پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

دست‌هايي كه معجزه‌ مي‌كنند

۸۶ بازديد

 دست‌هايي كه معجزه‌ مي‌كنند
به گفته خبر آنلاين به نقل از yjc.ir رفوگر، معجزه‌گري است كه با دستان هنرمند و سحار خود به كالبد فرش‌هاي در حال نابودي روحي تازه مي‌دهد و به آن‌ها جلوه‌اي تازه مي‌بخشد. رفوگري يكي از هنرهاي اصيل و ديرينه در كشورمان است كه همپاي با هنر فرش بافي به وجود آمده است.

 محرك ايجاد هنري به نام رفوگري در واقع احتياج بوده و زماني ارزش اين هنر مشخص مي‌شود كه فرش گرانبهايي در نتيجه پوسيدگي يا بيد زدگي يا رطوبت و آتش سوزي و حوادث ديگر آسيب ديده باشد، در اين هنگام انگشتان معجزه‌گر رفوگر به كمك خواهد آمد به طوري كه با دستان سحار و نفس خود، روحي تازه به كالبد اين قالي در حال نابودي خواهد داد و جلوه‌اي تازه به آن خواهد بخشيد. البته در گذر زمان اين هنر ريشه‌دار نيز همانند بسياري از هنرهاي دستي و مهارت‌هايي كه نيازمند ذوق و تلاش است، دست‌خوش ماشيني شدن و تا حدودي كم‌رنگ شده و مردم نيز بيشتر در مورد فرش‌هاي نفيس دستباف خود به سراغ هنرمندان رفوگر مي‌روند. رفوگري هنري است كه در استان فارس همچنان زنده و پويا به حيات خود ادامه مي‌دهد و همچون مكملي حياتي در مسير بالندگي فرش فارس ايفاي نقش مي‌كند. فرش بافي و رفوي فرش از ديرباز در شيراز به خاطر وجود پيشينه‌اي دور و دراز كه فارس در اين هنر به جاي گذاشته، ديده مي‌شود.

مقالات مرتبط: قاليشويي در تهران نو

پرداخت تسهيلات حمايتي به كسب و كارهاي آسيب‌ديده از كرونا

۸۰ بازديد

 "پرداخت تسهيلات حمايتي به كسب و كارهاي آسيب‌ديده از كرونا" يكي از سياستهاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به منظور حفظ اشتغال بنگاهها و صيانت از نيروي كار است.

ايرنا - ۱۳ رسته شغلي كه بيشترين آسيب را از بحران شيوع بيماري همه‌گير كرونا ديده‌اند در اين چارچوب شناسايي شده‌اند و اين فعالان صنفي در صورت داشتن ليست بيمه در قالب كارفرمايي يا خويش‌فرمايي، مي‌توانند از تسهيلات حمايتي متعلق به كسب و كارهاي آسيب‌ديده از كرونا بهره‌مند شوند.

مراكز توليد و توزيع غذاهاي آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخي، تالارهاي پذيرايي، قهوه خانه‌ها، اغذيه فروشي‌ها (و موارد مشابه به تشخيص وزارت صنعت، معدن و تجارت) به عنوان يكي از گروه هاي شغلي آسيب ديده از كرونا به شمار مي‌روند.

مراكز مربوط به گردشگري شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع هاي جهانگردي و گردشگري، مهمانپذيرها مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراكز بوم گردي، مراكز اقامتي و پذيرايي و تفريحي و خدماتي بين راهي و موارد مشابه به تشخيص وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي نيز جزو اين گروه ها هستند.

از ديگر گروه‌هاي شغلي آسيب ديده مي توان به حمل و نقل عمومي مسافر درون شهري و برون شهري اعم از هوايي، جاده اي، ريلي و دريايي، دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري، مراكز توليد و توزيع پوشاك و مراكز توليد و توزيع كيف و كفش اشاره كرد.

همچنين مراكز توزيع آجيل، خشكبار، قنادي، بستني و آبميوه، مراكز و مجتمع هاي ورزشي و تفريحي، مراكز و مجتمع هاي فرهنگي و آموزشي و مراكز توليد، توزيع و فروش صنايع دستي، آموزشگاه‌هاي رانندگي، آرايشگاه‌هاي زنانه و گرمابه‌ها نيز به عنوان رسته‌هاي شغلي آسيب ديده از كرونا محسوب شده‌اند.

بنابر اعلام دفتر سياستگذاري و توسعه اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي اين دسته از صاحبان مشاغل و كسب و كارها پيامك ارسال شده تا با مراجعه به "سامانه كارا" اطلاعات خود را براي دريافت تسهيلات حمايتي ثبت كنند.

فرايند تكميل درخواست تسهيلات حمايتي شامل سه مرحله است و طي مرحله نخست اين فرايند، پيامك وزارت كار از روز ۱۷ ارديبهشت ماه جاري براي تمام كارفرمايان مشمول ارسال شده است.

ثبت‌نام كارفرمايان در قالب مرحله دوم فرايند تكميل درخواست تسهيلات حمايتي از هفته سوم ارديبهشت ماه در "سامانه كارا" به نشاني kara.mcls.gov.ir اجرا شده است.

سومين و آخرين مرحله درخواست تسهيلات حمايتي از سوي كسب و كارهاي آسيب‌ديده از كرونا نيز ارسال اطلاعات به بانك عامل به منظور پرداخت اين تسهيلات است.

گرچه برنامه‌ريزي اجرايي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي پرداخت اين تسهيلات بانكي به اصناف كاملا روان و اجرايي است اما اين وزارتخانه براي صاحبان كسب و كارهاي مشمول، شرايطي را در نظر گرفته است كه اغلب آنها فاقد چنين شرايطي هستند.

به گفته دست‌اندركاران، فعالان صنفي پس از دوماه تعطيلي اجباري انتظار حمايتهاي بيشتر و يا حداقل اعلام شرايطي سهل‌تر را براي دريافت چنين وامي دارند.

خوب و بد تسهيلات كرونايي 

فعالان صنفي در حوزه توزيع كالا و خدمات همه ساله به طور معمول چشم به روزهاي پاياني سال دارند تا موجوديهاي انباشته شده كالايي و خدمات خود را به طور كامل عرضه نموده و به فروش برسانند به ويژه اين ايام براي صنوف شهر توريستي مشهد بيش از ساير شهرها اهميت پيدا مي‌كند و در واقع همه سود آنها در همين دوران خلاصه مي‌شود.

سايه كرونا و تعطيلي‌هايي كه از ابتداي اسفندماه آغاز شد و تا پايان فروردين ماه ادامه داشت هنوز بر سر برخي از صنوف سنگيني مي كند و موجب تعطيلي‌ اجباري آنها شده است و صاحبان صنوف زيادي زير اين بار ورشكست شده اند.

رستورانها، تالارهاي پذيرايي، هتلها، فروشندگان شيريني و آجيل، واحدهاي عرضه فست‌فود، كارگاههاي خشكشويي‌، قاليشويي، آرايشگاه‌ها، فروشندگان پوشاك و همچنين برخي ديگر از صنوف خدماتي، زيان‌ديدگان اصلي وضعيت كنوني بازار در سطح اين كلانشهر بوده و هستند.

اين صنوف در شرايطي كه مجبور به تعطيلي بودند از دولت انتظار پرداخت تسهيلات ارزان قيمت را داشتند اما به گفته آنان تسهيلاتي كه دولت براي جبران خسارتهاي ناشي از كرونا به صنوف متضرر از اين شرايط اختصاص داده است شرايط بسيار دشواري دارد كه به هيچ وجه گرفتن آن براي صنوف قابل توجيه نيست.

رييس اتحاديه صنف فروشندگان پوشاك مشهد به خبرنگار ايرنا گفت: هزينه‌هاي اجاره مغازه بسيار بالاست و صنف پوشاك در شرايط كنوني كه فروش، بسيار كاهش يافته و درآمد زيادي ندارند چاره اي جز تعطيلي ندارند.

جواد مفيدي "تامين مالي" را بهترين راهكار براي كمك دولت به صنف پوشاك توصيف و بيان كرد: صنوف با كلي چكهاي برگشتي و مشكلات مالي دست به گريبان هستند و در اين شرايط، تسهيلات بدون بهره بانكي مي‌تواند كمك شاياني به آنها براي از سرگيري دوباره كسب و كارشان كند.

اما عليرضا ارزاني ممقاني رييس اتحاديه صنف آجيل و خشكبار مشهد نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا پرداخت تسهيلات بانكي به صنوف را بي‌فايده ذكر و بيان كرد: بانكها هيچ گاه از دولت پيروي نكرده اند و در اين شرايط نيز به صنوف كمكي نخواهند كرد پس دولت اگر درصدد كمك به صنوف است آنها را از پرداخت ماليات امسال معاف كند.

رييس اتحاديه صنف عكاسان، فيلمبرداران و توليدكنندگان عكس مشهد هم به بسته حمايتي دولت براي پرداخت تسهيلات به ۱۳ رسته صنفي اشاره و بيان كرد: انتخاب آن ۱۳ رسته يك اقدام كارشناسانه نبوده است.

محمدعلي دائمي شيرعليزاده در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بسياري از واحدهاي صنفي مزبور در ايام عيد نوروز چه از طريق اينترنت يا اتخاذ شيوه‌هاي ديگر فروش داشته اند اما صنف عكاسان و فيلمبرداران مطلقا تعطيل بودند و هيچ مشتري طي ماه‌هاي اسفند و فروردين نداشتند و مشمول دريافت اين تسهيلات نيز نشدند.

حسين اصغر ثابتي رييس اتحاديه صنف سراجان مشهد نيز كه از دولت خواهان كمك به صنوف تسهيلات بانكي با دوره بازپرداخت بلندمدت و بهره كم است به خبرنگار ايرنا گفت: براي تسهيل بيشتر مي‌بايست تخفيفاتي هم در پرداخت ماليات پيش‌بيني و اعمال شود. 

علي كاشفي رييس اتحاديه صنف خشكشويي و لباسشويي مشهد هم به خبرنگار ايرنا ‌گفت: تسهيلاتي كه قرار است دولت به صنوف متضرر از كرونا اختصاص دهد مربوط به ۱۳ رسته صنفي مي‌شود كه صنف ما جزء آنها نيست و هيچ كمكي شامل حال خشكشويي ها نمي‌شود.

محمد فرزاني رييس اتحاديه صنف شيريني‌سازان مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: پرداخت تسهيلات بانكي گرهي از مشكلات اين صنف باز نمي‌كند جز آن كه تسهيلات بدون بهره پرداخت شود زيرا درآمدهاي قنادان ديگر مثل سابق نيست، بضاعت اقتصادي مردم كاهش يافته و شيريني جزء اقلام لوكس به شمار مي‌رود و در سبد خانوار جايي ندارد. 

تسهيلات دستگير صنوف نخواهد بود

عضو هيات رئيسه اتاق اصناف مشهد هم به خبرنگار ايرنا گفت: كمكهايي كه از سوي دولت براي صنوف متضرر از كرونا در نظر گرفته شده است به هيچ وجه كافي نيست.

عبدالله افشاري صالح افزود: هر واحد صنفي كه از كرونا متضرر شده و به هر زحمتي حق و حقوق كارگر خود را پرداخت كرده است اگر قرار بر گرفتن تسهيلات بانكي با بهره بالا باشد آن واحد قادر به پرداخت اين بهره نيست و از سوي ديگر تعديل نيروي انساني نيز براي واحد منطقي نيست زيرا صاحب واحد ناچار به پرداخت حق سنوات در قبال بيرون كردن كارگر چندين ساله خود خواهد بود.

وي ادامه داد: اختصاص تسهيلات بانكي به واحد صنفي نه تنها از آنها دستگيري نخواهد كرد بلكه بر مشكلات آنها خواهد افزود و از سوي ديگر منابع بانكي در حدي نيست كه بتوان به همه واحدهاي صنفي متضرر از كرونا تسهيلات با بهره پايين داد.

تسهيلات متناسب با شرايط نيست

نائب رئيس اتاق اصناف مشهد نيز گفت: در شرايط كرونايي، كمكها بايد به نحوي باشد كه گرهي از مشكلات كسبه باز كند اما تسهيلات در نظر گرفته شده براي صنوف چند ايراد اساسي دارد.

هادي مخملي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سود ۱۲ درصدي تسهيلات بسيار بالاست و تسهيل گر نيست، وثايق و ضمانتها براي دريافت وام نيز سختگيرانه است و صنوف قادر به انجام اين تعهدات نيستند.

وي ادامه داد: واقعيت اين است كه در ايام شيوع كرونا همه صنوف كه مجبور به تعطيلي شدند، خسارت ديدند و همه صنوف بايد از اين تسهيلات سهمي داشته باشند اما تسهيلات در نظر گرفته شده فقط شامل ۱۳ رسته صنفي يا ۴۰ درصد از صنوف مشهد مي‌شود كه با سود ۱۲ درصد نيز توجيه اقتصادي ندارد.

رييس اتحاديه صنف فرش دستباف مشهد گفت: در دوران پساكرونايي با تغيير سبك زندگي صنفي مواجه هستيم و شرايط بايد به نحوي تغيير كند كه مشكلات صنوف برطرف شود.

مخملي افزود: پس از شيوع كرونا، دولت صدور مجوزها از سوي دستگاه‌هاي استعلام شونده را تسهيل كرد و اين موضوع باعث جنب و جوشي در كسب و كارها شد و اين تجربه نشان داد هر جا دولت سختگيري‌هاي خود را كم مي‌كند آن بخش رونق مي‌گيرد.

وي ادامه داد: در وضعيت كنوني صاحبان كسب و كار در تامين مواد اوليه دچار مشكل شده‌اند و براي بازگشت به شرايط قبل نياز به حمايت جدي از سوي دولت دارند و دادن تسهيلات به صنوف بايد تسهيل كننده شرايط آنان باشد نه اين كه بر مشكلات آنها بيفزايد.

تسهيلات نگيريد

رييس اتاق اصناف مشهد به خبرنگار ايرنا گفت: افزون بر ۱۴۰ هزار واحد صنفي در سطح اين كلانشهر مشغول كسب و كار هستند كه ۱۲۰ هزار واحد از اين تعداد پروانه صنفي رسمي دارند و ۲۰ هزار واحد ديگر چنين مجوزي را نگرفته‌اند. 

محمود بنانژاد افزود: به جز سوپرماركتها، ميوه فروشان و خواروبار فروشان كه در دوران شيوع كرونا تعطيل نبودند، باقي واحدهاي صنفي با كاهش فروش مواجه بوده و متضرر شده‌اند و براساس شرايطي كه دولت در نظر گرفته است ۴۰ هزار واحد از مشهد در قالب ۱۳ رسته صنفي مشمول دريافت تسهيلات مي‌شوند و ۸۰ هزار واحد صنفي ديگر از آن بي بهره مي‌مانند.

وي ادامه داد: خود تسهيلات در اصل مي‌تواند به عنوان يك قرص مسكن تا حدي التيام بخش زخمهاي صنوف در جريان كرونا باشد اما به طور قطع گره گشا نيست.

رييس اتاق اصناف مشهد گفت: شرايطي كه دولت براي دريافت تسهيلات در نظر گرفته خيلي دشوار است از جمله اين كه همه صنوف شامل دريافت اين وام نمي‌شوند و هر واحد بايد ليست بيمه تامين اجتماعي خود را كامل ارايه دهد و واحد مورد نظر تعديل نيروي انساني نداشته باشد و براي دريافت تسهيلات وثايق و ضمانتهاي سنگيني بدهد و وام را با سود بالا دريافت كند كه هيچ كدام از اين شرايط مناسب اوضاع و احوال صنوف متضرر از كرونا نيست.

بنا نژاد افزود: با اين شرايط گمان نمي‌كنم صنوف زيادي بتوانند از اين تسهيلات بهره‌مند شوند و توصيه ما به صنوف اين است كه در صورت ممكن اصلا از اين تسهيلات استفاده نكنند زيرا بازپرداخت آن بسيار دشوار است.

وي  ادامه داد: به نظر من به جاي پرداخت تسهيلات بهتر آن است كه بعد از اتمام كرونا و رهايي صنوف از اين وضعيت، روي تحريك تقاضا در بازار فعاليت بيشتري صورت گيرد تا مشتري افزايش يابد و بازار به چرخش درآيد اما با اين تسهيلات نمي‌توان تحركي در بازار به وجود آورد.

او اضافه كرد: خواسته اصلي صنوف از دولت بخشش ماليات سال ۱۳۹۸ است زيرا صنوف به شدت از كرونا آسيب ديدند، اجناس آنها از مد افتاده است، خواب سرمايه داشته‌اند و بدهي‌هاي معوقه زيادي دارند لذا قادر به پرداخت ماليات نخواهند بود.

درخواستهاي صنوف به بانك مركزي منعكس مي‌شود

دبير شوراي هماهنگي بانكهاي خراسان رضوي گفت: دولت ۷۵۰ هزار ميليارد ريال در قالب تسهيلات بانكي براي كسب و كارهاي متضرر از كرونا در كل كشور در نظر گرفته است كه كارمزد اين تسهيلات ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت آن دو ساله است.

حسن مونسان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: هنوز حداقل يا حداكثر پرداختي تسهيلات به صنوف و كسب و كارهاي ديگر مشخص نيست و فقط يكي از شروط مهم براي مشمول دريافت اين تسهيلات شدن اين است كه واحد صنفي، كارگران خود را اخراج نكرده باشد با اين حال هنوز آيين نامه اجرايي آن ابلاغ نشده و جزئيات پرداخت وام هم مشخص نيست.

قاليشويي نيرو هوايي

وي ادامه داد: هيچ يك از بانكهاي خراسان رضوي اختيارات استاني در پرداخت تسهيلات كرونايي به صاحبان كسب و كار ندارد تا بتواند ميزان تسهيلات را كم يا زياد كند يا كارمزد آن را تغيير دهد و به طور قطع خارج از مصوبه دولت در ارتباط با اختصاص اين تسهيلات نمي‌توان عمل كرد.

دبير شوراي هماهنگي بانكهاي خراسان رضوي گفت: آنچه مسلم است بايد نقطه نظرات و درخواستهاي صنوف جمع بندي و به بانك مركزي منعكس شود تا اگر نياز به اصلاحي در مصوبه است انجام گيرد و  شوراي هماهنگي بانكها در ارسال نقطه نظرات به صنوف كمك خواهد كرد.

مونسان افزود: خراسان رضوي به ويژه مشهد مقدس به دليل ماهيت زائرپذيري خود، شرايط ويژه‌اي نسبت به ساير استانها دارد و ضرر ناشي از كرونا براي كسب و كارهاي اين خطه بيشتر از ساير نقاط كشور است و اين موضوع بايد به بانك مركزي منعكس شود تا شرايط خاص استان را در نظر گرفته و با اين پيش زمينه تصميمات لازم را اتخاذ كنند.

او ادامه داد: اگر مصوبه نياز به اصلاحيه يا در نظر گرفتن تمهيدات ويژه براي خراسان رضوي داشته باشد قاعدتا از طريق بانك مركزي و دولت قابل پيگيري خواهد بود.

كيانوش جهان‌پور رييس مركز اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي روز يكشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ اعلام كرد: تاكنون ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر در كشور به طور قطعي به ويروس كرونا مبتلا شده اند و با فوت ۵۱ تن  در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان كرونا در كشور به ۶ هزار و ۹۸۸ تن رسيد.

مقالات مرتبط: قاليشويي مجيديه