پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

كم‌آبي؛ كابوس گرگاني‌ها در روزهاي كرونايي

۶۳ بازديد

گرگان -به گزارش  ايرنا - افت فشار و قطع مكرر آب در روزهاي اخير، مردم گرگان را در آستانه ورود به ماه گرم مرداد كلافه كرده است اما شهروندان با وجود گلايه از روند خدمت‌رساني در اين حوزه همزمان با اوج گيري مجدد كرونا به فكر مديريت بهينه منابع آب افتاده‌اند .

پيش بيني هواشناسي مبني بر افزايش دما در روزهاي پيش رو، افزايش حساسيت مردم به رعايت بهداشتي فردي در كنار محدوديت منابع آب شرب گرگان موجب شد تا شهروندان اين شهر در روزهاي پاياني ماه نخست تابستان با چالش مداوم قطع آب روبرو شوند.

تكرار كم آبي و قطعي مكرر آب در تابستان شايد اتفاق جديدي براي گرگاني ها نباشد اما بارندگي مداوم در زمستان پارسال و بهار امسال و در نتيجه افزايش دبي آب رودخانه ها و منابع آب زيرزميني پذيرش اين مشكل را براي مردم دشوار كرده است.

ربابه خراساني پيرزن ساكن محله امام رضا گرگان به ايرنا گفت: همه ساله با شروع فصل گرم، اين محله شاهد كم فشاري و قطع آب است اما امسال بي آبي زودتر از سال هاي قبل به سراغ ما آمد.

وي با اشاره به نگهداري از ۲ بيماري كرونايي در خانه گفت : براي تيمار و مراقبت از اين بيماران نياز به مصرف مداوم آب دارم اما شرايط به گونه است كه بايد به كم آبي عادت كنم.

  خراساني گفت : در حال حاضر آب را در چند ظرف ۴۰ ليتري ذخيره مي كنم تا در زمان قطعي چند ساعته، از آن براي شستشوي لباس و ظرف استفاده كنم.

يكي از مرغ فروشان گرگاني نيز با اشاره به كاهش شديد فشار آب در ساعات پاياني شب اظهارداشت : با حجم بارندگي و آب وارده به رودخانه و چاه هاي استان فكر نمي‌كرديم امسال با مشكل كم آبي رو به رو شويم اما هنوز تابستان شروع نشده شدت كم آبي آزار دهنده است.

سيد مهدي حسيني گفت: شغل ما به استفاده مكرر از آب احتياج دارد اما نمي دانيم چرا وقتي پول اشتراك آب را به بهاي زياد و تجاري پرداخت مي كنيم باز هم بايد براي استفاده از آب منتظر بمانيم.

وي گفت : كارواش ها و قاليشويي هاي شهر با وجود مصرف بسيار زياد آب بدون مشكل مشغول كار هستند اما آب مغازه داراني مثل ما قطع مي شود و در نتيجه آن مجبور به بستن محل كسب هستيم.

در حالي كه تعدادي از گرگاني ها با مصرف بهينه آب غريبه هستند يك شهروند خوش ذوق گرگاني با صرف هزينه حداقلي ضمن جمع آوري آب باران، بخشي از آب هاي سطحي بلااستفاده در محل پيراموني محل كار و آب باران فصلي را جمع آوري كرده و با هدايت به حوضچه هاي ترسيب و لجن گيري از اين آب استفاده غير شرب مي كند.

اين شهروند گرگاني با ايجاد مخزني به ظرفيت ۸۰ هزار ليتر، حدود ۳۰ هزار ليتر را براي خاموش كردن آتش سوزي احتمالي محل كار ذخيره كرده و از ۵۰ هزار ليتر ديگر براي شستشوي خودروهاي سنگين و سبك شركت و كاركنان استفاده مي كند.

در يكي از مجتمع هاي مسكوني گرگان در محله هفت دستگاه  نيز اهالي ۱۶ واحد ساكن يك آپارتمان، آب ناشي از روشن بودن كولر را به تانكري در پاركينگ منتقل كرده و از آن براي شسشوي خودرو و راه پله ها و پاركينگ استفاده مي كنند.

مرتضي اسدي مدير اين مجتمع گفت: ۴۰ ميليون ريال براي شبكه جمع آوري آب كولر در مجتمع هزينه كرديم كه در طي اين مدت عايدي بيشتري نصيب ساكنين شد.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب گلستان در گفتگو با ايرنا صرفه جويي را موثرترين راه براي گذر از روزهاي كم آب پيش‌رو دانست و گفت: نياز آب شرب گرگان در هر ثانيه هزار و ۷۵۰ ليتر است كه در حال حاضر امكان تامين هزار و ۳۰۰ ليتر آن از طريق منابع سطحي و زير سطحي وجود دارد.

بهزاد هرمزي افزود : براي جبران ۳۰ درصد كسري منابع آب شرب گرگان اجراي طرح هاي مديريت منابع مانند قطعي برنامه ريزي شده گريزناپذير است.

وي گفت: انتقال رسوبات مناطق بالادستي به سوي تصفيه خانه هاي گرگان ناشي از بارش هاي اخير سبب شد براي ساعاتي اين تصفيه خانه از مدار خارج شده و معضل كمبود آب بيش از پيش محسوس تر شود.

به‌گفته وي بارش هاي رگباري سبب توقف پمپاژ آب از منطقه گرمابدشت توسكستان به گرگان شد و حدود ۴۰۰ ليتر بر ثانيه آب داخل شبكه كاهش يافت.

هرمزي بيان كرد: در حال حاضر براي آنكه شهروندان گرگان و روستاهاي پيرامون اين شهر بتوانند در ساعات پيك مصرف به آب شرب دسترسي داشته باشند ذخيره سازي آب در تصفيه‌خانه در دستور كار قرار گرفته و به همين دليل فشار آب از ساعات ۲۳ تا ۵ صبح دچار افت مي شود.

وي اضافه كرد: با روند فعلي مصرف مشتركين، طرح مديريت منابع و قطعي آب در گرگان ادامه خواهد داشت اما تلاش مي كنيم با وجود افزايش ۲۰ تا ۲۵ درصدي مصرف آب در ايام كرونا شاهد كمترين مورد قطع آب باشيم.

وي با تاكيد بر ضرورت مديريت مصرف آب از سوي مردم و استفاده از تجهيزات كاهنده مصرف گفت: در صورت صرفه‌جويي ۱۰ درصدي در مصرف مي‌توان از پيك مصرف تابستان با كمترين قطعي عبور كرد.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب گلستان افزود: رعايت بهداشت عمومي و پيشگيري از شيوع بيماري كرونا در اولويت قرار دارد اما با رعايت نكردن مصرف بهينه آب با مشكلات بيشتري مواجه خواهيم شد.

 

مقالات مربط كه شايد بخواهيد بخوانيد:

قاليشويي ظفر