پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

فرش تبريز در انزواي بازار جهاني

۳۳ بازديد

فرش تبريز در انزواي بازار جهاني
فرش دستبافت تبريز به عنوان يكي از گونه‌هاي شناخته شده فرش ايراني در بازارهاي جهاني، اين روزها حال و روز خوشي ندارد و آمار توليدكنندگان آن روز به روز در حال كاهش است.
به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ايرنا، بافت فرش در آذربايجان شرقي داراي پيشينه كهن تاريخي است، به طوري كه با تصويب شوراي جهاني صنايع دستي در سال ۱۳۹۴، تبريز با در نظر گرفتن شاخص‌هاي مختلف به عنوان شهر جهاني بافت فرش انتخاب شد.
آذربايجان شرقي و به تبع آن تبريز به عنوان پايتخت فرش دستباف ايران شناخته شده و سهم به سزايي در توليد و صادرات فرش دستباف ايفا مي‌كند، به طوري كه به گفته كارشناسان امر ۳۵ درصد از صادرات فرش دستباف كشور را اين استان تامين مي‌كند.
فرش دستباف تبريز تا همين چند سال پيش به ۱۱ كشور جهان صادرات اساسي داشت و ارزش سالانه صادراتي اين هنر به بيش از ۳۰۰ ميليون دلار مي‌رسيد، اما حال خطر تعطيلي و بيكاري يكهزار و ۱۰۰ كارگاه فعال بافنده، ۴۰۰ واحد پرداخت فرش، ۴۰۰ واحد رفوگري، ۹۵ واحد قاليشويي و ۲ هزار و ۲۰۰ واحد عرضه قالي را تهديد مي‌كند.
رئيس مركز ملي فرش ايران با اشاره به قدمت و ظرفيت‌هاي فرش تبريز گفت: تبريز مي‌تواند مديريت بازار فرش جهان را برعهده بگيرد. در هنر - صنعت فرش، نام آذربايجان شرقي به خصوص تبريز نه فقط در ايران بلكه در كل دنيا پيچيده است.
 فرحناز رافع يادآوري كرد: فرش توانسته ارزآوري بسياري براي كشور داشته باشد، اما اكنون صادرات و توليد فرش رو به كاهش است و اين كاهش توليد و صادرات فرش از ضعف مسئولان دولتي و بخش خصوصي نشأت مي‌گيرد.  هنوز سياست‌هاي هنر - صنعت فرش مشخص نشده و هر كس تفسير به راي مي‌كند.
وي افزود: يكي از مشكلات فرش كشور، كوچ رفوگران از اين شغل است و از طرفي ۲ ميليون نفر در كشور در حوزه فرش فعاليت مي‌كنند، ولي بيمه آنها با مشكل روبه رو است.
رئيس مركز فرش ايران  همچنين خواستار رفع تعهد ارزي براي صادركنندگان فرش شد و افزود فروش فرش و صادرات آن زمان بر است.  اگر قرار است مشكل اشتغال جوانان رفع شود فرش دستباف مي تواند سهم مهمي را در اين خصوص ايفا كند.
سهميه بيمه قاليبافي ۷۷ درصد كاهش يافت
رئيس اتحاديه توليدكنندگان فرش دستبافت تبريز نيز با انتقاد از سخت‌گيري‌هاي بي‌مورد تامين اجتماعي، گفت: برهمين اساس سهميه بيمه قاليبافي آذربايجان‌شرقي طي ماه‌هاي اخير ۷۷ درصد كاهش پيدا كرده است.
شايد بخواهيد بخوانيد: دندانپزشكي اقساطي
اسماعيل چمني سهميه آذربايجان شرقي از بيمه قاليبافان را ۲۰۰ هزار نفر اعلام كرد كه اين رقم طي سال جاري به تدريج كاهش يافته و هم اكنون به حدود ۴۵ هزار نفر رسيده است، اين در حالي است كه بيمه تامين اجتماعي براي اين قشر از فعالان اقتصادي و هنر- صنعت فرش ايراني بسيار حائز اهميت و تعيين كننده است.
وي مساله بيمه را مهمترين چالش كنوني قاليبافان آذربايجان شرقي به خصوص شهر تبريز اعلام كرد و افزود: مايه تاسف است كه برخي از بازرسان بيمه به دلايل غيرمنطقي و با بهانه‌هاي واهي تلاش دارند تا بيمه آنها را حذف ‌كنند.
چمني با اشاره به اينكه شغل قاليبافي طوري نيست كه قاليباف همواره و ۲۴ ساعته روي دار قالي مشغول بافتن فرش باشد و اين موضوع بايد مورد توجه بازرسان بيمه قرار بگيرد، اظهار كرد: در برخي مواقع شاهديم كه قاليباف براي تهيه ابريشم و نخ به بازار رفته تا مصالح مورد نياز را تهيه كند و بازرس به منزل و محل كار وي رفته و به دليل عدم بافت فرش، بيمه او را قطع كرده‌اند قاليشويي نائين 
رئيس اتحاديه توليدكنندگان فرش دستبافت تبريز ادامه داد: از آنجائيكه بيمه قاليبافان كمك دولتي دارد، بازرسان بيمه سخت گيري‌هاي نادرست و غير منطقي اعمال كرده و تصور مي‌كنند كه قاليباف بايد هميشه روي دار قالي مشغول بافتن فرش باشد در حالي كه در قانون نيز به اين موضوع اشاره نشده است.
وي با بيان اينكه امسال در لايحه بودجه رايزني‌ها و پيگيري‌هايي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي انجام شده است تا بيمه يك ميليون نفري قاليبافان در قانون مزبور آورده شود، گفت: اين پيگيري‌ها تا حصول نتيجه ادامه خواهد داشت.
مقالات ديگر : قاليشويي مجاز

بازي دلاري دولت در بورس/ كاهش قيمت خودرو در دست انداز سياست هاي تورمي/ كارخانه‌هاي صنايع پوشش و رشت الكتريك چگونه به ويرانه تبديل شد؟

۱۹ بازديد

قدرت خريد گوشي موبايل از مردم گرفته شد، بدهي ۱۲۰ هزار ميليارد توماني براي دولت بعد و ۶۱ درصد بازار مسكن در اختيار سفته‌بازان، ساير عناوين اقتصادي مهم امروز روزنامه‌ها هستند.
 سرويس اقتصادي مشرق- هر روز صبح، «گزيده مطالب اقتصادي روزنامه‌ها» را شامل خلاصه گزارش‌ها، يادداشت‌ها، خبرهاي اختصاصي و مصاحبه‌هاي اقتصادي رسانه‌هاي مكتوب، در مشرق بخوانيد.
* آرمان ملي
- برندهاي پرمتقاضي موبايل گران شدند
آرمان‌ملي به گراني موبايل پرداخته است: با افزايش نرخ ارز در ميانه سال‌جاري، از آنجايي كه به قول برخي صاحب نظران، اقتصاد ايران دلاريزه هست، قيمت‌ها در ساير بازارها نيز روند افزايشي در پيش گرفتند و در اين ميان انواع موبايل نيز در بازار تلفن همراه ايران با افزايش قيمت مواجه شدند. فعالان اين صنف در چنين شرايطي اذعان مي‌كردند كه واردكنندگاني كه به دنبال كسب سود بيشتر و البته نامتعارف هستند، هرچند با ارز ۲۰ هزار توماني ثبت سفارش خود را انجام مي‌دهند اما با توجه به روند افزايشي نرخ ارز و رسيدن قيمت دلار به كانال ۳۰ هزار توماني، فروش خود را با اين نرخ انجام داده و حتي توقف در عرضه نيز اتفاق مي‌افتد. اما با كاهش قيمت‌ها در بازار ارز و ورود بهاي دلار به كانال ۲۱هزار تومان در دي‌ماه، به‌دنبال برخي تحولات سياسي و اظهاراتي مبني بر كاهش بهاي دلار و ورود آن به كانال ۱۵ هزار تومان، قيمت انواع موبايل نيز با كاهش همراه شد و مسئولان صنفي مربوطه طي سخناني از كاهش ۲۰ تا ۲۵درصدي قيمت‌ها خبر دادند. همزمان با اين اتفاقات، رئيس اتحاديه صنف دستگاه‌هاي مخابراتي و ارتباطي و لوازم جانبي تلفن همراه شهر تهران ادامه كاهش قيمت‌ها را منوط به ادامه كاهش نرخ دلار عنوان كرد. محبي همچنين اعلام كرد كه با توجه شرايط كنوني بازار بهترين زمان براي خريد موبايل است كه اين گفته او افزايش مراجعه مردم به اين بازار براي خريد موبايل و ديگر لوازم جانبي را به دنبال داشت. درباره وضعيت تامين موبايل در بازار هم، گفته شد كه شرايط تامين اين كالا در بازار مطلوب است و شركت‌هاي واردكننده توانسته‌اند پاسخگوي نياز بازار باشند. با اينحال، برخي واكنش‌ها به كاهش قيمت‌ها در بازار موبايل در فضاي مجازي به‌گونه‌اي ديگر بود.
شايد بخواهيد مطالب ديگر ما را بخوانيد:  دندانپزشكي در ايام كرونا
گروهي از شهروندان كاهش قيمت‌ها را محسوس نمي‌دانستند و معتقد بودند كه كاهش به حدي نيست كه بتوان نام آن را ارزاني گذاشت. عده‌اي ديگر هم به رفتار فروشندگان انتقاداتي را وارد مي‌دانستند، در اين زمينه كه همزمان با گراني دلار قيمت موبايل به سرعت بالا مي‌رود و جهش زيادي پيدا مي‌كند اما با كاهش بهاي دلار، فروشندگان (كه البته اين رفتار تنها مختص فروشندگان موبايل نيست) قيمت اجناس خود را پايين نمي‌آورند. حال چند روزي است كه بازار ارز دچار نوساناتي شده و طي بروز اين نوسانات كه به گفته فعالان اقتصادي بسيار خطرناك است و قدرت پيش‌بيني تحولات را از آنها مي‌گيرد، قيمت موبايل هم اندكي رو به افزايش گذاشته است.
شرايط بازار موبايل تابع نرخ ارز
رئيس اتحاديه صنف دستگاه‌هاي مخابراتي و ارتباطي و لوازم جانبي تلفن همراه شهر تهران روز پنج‌شنبه از افزايش پنج درصدي قيمت موبايل در بازار خبر داد. مهدي محبي در گفت‌وگو با ايلنا درباره آخرين وضعيت تامين و قيمت موبايل در بازار اظهار كرد: شرايط تامين موبايل در بازار مطلوب است و مردم مي‌توانند انواع موبايل در برندهاي متنوع را در بازار پيدا كنند. او ادامه داد: شركت‌هاي وارد كننده انواع برندهاي موبايل از گران‌ترين تا ارزان‌ترين را تامين و در بازار عرضه كرده‌اند و اكنون در دسترس مردم است. او، از افزايش پنج درصدي قيمت موبايل در يك هفته اخير خبر داد. محبي گفت: در پي كاهش نرخ دلار قيمت‌ انواع موبايل نيز كاهشي شد به نحوي كه در كمتر از ۲۰ روز شاهد كاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدي قيمت‌ها بوديم، اما طي يك هفته اخير قيمت‌ها حدودا پنج درصد افزايش يافت. محبي، شرايط بازار موبايل را براي روزهاي آينده تابع نرخ ارز دانست. رئيس اتحاديه صنف دستگاه‌هاي مخابراتي و ارتباطي و لوازم جانبي تلفن همراه شهر تهران ابراز اميدواري كرد شاهد ثبات بازار موبايل در ايام منتهي به نوروز باشيم. محبي تاكيد كرد: اين افزايش قيمت در برندهاي موبايل پرمتقاضي بيشتر بوده است. او، درباره نحو مقابله با گران‌فروشي اظهار كرد: مردم در صورت مواجه با گران‌فروشي يا مشكلات ديگر مربوط به خريد و تعميرات موبايل شكايات خود را به اتحاديه گزارش دهند. محبي راه‌هاي دريافت شكايات را ثبت آن در سايت اتحاديه و يا تماس با شماره ۶۶۷۶۳۰۳۵ اعلام كرد.
- شاخص كل بورس همچنان در مسير سقوط
آرمان‌ملي علل نزول بورس را بررسي كرده است: بازار سرمايه كماكان وضعيت اسفناكي دارد و دارايي مردم هر روز بيشتر از روزهاي گذشته آب مي‌رود. اين در حالي است كه بسياري از فعالان منتظرند تا ببينند انتخاب رئيس جديد و راهكارهاي او در روزهاي آتي چه تاثيري بر روند بازار سهام خواهد داشت و برنامه او براي حفظ و حراست از سرمايه مردم چيست! گرچه خيلي‌ها معتقدند مشكلات بازارسرمايه را بايد ريشه‌اي حل و فصل كرد و تنها تغيير اسم نمي‌تواند اعتمادسازي دوباره را متوجه بازار سهام كند. گفتني است شاخص كل در جريان معاملات هفته گذشته، تنها يك روز (شنبه) سبزپوش شد و در ادامه روزهاي معاملاتي همچنان شاهد نوسانات مكرر و تشكيل صف‌هاي فروش چند صد ميليوني در برخي نمادهاي مهم و شاخص‌ساز بوديم. نكته مهمتر آن است كه ميزان مشاركت در عرضه اوليه هفته قبل به شكل قابل توجهي افت كرد و اين به معناي آن است كه مردم ديگر اعتمادي حتي به عرضه‌هاي اوليه ندارند و ترجيح مي‌دهند پول‌هاي خود را به هيچ عنوان روانه اين بازار نكنند.
بازي دلاري دولت در بورس/ كاهش قيمت خودرو در دست انداز سياست هاي تورمي/ كارخانه‌هاي صنايع پوشش و رشت الكتريك چگونه به ويرانه تبديل شد؟
مقالات ديگر: قاليشويي الهيه

طرح تشديد بازرسي و نظارت صمت از امروز كليد خورد

۳۹ بازديد

طرح تشديد بازرسي و نظارت صمت از امروز كليد خورد
تهران- ايرنا- معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بيان اينكه نظارت و بازرسي اقلام مصرفي در بازار تهران بر عهده سازمان صمت است و تامين منابع بر عهده ديگر نهادهاي مسئول است، گفت: طرح تشديد بازرسي و نظارت اين سازمان از امروز /شنبه/ آغاز شد.
سعيد محمدي‌پور ظهر شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هرساله طرح تشديد بازرسي ايام پاياني سال توسط بازرسان سازمان صمت در تهران اجرا مي‌شود و هدف از اين طرح نظارت بر قيمت پوشاك، كيف و كفش، آجيل و خشكبار، مواد پروتئيني و امور خدماتي مثل حمل و نقل مسافر، اتو سرويس‌ها و قاليشويي‌ها است.
وي ادامه داد: اين طرح در راستاي ابلاغيه‌ سازمان حمايت از مصرف كننده و توليدكننده براي تامين و توزيع به موقع كالاهاي اساسي و اقلام ضروري مورد نياز مردم با همكاري بازرسان سازمان صمت، اصناف، تعزيرات حكومتي، و پليس امنيت اقتصادي به صورت يكپارچه در استان از امروز ۱۱ بهمن ماه امسال آغاز و تا تاريخ ۳۰ فروردين ماه سال ۱۴۰۰ نيز ادامه خواهد داشت.
محمدي‌پور با بيان اينكه طرحي كه امسال به اجرا درآمده‌است با سال‌هاي گذشته تفاوت دارد، اظهار داشت: تفاوت اين طرح با سال‌هاي گذشته در اين است كه بازرسان سازمان صمت به سامانه يك‌پارچه بازرسي « سيمبا » دسترسي دارند و از يك تبلت و سيم‌كارت براي سهولت در انجام كار نيز استفاده مي‌كنند.
وي گفت: بازرسان سازمان صمت تهران در صورت مشاهده تخلف، آن را از طريق تبلت به بخش حقوقي سازمان ارسال مي‌كنند؛ در گذشته رسيدگي به هركدام از پرونده‌هاي تخلفات دست‌كم ۱۵ روز زمان لازم داشت اما امروزه در كمتر از ۴۸ ساعت به نتيجه مي‌رسد.
بيشتر بخوانيد قاليشويي الهيه
محمدي‌پور افزود: در تهران ۱۲۰ اكيپ ويژه بازرسي براي تشديد نظارت بر بازار در ايام پاياني سال در نظر گرفته شده كه با توجه به شرايط خاص امسال ۳۰ اكيپ به اين تعداد براي بازرسي اقلامي كه نام برده شد اضافه شده است.
معاون بازرسي و نظارت سازمان صمت تهران افزود:در طرح نظارتي امسال بازرس سازمان صمت و اتاق اصناف در دو شيفت صبح و عصر از واحدهاي صنفي و مراكز خدماتي بازديد بعمل مي‌آوردند تا در صورت مشاهده تخلفات احتمالي با واحد متخلف برخورد نمايند.
محمدي پور خاطرنشان كرد: در اين طرح، رصد از انبارها و مراكز نگهداري كالاها نيز در دستور كار گشت‌هاي نظارتي قرار دارد؛ شهروندان مي‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به سامانه ۱۲۴ گزارش كنند.
مقالات ديگر: قاليشويي ونك

آب در مناطقي از شيراز قطع مي‌شود

۳۹ بازديد

شيراز - ايرنا- روابط عمومي شركت آب و فاضلاب شيراز اعلام كرد: به دليل پاره اي تعميرات در شبكه آبرساني از سد درودزن به شيراز از ساعت ۲۴ جمعه دهم بهمن‌ماه جاري تا ساعت ۲۰ روز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه در مناطقي از شيراز قطع مي‌شود.

بر اساس اين اطلاعيه، در اين محدوده زماني جريان آب شبكه توزيع شهري در شهرك‌هاي اكبرآباد، جواديه، پرديس، دينكان، باهنر، صدا و سيما، عرفان، بلوار معالي‌آباد، گلدشت معالي‌آباد، كوي وحدت معالي‌آباد، بيمارستان بعثت، بيمارستان كوثر، بلوار ميرزاي شيرازي غربي، خيابان ميرزاي شيرازي شرقي و خيابان قصردشت حد فاصل ميدان قصردشت تا چهارراه زرگري قطع مي‌شود.
بر اين اساس، خيابان همت شمالي، بلوار فرهنگ شهر، شهركهاي احمدآباد، والفجر، فرهنگيان، عشايري، رضوان ، بهاران ، سجاديه سيمان ، مهديه،  محمديه سيمان، جانبازان پشت باغ جنت ، كمربندي حد فاصل پشت بلوار ميثم شمالي تا ۲۰ متري امام خميني ،  بلوار رحمت ، بلوار امير كبير حد فاصل كوي خوشرو تا خيابان قاليشويي  و فرعي هاي منشعب از آن محدوده مذكور با قطع آب و افت فشار آب روبرو خواهند شد.
روابط عمومي شركت آبفا شيراز ضمن پوزش از شهروندان  ساكن در مناطق ياد شده، درخواست كرد علاوه بر صرفه جويي، آب مورد نياز خود را قبلا ذخيره نموده و مصارف غير ضرور را به روزهاي ديگر موكول كنند.   

آب در مناطقي از شيراز قطع مي‌شود

مقالات ديگر: قاليشويي نائين

مشكلات ۲۰ واحد توليدي در ستاد تسهيل شهرستان ري احصا و بررسي شد

۳۹ بازديد

مشكلات ۲۰ واحد توليدي در ستاد تسهيل شهرستان ري احصا و بررسي شد
شهرري - ايرنا - معاون استاندار تهران و فرماندار ويژه شهرستان ري گفت: مسائل و مشكلات ۲۰ واحد توليدي و صنعتي در جلسه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد اين شهرستان احصا، بررسي و پيگيري شد.
حسين توكلي كجاني روز پنجشنبه در اين جلسه اظهار داشت: با توجه به نامگذاري سال ۹۹ از سوي مقام معظم رهبري با عنوان سال جهش توليد و تاكيد دولت بر رفع موانع توليد، رفع مشكلات صنايع همواره به عنوان يكي از اولويت هاي كاري تمامي دستگاه هاي اجرايي شهرستان ري قرار دارد.
وي افزود: در جلسات ستاد تسهيل و رفع موانع توليد كه با حضور فرماندار ويژه شهرستان ري، بخشداران و روساي دستگاه هاي اجرايي و خدمات رسان و همچنين توليدكنندگان و صنعتگران برگزار مي شود، مسائل و مشكلات حوزه توليد شهرستان بررسي و در چارچوب قوانين و اختيارات نسبت به رفع موانع با جديت تمام اقدام خواهد شد.
به گفته اين مسئول در جلسات ستاد تسهيل و رفع موانع توليد شهرستان ري براي رفع موضوعاتي كه در حيطه وظايف و مربوط به دستگاه هاي اجرايي شهرستان است دستورات لازم و قانوني صادر و تلاش مي‌شود تا بيشتر مصوبات اين ستاد اجرايي شود و مواردي كه نيازمند تصميم گيري استاني است نيز سريعا به ستاد تسهيل و رفع موانع توليد استان تهران ارسال مي شود.
در جلسه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد كه در فرمانداري ري برگزار شد مسائل و مشكلات ۲۰ واحد توليدي و صنعتي شهرستان ري شامل ۱- شركت بهبود سلامت  در خصوص تسهيلات بانكي،  ۲ - شركت دانش بنيان خرم بهار آتيس در خصوص توسعه فعاليت و اخذ مجوز از جهاد كشاورزي،  ۳- كارخانه ستاره پوشاك ايرانيان در خصوص معوقات  بيمه تامين اجتماعي،  ۴- كارخانه كفش محسن در خصوص تسهيلات بانكي صندوق كار آفريني اميد،  ۵ - شركت آريا جامگان پيشرو در خصوص جرائم بيمه تامين اجتماعي،  ۶- شركت اكرام صنعت مهدي در خصوص تخصيص آرد يارانه اي، ۷- شركت تعاوني مهر فدك در خصوص تخصيص آرد يارانه اي،  ۸- شركت پترو ترنم ري در خصوص تامين مواد اوليه،  ۹- شركت كاهاني در خصوص ايجاد واحد توليدي،  ۱۰- شركت تعاوني ايثارگران دشت طلايي در خصوص افزايش ظرفيت برق،  ۱۱- شركت جهان چيليك در خصوص توسعه فعاليت، سوخت، افزايش ظرفيت آب و برق،  ۱۲- معدن تكنو آجر در خصوص دسترسي جاده اي،  ۱۳- شركت نرگس ارغواني در خصوص تسهيلات بانكي،  ۱۴- كارخانه سنگ برادران سلمي در خصوص توسعه فضاي  فعاليت،  ۱۵- گلخانه در خصوص انشعابات برق و گاز،  ۱۶- معدن بيجين ري در خصوص انشعاب برق،  ۱۷- مزارع نوين ايرانيان در خصوص انشعاب گاز،  ۱۸- گلخانه پاسارگاد در خصوص تسهيلات مشاغل،  ۱۹- گلخانه هيدروپونيك بخش مركزي  در خصوص مجوز فعاليت،  ۲۰- كارخانه قير حافظ در خصوص گازرساني مورد بررسي و پيگيري قرار گرفت.
بيشتر بخوانيد: سالن زيبايي قصرماه lili
به گزارش ايرنا، شهرستان ري با برخورداري از ۵۶ اتحاديه توزيعي، توليدي و خدماتي و ۱۰ هزار واحد صنعتي و صنفي از جمله شهرك صنعتي شمس آباد، كارخانه سيمان و كارگاه هاي توليدي و خدماتي اعم از سنگ بري، شيشه و سفال، آجرپزي، كارگاه قاليبافي و قاليشويي، كشتارگاه دام و طيور به عنوان قطب كار و توليد در پهنه جنوب تهران مطرح است.
شهرستان ري (به مركزيت شهرري) در حدود يك ميليون نفر جمعيت دارد و در جنوب تهران واقع شده است.
مقالات ديگر: قاليشويي زعفرانيه