شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

سارقان در كمينند؛ نظافتچي را با وسواس انتخاب كنيد!

۹۴ بازديد


رئيس پليس پيشگيري پايتخت گفت: شهروندان بايد كار نظافت منزل و شستشوي فرش‌هاي خود را به شركت‌ها و مراكز معتبر بسپارند چرا كه تبهكاران در كمين سرقتند.

به گزارش اقتصادآنلاين به نقل از فارس، سردار كيوان ظهيري، رئيس پليس پيشگيري پايتخت به مبحث خانه تكاني، نظافت منازل و شستشوي فرش‌ها  اشاره و اظهار داشت: افراد در ايام پاياني سال تمايل دارند كه منازل خود را نظافت كرده و فرش‌هاي خود را براي شستشو به قاليشويي‌ها بسپارند؛ اما بايد به اين نكته توجه كرد كه بسياري از شيادان و تبهكاران در كمين بوده و مترصدند از اين فرصت سوء استفاده كرده و سرقت انجام دهند.
رئيس پليس پيشگيري پايتخت به ذكر نمونه‌هايي از سرقت در پوشش كارهاي خدماتي و نظافتي پرداخت و تصريح كرد: چندي پيش خانمي به عنوان نظافتچي تحت عنوان يك شركت خدماتي صوري در يكي از سايت‌ها آگهي درج كرده بود و به واسطه همين آگهي و حضور در منازل شهروندان به عنوان نظافتچي از 9 نفر سرقت كرده بود.

وي ادامه داد:‌در نمونه‌اي ديگر پيرمردي يك نفر را به عنوان نظافتچي به منزل آورده بود كه فرد مورد نظر از غفلت پيرمرد سوء‌استفاده كرده و تلفن همراه و مقاديري پول را از وي به سرقت برد.

سردار ظهيري با اشاره به نمونه‌هاي فوق از شهروندان درخواست كرد كه براي نظافت منزل از كارگران رهگذر استفاده نكنند؛ حتما نظافتچي را از شركت‌هاي معتبر درخواست كرده و حضورا دفتر شركت را ببينند تا شركت صوري نباشد؛ اما نكته مهمتر اين است كه اموال گرانقيمت، جواهرات و طلاهاي خود را در معرض ديد افراد قرار ندهند.

وي گفت: شهروندان دقت داشته باشند كه خانه را با نظافتچي خالي نگذارند و حتما يك نفر همراه نظافتچي در منزل حضور داشته باشد. 

رئيس پليس پيشگيري پايتخت به دام تبهكاران براي سرقت فرش‌هاي نفيس و دستباف اشاره و بيان داشت: برخي‌ افراد شستشوي فرش خود را به مراكزي مي‌سپارند كه فقط از آنها يك شماره تلفن دارند كه در برگه تبليغ درج شده يا در كمين  سارقاني مي‌افتند كه تبليغ شستشوي فرش با هزينه‌اي كمتر از ساير قاليشويي‌ها را دارند؛‌ نكته مهم اين است كه نبايد براي شستشوي فرش‌ آنها را به صرف يك آگهي به افراد تحويل داد؛ بلكه بايد حتما از اصالت قاليشويي و داشتن مجوز رسمي آن مطوئن شد تا خداي نكرده فرش‌ها به سرقت نرود.

 

يكي از قاليشويي هاي مجاز در تهران قاليشويي فارسي مي باشد كه سرويس دهي در شرق تهران را به عهده دارد: قاليشويي در تهرانپارس

مردم به قاليشويي هاي مجاز مراجعه كنند

۱۱۴ بازديد

مردم به قاليشويي هاي مجاز  مراجعه كنند
ايسنا/اصفهان رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت اردستان گفت: مردم در انتخاب قاليشويي‌ها دقت كنند و براي اطمينان از مجاز بودن آنها، از اتاق اصناف و يا اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان استعلام بگيرند.

محمدرضا باقري در حاشيه بازديد از كارگاه هاي قاليشويي اردستان در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: برخي از قاليشويان غير مجاز به بهانه شستشوي فرش در آستانه نوروز، آن را سرقت كرده اند و شهروندان بايد فرش هاي خود را به قاليشويي هاي معتبر و مجاز بسپارند.

وي با بيان اينكه در حال حاضر ۲ واحد مجاز قاليشويي در اردستان فعاليت مي كند، افزود: مردم به كارت هاي تبليغاتي قاليشويان اعتماد نكنند و براي اطمينان از مجاز بودن آنها، از اتاق اصناف و يا اداره صنعت معدن و تجارت اين شهرستان استعلام كنند.

رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت اردستان با اشاره به تعرفه تعيين شده براي قالي شويي در شهرستان گفت: تعرفه اي كه كميسيون نظارت شهرستان مشخص كرده براي داخل شهرستان هر متر ۲۵۰۰ تومان و براي خدماتي كه خارج شهرستان ارائه مي شود علاوه بر آن، متري ۲۵۰ تومان كرايه خدمات دريافت مي كنند.

بيشتر بخوانيد :‌قاليشويي در فرجام

باقري با اشاره به اينكه در سال گذشته قاليشويي غيرمجازي كه تبليغات گسترده داشت، بسياري از فرش‌ها را شست‌وشو نداده يا از مواد نامرغوب براي شست‌وشو استفاده مي‌كرده است، گفت: اداره صنعت، معدن و تجارت دغدغه اين موضوع را دارد و بايد همشهريان نسبت به اين موضوع حساسيت داشته باشند. 

وي با اشاره به اجراي طرح نظارتي اداره صنعت، معدن و تجارت براي عيدنوروز گفت: طرح نظارتي اصناف از ابتداي اسفندماه با چهار اكيپ آغاز خواهد شد و تا ۱۵ فروردين ادامه خواهد داشت. با پيگيري هايي كه انجام شده ميوه به اندازه كافي و اقلام اساسي براي عيدنورز پيش بيني شده و جاي نگراني نيست.

رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت اردستان خاطرنشان كرد: طبق روال همه ساله جلسه‌اي در ستاد تنظيم بازار شهرستان برگزار و در آن مقرر شد با توجه به دغدغه و نگراني اصناف از آسيبي كه نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم به بازار پايان سال مي‌زند، بيشتر بر فروش فوق‌العاده اصناف شهرستان متمركز شويم.

در تهران نيز قاليشويي فارسي جز قاليشويان مجاز مي باشد قاليشويي در خيابان استخر

گره عشق به تار و پود قالي 130 ساله

۸۳ بازديد

گره عشق به تار و پود قالي 130 ساله

 

اقتصاد ايران: سنندج - گره هاي از هم گسسته مجموعه نفيس دسترنج 130 ساله بافندگان بيجاري اثري مربوط به دوره قاجار اين فرش قديمي، ارزشمند و زينت بخش حسينيه بزرگ بيجار اين روزها بار ديگر با دستان هنرمند استاد رفوگري به هم پيوند زده مي شود.

 

صنعت فرش در كردستان تاريخچه اي بسيار طولاني دارد و در اين ميان شهرستان بيجار يكي از پيشتازان اين صنعت در استان و ايران به شمار مي رود.

بسياري از قالي‌هاي قديمي كردستان كه هم ‌اينك در موزه‌هاي بزرگ فرش داخلي و خارجي نگهداري مي‌شود بافت بيجار هستند و قدمت بافت قالي تاريخ دار اين شهرستان به سال 1266 هجري قمري بر مي گردد.

نمونه اي از اين قالي هاي نفيس و ظريف با قدمتي 130 ساله مربوط به دوران قاجار است كه در حسينيه بيجار نگهداري مي شود و توسط استادكاران بافنده زن در روستاي حلوايي و به دستور عليرضاخان امير تومان حاكم وقت بيجار بافته شده است.

اين گنجينه نفيس شامل چهار تكه فرش در مساحت 110 متر مربع است كه هنوز هم با گذشت بيش از يك قرن علي رغم اينكه سال ها زير پاي هزاران نفر بوده و آسيب هايي به آن وارد شده اما ظرافت و زيبايي اوليه خود را همچنان حفظ كرده است.

اين اثر نفيس در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده و زيبايي و استحكام آن بيش از ايران در كشورهاي اروپايي و آمريكايي شناخته شده است و بسيار از اين كشورها از آن به عنوان يك برند استفاده مي كنند.

اما اين گنجينه نفيس در استان كردستان و منطقه خود (بيجار) مورد بي مهري قرار گرفته و سهل انگاري متوليان امر موجب شده اين اثر تاريخي و نفيس آسيب هايي ببيند.

سال 93 استادي رفوگر از خطه آذربايجان غربي با حضور در شهر بيجار براي نخستين بار اين فرش ها را مي بيند، مبهوت ظرافت و زيبايي آن مي شود و از اينكه مجموعه اي با اين عظمت زير پا افتاده و هيچ توجهي به آن نمي شود، تعجب مي كند.

استاد رسول رفوگر همان موقع تصميم مي گيرد به هر نحوي شده آسيب هاي وارده به اين فرش ها را ترميم كند بنابراين به ميراث فرهنگي پيشنهاد مي دهد حتي بدون دستمزد، فرش را مرمت كند.

عشق و علاقه ايي كه اين استاد فرش به اين صنعت دارد او را وا مي دارد دور از شهر و ديار خود كار مرمت و ترميم اين مجموعه فرش را بر عهده بگيرد و حدود چهار سال است مشغول انجام مرمت فرش 130 ساله حسينيه بيجار است.

استاد رسول از هفت سالگي به كار فرش مشغول بوده و تجربه كار در بازارهاي بزرگ فرش ايران و جهان را دارد و فرش هاي نفيس زيادي را ديده است.

او معتقد است: در اين سال هاي فعاليتش در حوزه فرش چنين مجموعه اي با اين عظمت و ارزشمندي هيچ كجاي دنيا نديده است.

وي كه علاوه بر كار در بازار در دانشگاه هاي تبريز به عنوان مدرس سبك شناسي، بافت و مرمت فرش تدريس مي كند، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: فرش يك هنر و صنعت آسيب پذير است و اگر مورد مراقبت قرار نگيرد آسيب هاي جدي به آن وارد مي شود.

استاد رسول افزود: مجموعه فرش بيجار سال ها زير پا بوده و بعد هم توسط افرادي غير متخصص شسته شده كه اين كار آسيب هاي زيادي به آن وارد كرده است.

وي همچنين با بيان اينكه مكان نگهداري اين فرش ها از نظر ساختماني امن نيست، تاكيد كرد: مكان فعلي اين فرش هم از نظر امنيت و هم از نظر نگهداري به هيچ عنوان مناسب نيست و بايد در يك جاي تميز و دور از دسترس نگهداري شود.

اين استاد برجسته فرش يادآور شد: اين فرش ها چون در حسينيه قرار داشتند و همواره زير پاي مراجعان به اين مكان مذهبي در آيين هاي عزاداري و جشن قرار داشته، در معرض گرد و خاك بوده و آسيب زيادي ديده است.

وي با بيان اينكه اين فرش ها يك گنجينه بزرگ است كه بايد يك ساختمان مجزا و مسئول مستقيم براي نگهداري داشته باشد، گفت: حتي فرد مسئول نيز بايد آموزش هاي لازم را براي نگهداري اين نوع فرش ببيند تا از آسيب مصون بماند.

استاد رسول اضافه كرد: اين فرش ها مجموعه اي بي نظر در دنياست و نه تنها هويت اين شهر بلكه هويت كشورمان را نشان مي دهد و ارزش اين را دارد كه براي خود موزه ايي مستقل داشته باشد.

وي افزود: فرش هاي بزرگ زيادي داريم اما مجموعه اي به اين عظمت كه در يك جا جمع باشند، وجود ندارد و اين در نوع خود بي نظير است لذا هر كسي هر كاري كه از دستش بر مي آيد براي حفظ و نگهداري اين گنجينه گرانبها بايد انجام دهد.

اين كارشناس فرش اظهار داشت: يك تخته 6 متري از قطعه ميان فرش اصلي كه حدود 60 متر است در دست فرانسوي ها قرار دارد كه به آن افتخار مي كنند و رونق بخش موزه هاي آنان شده اما ما خودمان از گنجي با اين عظمت غافل هستيم.

وي مي گويد: وقتي براي نخستين بار اين فرش ها را ديدم گفتم هيچ چيزي برايم مهم نيست حتي اگر يك ريال هم پول نگيرم اين فرش را مرمت مي كنم چون با ادامه اين روند قطعا اين گنجينه گرانبها چند سال آينده از بين مي رفت.

اين استاد رفوگر گفت: از سال 94 تاكنون كار مرمت اين مجموعه بي نظير را آغاز كرده و وقتي جاي سوختگي ناشي از ريختن شمع روي فرش يا محل ريختن مواد غذايي باقي مانده را مي بينم بيشتر ترغيب مي شوم كه با تمام توان اين كار را انجام داده و براي حفظ و نگهداري اين اثر هنري و تاريخي تلاش كنم.

**موزه فرش در بيجار احداث مي شود

رئيس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بيجار اظهار داشت: اين فرش ها وقف حسينيه اين شهر است و به همين دليل در اين مكان قرار داشته و نگهداري مي شود.

ابراهيم الياسوند گفت: ساختمان حسنييه از نظر بنايي مشكلاتي دارد و با توجه به اينكه فضاي فرش بايد از نظر رطوبت، دما و حرارت كنترل شده باشد اين فرش ها آسيب هاي زيادي ديده است.

وي با بيان اينكه از سال 93 كار مرمت اين فرش ها آغاز شده و تقريبا رو به پايان است، افزود: براي مكان نگهداري فرش، ساخت موزه طراحي شده و عمليات اجرايي اين موزه به صورت يك مجموعه در فضايي به مساحت 12 هزار متربع آغاز شده است.

مطالب مرتبط:

قاليشويي در خيابان جشنواره

قاليشويي در تهرانپارس

الياسوند تاكيد كرد: يكي از موزه هاي اين مجموعه به مساحت سه هزار متر مربع به محل نگهداري اين فرش نفيس اختصاص پيدا مي كند كه علاوه بر اين فرش ها، ساير فرش هاي تاريخي بيجار نيز به اين مكان انتقال داده مي شود.

رئيس ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بيجار با اشاره به اينكه ساخت موزه شايد تا 2 سال طول بكشد، يادآور شد: در اين مدت فرش هاي حسينيه اگر باز هم در معرض فروريزي ساختمان يا موارد ديگر باشد به مكان امني انتقال داده خواهد شد.

** فرش هاي حسينيه بيجار به نوعي ميراث معنوي اين شهر محسوب مي شوند

كارشناس صنايع دستي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بيجار نيز در اين رابطه گفت: فرش هايي كه در حسينيه اين شهر قرار دارند چهار تيكه هستند كه به صورت پازل به همديگر وصل مي شوند.

حسن شريفيان افزود: اين فرش ها به نوعي ميراث معنوي بيجار محسوب مي‌شوند چرا كه بيش از يك قرن شاهد عزاداري‌هاي حسيني بوده و يك اثر معنوي به شمار مي‌آيند.

وي با بيان اينكه مساحت اين فرش ها تقريبا 110 متر مربع است كه تيكه ميان فرش اصلي مساحت بيشتري را در بر مي گيرد و حدود 60 متر است، اظهار داشت: اين فرش‌ها توسط بافنده‌هاي روستاي حلوان بافته شده و توسط عليرضا خان امير تومان به حسينيه شهر اهدا و وقف شده است.

شريفيان اضافه كرد: براساس روايات موجود اين فرش ها در فرشخانه يا توانخانه اي در منطقه قصبه حلوايي بيجار و توسط 13 يا 14 بافنده زن و در مدت 18 ماه بافته شده است.

كارشناس صنايع دستي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري بيجار با بيان اينكه اين فرش ها بسيار ايده آل طراحي شده اند، گفت: نقشه سرانداز و حاشيه هاي فرش ماهي درهم بزرگ حلوايي و زمينه فرش هندسي اسليمي سرداري است كه اين نقوش مختص به منطقه بيجار هستند.

وي اضافه كرد: يكي از ويژگي هاي شاخص اين فرش سه پود بودن آن است به اين معني كه بعد از بافت هر رديف پودهاي نازك و ضخيم انداخته مي شود كه فرش حالت زنجيره اي به خود بگيرد.

شريفي يادآور شد: تمام رنگ هاي بكار رفته شده در بافت اين فرش گياهي است و در هيچ نقطه اي از آن رنگ جوهري وجود ندارد.

با توجه اينكه امروزه يكي از مشكلات اصلي استان كردستان بيكاري و نبود اشتغال كافي براي جوانان است كمك به توسعه صنعت فرشبافي و سرمايه گذاري در اين حوزه مي تواند ظرفيت هايي كه در دل اين هنر نهفته است را شكوفا كند و به معني ديگر تار و پود اين هنر گره گشاي مشكلات بيكاري اين استان و حتي كشور باشد.

ويژگي شاخص فرش بيجار ساختار متراكم آن است، بافت اين فرش ها به گونه اي است كه تا نمي شوند لذا در مراحل اوليه تجارت فرش، به اينگونه فرش ها لول مي گفتند و اين كلمه بيانگر استحكام فرش هاي اين منطقه است.

در گذشته فرش هاي بزرگي كه در شهرستان بيجار و روستاهاي اطراف توسط بافنده هاي ماهر بافته مي شد به سفارش اعيان و بزرگان و بيشتر براي هديه دادن بود و به معني ديگر فرشبافي تا حدود زيادي تحت حمايت بزرگان قرار داشت.

با آغاز جنگ جهاني دوم زماني، تقاضا براي فرش بيجار بالا رفت اما بازار فروش قالي هاي ضخيم و درشت بافت رو به تنزل بود، فرشبافان به بافت قالي هاي ظريف و با كيفيت روي آوردند كه نتيجه بخش بود و شهرت قالي بيجار را جهاني كرد.

اكنون علي رغم اينكه بسياري از مردم از صنعت فرشبافي بويژه در منازل دورند و رغبت چنداني به آن نشان نمي دهند اما بافندگان زيادي در شهرستان بيجار بخصوص روستاهاي اطراف هستند كه همچنان اين كار را با همان ظرافت اما با طرح هاي متفاوت تر و متنوع تر از گذشته انجام مي دهند.

امروزه بخش قابل توجهي از طرح هاي اين منطقه طرح ماهي درهم يا هراتي است اما در اين ميان چيزي كه موجب وجه تمايز بافت طرح هاي فرش بيجار با فرش هاي ساير مناطق مي شود رنگ هاي بكار رفته در آن است.

تضاد جالبي كه بين رنگ هاي به كار رفته در فرش هاي بيجار وجود دارد زيبايي آنها را دو چندان كرده، رنگ هاي زيبا و شادي كه بافندگان مناطق كُردنشين بخصوص بيجار براي فرش هايشان استفاده كرده اند بيانگر طبيعت رنگارنگ و زيباي منطقه است.

گل هاي دفرمه شده، اسليمي هايي كه بطرز بسيار زيبايي شكسته شده و ترنج هاي داراي نوك پيكان از مشخصات خاص قالي هاي قديم بيجار به شمار مي روند.

در گذشته بافندگان اين شهر به جاي نقشه از يك قالي كوچك بافته شده كه به آن واگيره گفته مي شد، استفاده مي كردند و گاهي اوقات با بهره گيري از ذوق و سليقه خود رنگ ها و نگاره ها را تغيير داده و ظرافتي نو و در عين حال منحصر بفرد به بافت فرش خود مي دادند.

گزارش از افسانه گلباغي

تمركز اصلي محيط زيست استان تهران در ري است

۱۰۵ بازديد

شهرري - ايرنا - مديركل محيط زيست استان تهران به وجود صنايع مختلف نفتي، شهرك‌هاي صنعتي و وسعت شهرستان ري اشاره كرد و گفت: تمركز اصلي اين اداره كل از لحاظ نيروي انساني و امكانات در ري است.

سعيد محمودي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: شهرستان ري به دليل وجود انواع صنايع آلاينده نفتي، كارخانه سيمان تهران و انواع معضلات زيست محيطي ديگر مانند كوره‌هاي غير مجاز زغال گيري و ذوب پلاستيك از ساير شهرستان‌هاي استان تهران بيشتر مورد توجه اداره كل محيط زيست استان تهران است.

وي با بيان اينكه هم اكنون ۱۵ نفر در اداره محيط زيست شهرستان فعال هستند، افزود: پنج نفر نيروي انساني متخصص نيز به زودي به اين مجموعه اضافه خواهد شد تا توان اين اداره در برخورد با متخلفان زيست محيطي به ميزان قابل توجهي ارتقاء يابد.

محمودي ادامه داد: شهرستان ري به تنهايي اندازه چندين استان كشور صنعت و واحد توليدي دارد ولي از آنجايي كه اداره محيط زيست يك نهاد حاكميتي است در حال حاضر امكان ارتقاي اين اداره به اداره كل وجود ندارد.

اين درحالي است كه پيشتر سرپرست فرمانداري ويژه ري خواستار ارتقاي ساختار اداره محيط زيست اين شهرستان شده بود.

به گزارش ايرنا، شهرستان ري با جمعيتي در حدود يك ميليون نفر در جنوب تهران قرار گرفته است، اين شهرستان به دليل استقرار صنايع مختلف توليد و خدماتي به عنوان قطب صنعتي پايتخت مطرح مي شود و همين امر در كنار قرارگيري مجمتع پردازش آراد كه روزانه در حدود هفت هزار تن زباله تهران به آنجا حمل مي شود، اين شهرستان ري كانون اصلي آلودگي هوا و بوي نامطبوع كرده است.

شهرستان ري با برخورداري از ۵۶ اتحاديه توزيعي، توليدي و خدماتي و ۱۰ هزار واحد صنعتي و صنفي از جمله شهرك صنعتي شمس آباد، كارخانه سيمان و كارگاه هاي توليدي و خدماتي اعم از سنگ بري، شيشه و سفال، آجرپزي، كارگاه قاليبافي و قاليشويي، كشتارگاه دام و طيور به عنوان قطب كار و توليد در پهنه جنوب تهران مطرح است.

از جمله قاليشويي هاي كه ميتوان خدمات ان را معرفي كرد قاليشويي در بلوار پروين و قاليشويي در تهرانپارس مي باشد

تنظيم بازار سال نو

۱۲۱ بازديد

به گزارش بولتن نيوز، محمدرضا كلامي در حاشيه جلسه ستاد تنظيم بازار در جمع خبرنگاران گفت: ستاد تنظيم بازار در جلسه امروز خود، جزئيات طرح ويژه تأمين و توزيع كالا و ساماندهي بازار شب عيد را مصوب كرد كه بر اساس آن، مقرر شده تا علاوه بر برگزاري نمايشگاه‌هاي بهاره كه با مسئوليت كارگروه تنظيم بازار در استان‌ها و با رياست استانداران برگزار مي‌شود، فروش‌هاي فوق‌العاده نيز برگزار شود.

برگزاري نمايشگاه‌هاي بهاره و فروش‌هاي فوق‌العاده شب عيد

سخنگوي ستاد تنظيم بازار افزود: برگزاري نمايشگاه‌هاي بهاره با محوريت اتاق‌هاي اصناف به عنوان مجري و ناظر تصميمات كلان كارگروه تنظيم بازار استان‌ها الزامي است و ستاد تنظيم بازار با اين تصميم، كار اجرايي را به خود صنوف و فعالان اقتصادي، محول نموده است؛ اين در حالي است كه اگر هر استاني به هر دليلي، برگزاري اين نمايشگاه‌ها را متوقف كند، بايد مجوزهاي لازم را در اين رابطه از ستاد تنظيم بازار كشور دريافت كند.

وي افزود: در رابطه با فروش‌هاي فوق العاده كه به معناي عرضه كالا با تخفيف ويژه است، بنا بر اين شده تا در واحدهاي صنفي منتخب، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و ميادين ميوه و تره‌بار، اين فروش‌ها برگزار شده و در كنار آن، طرح تشديد بازرسي در ايام پاياني سال نيز طراحي و اجراي آن در دستور كار قرار گرفته است.

عرضه ۵۳ هزار تن سيب و پرتقال شب عيد

به گفته كلامي، بر اساس مصوبات امروز ستاد تنظيم بازار، عرضه ۳۰ هزار تن پرتقال و ۲۳ هزار تن سيب كه به منظور تنظيم بازار شب عيد خريداري شده، در انبارهاي استان‌هاي مبدا موجود است و مقرر شده تا قبل از آغاز اسفندماه به استان‌هاي مقصد، منتقل شده و با تعيين شبكه‌هاي توزيع منتخب كه كالاي تنظيم بازاري را در ايام پاياني سال عرضه مي‌كنند، در ايام پايان سال و عيد نوروز در اختيار مردم قرار گيرد.

وي با بيان اينكه در ايام پاياني سال، برنج، شكر، روغن، مرغ و گوشت قرمز در نمايشگاه‌هاي عرضه مستقيم كالا و بهاره با نرخ مصوب عرضه خواهند شد، گفت: در اين رابطه با تشكل‌هاي توليدي و واحدهاي توليدي بزرگ كشور هماهنگي‌هاي لازم به عمل آمده است تا در نمايشگاه‌ها حضور يابند و ارائه كالا را بدون واسطه و با تخفيف ويژه صورت دهند كه اين هم جزو مصوبات امروز بوده و تقسيم وظايف با تشكل‌هاي مربوطه نيز صورت گرفته است.

كلامي تصريح كرد: آمادگي تشكل‌ها براي معرفي واحدهاي توليدي جهت حضور در نمايشگاه‌ها و غرف منتخب، اعلام شده؛ ضمن اينكه كميته‌هاي ستادي دبيرخانه تنظيم بازار و دبيرخانه‌هاي كارگروههاي تنظيم بازار در استان‌ها نيز برنامه ريزي هاي لازم را براي اين كار انجام خواهند داد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا نرخ سيب و پرتقال شب عيد تعيين شده است، گفت: نرخ ميوه شب عيد در پايان سال متناسب با هزينه‌ها و نرخ بازار، تعيين خواهد شد؛ چراكه دولت بنا ندارد اگر بخش خصوصي فعالي در حوزه ذخيره سازي ميوه وجود دارد و اين كار را انجام داده و قرار است به موازات برنامه‌هاي دولت، ميوه عرضه كند، كار آن را خدشه دار كند؛ بلكه دولت در راستاي تسهيل فضاي كسب و كار، با عرضه ميوه به بهاي تمام شده، قصد جلوگيري از گرانفروشي يا بروز كمبود را دارد.

عرضه شكر، روغن، برنج، گوشت، مرغ در ايام پاياني سال

وي با بيان اينكه قيمت شكر، گوشت و مرغ و برنج نيز مشخص است و مصوب ستاد تنظيم بازار است و بر اين اساس، تناژ اقلام اساسي و قيمت عرضه براي توزيع در نمايشگاه‌ها، متعاقباً از سوي دبيرخانه تنظيم بازار ابلاغ خواهد شد كه كالا در حاشيه قيمت بازار و با تخفيف مشخصي، به دست مصرف كنندگان برسد؛ در اين رابطه كار به كميته و دبيرخانه تنظيم بازار محول شده كه اعداد و ارقام را مصوب كرده و ابلاغ خواهد كرد.

سخنگوي ستاد تنظيم بازار خاطرنشان كرد: مركز امور اصناف و بازرگانان نيز، ضوابط اجراي نمايشگاه‌هاي بهاره و فروش فوق العاده را پيرو دستورالعمل برگزاري نمايشگاه‌هاي بهاره كه قبلاً از سوي وزير صنعت ابلاغ شده، به سرعت تهيه و ابلاغ خواهد كرد تا اتاق‌هاي اصناف سراسر كشور، با توجه به اينكه مجري برگزاري نمايشگاه‌ها هستند، بتوانند در يك دستورالعمل مشخص، نمايشگاه‌ها را برگزار كنند؛ اين در حالي است كه در كارگروه تنظيم بازار استان‌ها كه با رياست استاندارد و حضور دستگاه‌هاي اجرايي مثل شهرداري‌ها، نيروي انتظامي و نمايندگان وزارتخانه‌هاي اقتصادي حضور دارند، كار به گونه‌اي تعيين تكليف خواهد شد كه هزينه برگزاري نمايشگاه‌ها، طوري مديريت شود تا غرفي كه در اختيار فعالان اقتصادي براي عرضه كالا با نرخ مناسب و با كمترين هزينه باشد و امكان عرضه كالا با نرخ مناسب نيز فراهم شود.

وي افزود: البته ضرورت دارد نهادهاي عمومي دولتي كه فضاهاي برگزاري نمايشگاه‌ها را فراهم نمايند و ساير دستگاه‌ها كه مسئوليت برگزاري نمايشگاه‌ها را دارند بايد امكاناتي از جمله پاركينگ، عابربانك، آتش نشاني و نيروي انتظامي همكاري لازم را صورت دهند و هزينه‌ها را در چارچوب ضوابط مبذول دارند.

رصد و پايش خدمات عمومي در شب عيد

كلامي گفت: به موازات تأمين اقلام اساسي كه مدنظر دولت براي تنظيم بازار شب عيد است، به منظور رصد و پايش بازار در انتهاي سال، كالاها را به دو دسته تقسيم كرده ايم تا علاوه بر رصد و پايش، تأمين و كنترل نرخ كالاهايي مانند اقلام پروتئيني، نان، برنج، حبوبات، ماكاروني، رب، مرغ، پوشاك، كيف، كفش، لبنيات از جمله شير، پنير، كره، ماست، خشكبار، شيريني، آجيل، ميوه، مواد شوينده و بهداشتي، تاير خودرو، روغن موتور نيز زير ذره بين بازرسان قرار گيرند؛ ضمن اينكه تأمين بنزين، گازوئيل و كپسول گاز مايع نيز از سوي وزارت نفت و ادارات كل پخش فرآورده‌هاي نفتي استان‌ها كه متناسب با ارتباط كالايي، به تنظيم بازار استان‌ها دعوت مي‌شوند، تدارك شده تا تأمين اين اقلام به اندازه‌اي صورت گيرد كه تقاضاهاي ايام پاياني سال را پوشش دهد.

وي افزود: در بخش خدمات، آن دسته از خدمات مشمول شامل حمل و نقل درون شهري و برون شهري (بار مسافر)، خدمات تعمير خودرو، خدمات پس از فروش خودرو، اماكن تفريحي، فرهنگي، سياحتي و زيارتي، هتلداري، گردشگري، رستوران بين شهري و درون شهري و غذاخوري‌ها، خدمات انبار، سردخانه‌ها، خدمات خبازي‌ها، خشكشويي ها و قاليشويي ها به عنوان خدمات پرمصرف در دستور طرح تشديد نظارت قرار گرفته اند كه دستگاه‌هاي مسئول مكلف هستند متناسب با مسئوليت‌هاي خود نظارت لازم را بر عرضه كمي و كيفي اين خدمات و كنترل نرخ‌ها انجام دهند.

پيرو بر مطالب خوانده شده اگر به دنبال قاليشويي در حكيميه با نرخ مناسب هستيد ما به شما معرفي ميكنيم

 

منبع: ايسنا

شستشوي فرش هاي مردم مناطق آبگرفته توسط طلاب اهوازي

۹۶ بازديد

به گزارش رهياب ؛ حجت الاسلام بهادر پرچم با اشاره به معضلات پس از بارش هاي اخير گفت: از ابتداي شروع بارندگي و حتي قبل از فراخوان دادن به طلاب به صورت خودجوش وارد عمل شدند و با همكاي طلاب و و روحانيون استان خوزستان شروع به تقسيم مناطق مورد نظر كرديم محوريت كار ما 3 منطقه از پايگاه هاي ما كه بيشتر مورد آسيب ديدگي بودند را قرار داديم

مسئول بسيج طلاب و روحانيون استان خوزستان تصريح كرد: با توجه به ميزان بارش‌هاي شديد و بالا بودن آب‌هاي سطحي تنها كاري كه مي‌توان در آن شرايط علاوه بر جابجايي وسايل و اقلام مورد نياز زندگي مردم انجام داد تهيه خوراك مردم بود كه در ساعات و روز اول انجام شد.

بهادر پرچم افزود، نكته حائز اهميت ديگري كه وجود داشت شستشوي منازل مردم بود كه طبق تقسيم بندي‌ها و هماهنگي‌هايي كه صورت گرفته بود پمپ‌هاي 4 اينچي و بعضا ماشين‌هاي حوزه هاي علميه و سايل مورد نياز را در اختيار آنها قرار داديم.

به اين مقاله هم توجه كنيد: قاليشويي در فرجام

مسئول بسيج طلاب با اشاره به مناطقي كه دچار آب گرفتگي شده بودند بيان كرد: از مناطقي كه طلاب مشغول خدمت رساني بودند مي‌توان به منطقه كيان شيلنگ آباد، كوي علوي، شهرك دانشگاه، بهارستان و معين زاده اشاره كرد، ناگفته نماند كه باغ شيخ در مركز شهر نيز دچار بحران شديدي بود در كوت عبد الله كه از توابع شهرستان كارون است نيز خدمت رساني طلاب وجود داشت.
پرچم تاكيد كرد: همه ي حوزه هاي علميه استان خوزستان از جمله اهواز و كارون كه خود درگير اين بحران شده بودند گروه‌هاي جهادي طلاب حميديه نيز وارد عمل شدند قريب به اتفاق 10 تا12 گروه جهادي پاي كار خوزستان بودند.

وي تاكيد كرد: شايد نتوان آسيب ديدگي خانه‌ها و ساير خسارت‌هاي وارد شده به زندگي مردم توسط حوزه‌هاي علميه جبران شود اما مي‌توان با انجام دادن كار‌هايي هر چند كوچك از جمله شستشوي فرش هاي مردم توسط طلاب باري از روي دوش مردم برداشت.