سطح رويه و پشت فرش، تكاندن فرش، نياويختن فرش) راعملي كرديد و فرش شما زردرنگ شد، چه بايد كرد؟

۶ ليوان آب، ۲ قاشق غذاخوري سركه‌ي سفيد و ۲ قاشق چاي‌خوري نمك را مخلوط كرده و اين محلول به‌دست آمده را با يك حوله‌ي تميز روي سطح فرش و ريشه‌ها بكشيد تا زرديان برطرف شود . بعد با يك حوله‌ي تميز ديگر سطح فرش را خشك كرده و فرش را درهواي آزاد پهن كنيد تا كاملاً خشك شود و فرش شما بوي نامطبوعي نگيرد.

تعميرات كابينت تهران


انتخاب قاليشويي يا خشكشويي فرش

۲۸ بازديد

انتخاب قاليشويي يا خشكشويي فرش



خشكشويي فرش يا شستشوي فرش‌ها بايد به طور منظم براي حفظ نظافت فرش‌ها انجام شود. تفاوت خشكشويي فرش با قاليشويي چيست؟

احتمالا شما هم خدمات خشكشويي فرش در منزل را شنيده ايد؟ اما واقعا خشكشويي فرش مناسب هست؟ تفاوت خشكشويي فرش با قاليشويي چيست؟ خشكشويي فرش چه مزايا و معايبي دارد؟ و فرش يكي از مهم ترين راه هاي حفظ فرش و قاليچه و اثاثيه منزل شما مي باشد. همه ي اعضاي خانواده و هر گونه حيوانات خانگي به طور منظم بر روي فرش رفت و آمد مي كنند، بنابراين گرد و غبار، كنه، مو جيوانات خانگي و غيره به تدريج به الياف فرش نفوذ مي نمايد.

خشكشويي فرش يا شستشوي فرشها بايد به طور منظم براي حفظ نظافت فرش ها انجام شود. بطور صحيح از فرش هاي خود مراقبت نماييد تا براي ساليان زيادي براي شما كارايي داشته باشند.

فرش هاي پشمي داراي بالاترين كيفيت مي باشند. فرش از الياف طبيعي با ماندگاري طولاني مي باشد. از ويژگي هاي قالي هاي تمام پشم, اين مي باشد كه در مقابل آش مقاوم هستند. بنابراين براي استفاده در اطراف شومينه ايده آل مي باشند.

خشكشويي فرش بيشتر زماني انجام مي شود كه نياز سريع به تميز شدن فرش باشد. و امكان استفاده از خدمات قاليشويي در بازه زماني تعين شده مقدور نباشد. هر چند كيفيت خشكشويي فرش مانند قاليشويي و شستشوي فرش در كارخانه نيست اما به علت سرعت بالا خشكشويي و انجام آن در محل مناسب است. معمولا خدمات خشكشويي قبل از مراسم هاي تولد، خواستگاري و... انجام مي شود. اما اگر فرصت كافي براي شستشوي فرش داريد از خدمات قاليشويي و يا خدمات شستشوي كامل مانند اعلاشويي استفاده كنيد با داشتن فرش گران قيمت، شما علاقمند مي شويد كه به يك شركت قاليشويي معتبر مراجعه نماييد.

دقت نماييد كه برخي فرشها به ويژه برخي انواع فرش هاي دستباف قابل خشكشويي نمي باشد. قبل از درخواست خشكشويي فرش حتما از شركتي كه خدمات ميگيريد سوال بپرسيد. تا فرش شما آسيب نبيند. اگر فرش شما قابليت خشكشويي ندارد. حتما براي شستشوي مناسب از يك كارشناس فرش راهنمايي بگيريد.

 

مزاياي خشكشويي فرش:
كوتاه بودن زمان خشك شدن
نسبتا ارزان بودن
ايده آل براي شستشوي موضعي
مناسب بر اي فرش هاي ظريف و بدون رنگ ثابت
 

معايب خشكشويي فرش:
تأثير كم بر روي لكه هاي شديد و مبتني بر مايعات
شستشوي كامل براي حذف گرانول ممكن است مشكل ساز باشد.
محلول داخل خشك شويي مي تواند در منبع تبخير بخار شود، اگر چنان چه براي مدت طولاني استفاده نشود.
براي فرش هايي با الياف كرك ده توصيه نمي شود.
ممكن است محلول خشكشويي، روي روغن, گرد و غبار چرب موجود در الياف فرش، موثر نباشد. قبل از شروع از نوع لكه و شرايط لكه برداري آگاه شويد.
قبل از انجام خشكشويي، فرش را جاروبرقي نماييد. سپس مواد شستشو را بر روي فرش بپاشيد. محلول خشكشويي را توسط يك جارو يا برس نرم بر روي فرش بماليد و اجازه دهيد به مدت ۱ ساعت بر روي فرش باقي بماند.

هنگامي كه فرش به طو كامل خشك شد، به منظور جمع آوري كامل مواد خشكشويي, فرش جارو مي شود. استفاده از جاروبرقي قوي، گرانول شستشو را به طور كامل جمع آوري مي نمايد. بنابراين اگر شما يا خانواده تان ساعاتي را دور از منزل سپري مي كنيد، ميتوانيد به طور منظم فرش هاي خود را خشكشويي نماييد تا فرش هاي شما در بهترين شرايط و با طول عمر خوب باقي بمانند.



توجه داشته باشيد خدمات خشكشويي فرش براي لكه هاي خيلي قوي مناسب نيست!

چند نكته حيرت انگيز براي شستن فرش ماشيني و دستباف

۲۰ بازديد

چند نكته حيرت انگيز براي شستن فرش ماشيني و دستباف


شستشوي فرش دستباف

چند نكته حيرت انگيز براي شستن فرش ماشيني و دستباف هوا كه گرم مي شود فرصت بسيار مناسبي براي شستشوي فرش ها در منزل مي شود، اما براي جلوگيري از پوسيده و زرد شدن فرش ها نكاتي وجود دارد كه شا...

به گزارش «خبرنامه دانشجويان ايران»، هوا كه گرم مي شود فرصت بسيار مناسبي براي شستشوي فرش ها در منزل مي شود، اما براي جلوگيري از پوسيده و زرد شدن فرش ها نكاتي وجود دارد كه شايد ندانيد و رعايت نمي كنيد و عدم رعايت آن ها صدمات جبران ناپذيري به فرش شما وارد مي كند. در اين مطلب كه توسط تيم توليد محتواي قاليشويي سعادت آباد نوشته شده است، قصد داريم تمام اين نكات را مورد بررسي قرار دهيم.


چند نكته حيرت انگيز براي شستن فرش ماشيني و دستباف


اشتباهات رايج در شستشوي فرش


هنگامي كه شما تصميم مي گيريد عمليات شستن فرش خود را منزل انجام دهيد، طبيعي است كه به دليل وزن بالاي فرش، انرژي زيادي از شما گرفته شود و به دنبال ترفندي خاص باشيد كه همان ترفند خاص باعث آسيب رسيدن به فرش شما مي شود، اين در حالي است كه شما به راحتي مي توانيد فرش هاي خود را به متخصص اين امر بسپاريد تا به صورت تخصصي توسط آن ها شسته شوند. با تمام اين تفاسير اگر قصد شستن فرش خود را در منزل داريد طبق توصيه ي يك تيم متخصص در قاليشويي شهرك غرب از انجام كار هاي زير اجتناب كنيد:


استفاده بيش از حد از شامپو فرش

استفاده از آب بيش از حد بر روي فرش

كشيدن فرش روي زمين

خيس ماندن فرش

استفاده بيش از حد از شامپو فرش


به طور طبيعي استفاده ي بيش از حد از هرچيزي حتي اگه بهترين هم باشد، نتيجه ي عكس دارد، استفاده از شامپو فرش هم اگر بيش از اندازه انجام شود بسيار مضر و خطرناك است. اين كار باعث به هم خوردگي بافت فرش و از بين رفتن رنگ آن مي شود.


انتخاب شوينده اشتباه در شستشوي فرش


بسيار واضح و بديهي است كه هر شوينده اي مناسب فرش ما نيست، ممكن است انتخاب شوينده ي نامناسب موجب از بين رفتن رنگ فرش ما شود و آسيبي جبران ناپذير به آن وارد كند. بسياري از افراد با شيوه هاي ابداعي و عجيب چندين ماده را باهم قاطي مي كنند كه براي فرش فوق العاده خطرناك است. بهتر است قبل از استفاده از شوينده، ويژگي هاي آن را به خوبي مطالعه كنيد يا از يك كارشناس خبره كمك بگيريد.


عدم تمايل به سپردن فرش به يك قاليشويي حرفه اي


چند نكته حيرت انگيز براي شستن فرش ماشيني و دستباف


با يك مثال ساده اين موضوع را براي شما جاي مي اندازيم:


دقيقا مانند دندان هايتان كه نياز است به صورت دوره اي توسط يك دندانپزشك ماهر معاينه و شستشه شوند، فرش هم بايد هر 12 يا 18 ماه به صورت حرفه اي توسط يك قاليشويي معتبر مورد بررسي و شسستشو قرار بگيرد. پس پيشنهاد مي شود براي افزايش كيفيت و طول عمر فرش خود از خدمات قاليشويي استفاده كنيد.


از بين بردن لكه با استفاده از آب زياد


شايد بتوان گفت كه بدون آب هيچ لكه و كثيفي پاك نمي شود و استفاده از آن يكي از بهترين روش ها براي از بين بردن لكه است، اما استفاده ي بيش از حد آن هم راهي اشتباه است. مصرف آب كم در شستشوي فرش به خوبي مي تواند بافت لكه را نرم تر و آن را از فرش جدا كند، همچنين اگر در كنار آن از يك شوينده مطلوب هم استفاده شود اما استفاده ي بيش از حد از آب علاوه بر آسيب به فرش باعث پخش شدن لكه هم مي شود. پس چه خوب است كه از آب به مقدار مناسب استفاده كنيم.


جارو نكردن فرش ها


شايد براي شما هم بسيار جالب باشد كه جارو كردن فرش به طور مرتب بسيار كمك مي كند تا فرش دچار لك نشود. اگر فرش هايتان را به طور مرتب جارو نزنيد، ذرات ريز گرد و غبار يا خاك به طور كامل به الياف آن نفوذ مي كنند و سبب كاهش طول عمر فرش مي شوند. چنانچه طول عمر فرش هايتان براي شما اهميت دارد پيشنهاد مي شود حداقل هفته اي يك يا دو بار فرش هايتان را جارو بزنيد.


چرا شستن فرش ها هر چند وقت يك بار ضروري است؟


اگر فرش ما در ظاهر هم تميز به نظر برسد و كثيفي روي آن ديده نشود، با گذشت زمان رنگ آن كدر مي شود تا جايي كه ظاهري ناخوشايند پيدا مي كند. اگر به صورت دوره اي و مرتب، فرش هايمان شسته نشوند، ذرات گرد و غبار به الياف فرش نفوذ پيدا مي كنند و به مرور زمان وقتي روي فرش راه مي رويم، ذرات گرد و خاك باعث از بين رفتن و فرسايش فرش مي شوند.


شستشوي فرش به صورت دوره اي سبب مي شود تا آلودگي هاي روغني، ذرات چسبنده گرد و غبار و بخار ناشي از كثيفي ته كفش كه هنگام جارو برقي كشيدن از بين نمي روند، به طور كامل نابود شوند.


چند نكته ي طلايي در مورد شستشوي فرش در منزل


چند نكته حيرت انگيز براي شستن فرش ماشيني و دستباف


بهترين سطحي كه براي شستشوي فرش درمنزل مي توان استفاده كرد، سطحي سخت و داري شيب است و بهترين حالت براي آبي كه مورد استفاده قرار مي گيرد، ولرم است.

در مراحل شستشوي فرش به هيچ هنوان از مواد شوينده قليايي استفاده نكنيد.

براي خشك كردن فرش آن را پس از شستشو به صورت لول شده و عمودي قرار دهيد تا آب آن به خوبي تخليه شود.


سمپاشي بيد

براي جلوگيري از رنگ پس دادن فرش بعد از شستشو بهتر است چند ساعت در همان حالت شستشو بماند تا رنگ به قسمت هاي ديگر نفوذ پيدا نكند

فرش راور و نبوغ دستهاي پر پينه خوش بافت

۱۸ بازديد

فرش راور و نبوغ دستهاي پر پينه خوش بافت



قالي راور يكي از نبوغهاي هنري دست بافت استان كرمان است كه اين هنر و شهر آن را در استانه ثبت ملي قرار داده .


به گزارش خبرگزاري صداوسيما مركز كرمان،مدير كل دفتر آموزش وترويج صنايع دستي وزارت ميراث فرهنگي؛صنايع دستي و فرش راور و نبوغ دستهاي پر پينه خوش بافتگردشگري در بازديد از كارگاه هاي خانگي و متمركز بافت قالي،دانشكده فرش،كارخانه توليد مصالح ،فروشگاههاي عرضه فرش شهرستان راو گفت:از حمايت از بافندگان و توليد كنندگان فرش راور خبر داد.


توحدي افزودبراي ثبت ملي قالي راور همه اسناد و مدارك اماده است و بزودي اين اتفاق بزرگ براي توليدكنندگان قالي نويد اينده اي خوب را مي دهد


ازدري فرماندار راور هم با اعلام اينكه همه ظريتها براي ثبت ملي قالي راور وجود دارد افزود اين شهرستان به سبب دارا بودن كارگاه هاي متعدد بافت قالي،دانشكده فرش، رنگرزي و توليد مصالح و ريس از ظرفيت خوبي در زمينه اشتغال و توليد فرش مرغوب و باكيفيت برخوردار است.



حسين زاده معاون صنايع دستي اداره كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي استان هم گفت: از يك سال و نيم گذشته شهرستان راور به عنوان شهر ملي فرش دستباف كانديد شد و با قدمتي كه در زمينه‌هاي مختلف قالي راور داراست اين شهر در بخش بافت فرش دستباف ظرفيت ملي شدن را دارد.



در شهرستان راور بيش از ۲۵۰۰ كارگاه خانگي با اشتغال دو تا سه نفر در هر كارگاه فعال و مشغول به كار هستند و تعدادي كارگاه متمركز بافت قالي نيز در شهرستان فعال است.