شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

چطور بهترين قاليشويي هر شهر را پيدا كنيم؟

۲۴ بازديد

چطور بهترين قاليشويي هر شهر را پيدا كنيم؟

 

قاليشويي

بازار يا شايد بهتر است بگوييم صنعت قاليشويي و خدمات آن در هيچ‌جاي دنيا به اندازه كشور ما رواج ندارد؛ و البته شركت‌هاي قاليشويي تهران در مقايسه با ساير شهرها فعال‌تر و البته پرتعدادتر هستند.


به گزارش ايسنا بنابر اعلام خدمت از ما، فرش‌ها در زندگي ما حل شده‌اند، حتي در مدرن‌ترين خانه‌ها و دكوراسيون‌ها. به همين دليل، خدمات شستشوي فرش نه تنها منسوخ نشده است، بلكه در شكل‌هاي جديدي مانند قاليشويي آنلاين و قاليشويي در محل هم ارائه مي‌شوند.


در ادامه ضمن آشنايي بيشتر با خدمات شركت‌هاي فعال در اين زمينه و نرخ آنها، نحوه پيدا كردن بهترين قاليشويي تهران و شهرهاي ديگر در كوتاه‌ترين زمان را هم بررسي مي‌كنيم.


خدمات شركت‌هاي قاليشويي شامل چيست؟

برخلاف چيزي كه از نام اين شركت‌ها به نظر مي‌رسد، آنها تنها در شستشوي انواع قالي و فرش تخصص ندارند.


جدا از بسته‌بندي اصولي فرش‌ها براي انتقال به كارگاه (و سپس به خانه) كه از خدمات ثابت هر قاليشويي خوب در تهران و شهرهاي ديگر محسوب مي‌شود، مهمترين سرويس‌هاي شركت‌هاي معتبر در اين بازار عبارت‌اند از:


ترميم فرش

گاهي بهترين خدمات شستشو هم نمي‌تواند فرش يا قالي را مانند روز اول كند. در اين صورت، اين شركت‌ها با خدمات ترميم و بازسازي مانند رفوگري و رفع بيدخوردگي عمر تازه‌اي به فرش شما مي‌دهند.


رفوگري از مهمترين خدمات تخصصي اين زمينه است، كه طي آن بافت و ريشه فرش ترميم مي‌شود. براي اينكار نقش قالي مجددا طراحي شده و روي دار قالي ايجاد مي‌شود.


لكه‌بري

لكه‌بري يكي ديگر از سرويس‌هايي است كه بسياري از شركت‌هاي قاليشويي معتبر به مشتريان خود ارائه مي‌دهند. اگر فرش شما با رنگ‌هاي روغني يا پلاستيكي آلوده شده باشد، اين سرويس مشكل را برطرف مي‌كند.


لكه‌بري با پاك‌كننده‌هاي قوي و به گونه‌اي انجام مي‌شود كه بافت اصلي آسيب نبيند؛ به همين خاطر اينكار از خدمات تخصصي هر قاليشويي تهران محسوب مي‌شود.


ريشه‌كشي

اگر ريشه فرش‌ها آسيب ديده يا با گذشت زمان فرسوده شده‌اند، متخصصان با رفش و سيخ پودكش قسمت‌هاي آسيب‌ديده را جدا كرده و آنها را با ريشه نو جايگزين مي‌كنند.


اگر ريشه‌ها دچار بيدزدگي شده‌اند، توصيه مي‌كنيم هرچه سريع‌تر از خدمات ريشه‌كشي استفاده كنيد تا اين آسيب به بخش‌هاي سالم هم سرايت نكند.


قاليشويي در محل

شستشوي فرش در منزل از جديدترين خدمات اين بازار، و همچنين از محبوب‌ترين سرويس‌هاي مراكز قاليشويي تهران است.


در اين سرويس كاركنان به محل مراجعه كرده، و فرش را همانجا تميز مي‌كنند. صرفه‌جويي در زمان و آب و كاهش هزينه‌هاي حمل‌ونقل از مهمترين مزاياي قاليشويي در محل است.


ساير خدمات

شستشوي موكت، مبل، پرده و چرم‌دوزي فرش از خدمات ديگر اين شركت‌هاست. چرم‌دوزي در اطراف فرش از حركت آن روي سطح جلوگيري كرده و بافت آن را يكپارچه‌تر مي‌كند.


همچنين، عمر فرش را افزايش مي‌دهد و مانع لوله يا تا شدن گوشه‌هاي آن مي‌شود. در بخش بعد قيمت قاليشويي و عوامل تعيين‌كننده نرخ اتحاديه قاليشويي سال جديد را مرور مي‌كنيم.


چطور بهترين قاليشويي هر شهر را پيدا كنيم؟


قيمت شستن فرش و خدمات قاليشويي چقدر است؟

بايد توجه داشته باشيد كه نرخ قاليشويي ممكن است بسته به شهر و منطقه آن تفاوت‌هايي داشته باشد. با اين حال، قيمت قاليشويي و خدمات مختلف آن از يكسري عوامل خاص تبعيت مي‌كند، از جمله:


ابعاد فرش

مهمترين عاملي كه قيمت شستشوي فرش را تعيين مي‌كند، ابعاد آن برحسب مترمربع است. براي مثال، قيمت شستن فرش 12 متري از قاليچه‌ها (كه مساحت كمتري دارند) بيشتر است.


نوع فرش

منظور از نوع فرش، فشردگي گره‌هاي آن است. هرچه شانه فرش بيشتر باشد، هزينه شستشوي آن بالاتر مي‌رود. چون تاروپود فشرده‌تر به معني مقاومت بيشتر در برابر پاك شدن لكه است.


نرخ اتحاديه قاليشويي سال جديد براي فرش‌هاي دستباف، ابريشمي و نازك نيز بالاتر است. به دليل مقاومت پايين آنها در برابر شوينده‌ها و روند شستشوي معمول، اين فرش‌ها بايد به روش خاصي شسته شوند.


متد و مواد شستشو

يك قاليشويي خوب در تهران يا شهرهاي ديگر، به روش‌هاي گوناگوني از جمله بخارشويي، خشك‌شويي و شستشوي با آب داغ فرش‌ها را پاك مي‌كند.


دركنار روش شستشو، نوع مواد مصرفي (كه از شوينده‌هاي شيميايي خاص تا شامپو فرش را شامل مي‌شود) هم در قيمت قاليشويي موثر هستند.


چطور بهترين قاليشويي هر شهر را پيدا كنيم؟


قاليشويي خوب از نظر مردم چه ويژگي هايي دارد؟

اگر تجربه افرادي را كه از خدمات اين حوزه استفاده كرده‌اند بررسي كنيد، متوجه مي‌شويد كه اينها مهمترين ويژگي‌هاي يك قالي شويي معتبر است:


· بررسي دقيق فرش‌ها پيش از تحويل، جهت مطلع كردن مشتري از كليه مشكلات و روش رفع آنها


· استفاده از مواد شوينده، تجهيزات و متد مناسب براي شستشو و خشك كردن هر فرش با كمك كارشناسان حرفه‌اي


· شستشوي جداگانه فرش‌هاي ماشيني و دستباف (براي جلوگيري از آسيب و رنگ پس دادن)


· تحويل دادن فرش بدون كوچكترين آسيب و در زمان توافق‌شده


· شفافيت در محاسبه قيمت قاليشويي و ارائه فاكتور رسمي


· پوشش و ارائه كليه خدمات قالي شويي


چطور بهترين قاليشويي شهرمان را پيدا كنيم؟

تعدد شركت‌هاي فعال در اين بازار رقابت را شديدا بالا برده و انتخاب بهترين قاليشويي تهران را براي افراد بسيار چالش‌برانگيز كرده است.


مطمئنا شما هم مايليد شركتي را انتخاب كنيد كه قيمت خدمات آن را دقيقا مي‌دانيد، از كيفيت سرويس‌هاي آن مطمئن هستيد و ... «خدمت از ما» دقيقا چنين امكاناتي را فراهم مي‌كند.


در وبسايت و اپليكيشن اين بازار آنلاين خدمات مي‌توانيد سفارش‌تان را رايگان ثبت كنيد، قيمت پيشنهادي مراكز قاليشويي نزديك به خود را ببينيد، مجوزها و سوابق آنها را بررسي كنيد.

باشگاه ورزشي بانوان پونك

همچنين، مي‌توانيد نظر مشتريان قبلي هر مجموعه را بخوانيد تا نهايتا با اطلاعات دقيق و كامل بهترين قاليشويي تهران يا شهري ديگر را انتخاب كنيد.

قبل از دانستن اين ۲ نكته حياتي، هرگز فرش خود را به قاليشويي ندهيد!

۲۱ بازديد

قبل از دانستن اين ۲ نكته حياتي، هرگز فرش خود را به قاليشويي ندهيد!


مدرنيزه شدن جهان امروز باعث شده تا تمامي كسب و كارها بدنبال بروز كردن تجهيزات و خدمات خود باشند كه قاليشويي آئين خراسان در اين زمينه همواره پيشتاز بوده و با راه اندازي قاليشويي آنلاين مشهد توانسته تا سفارش دهي آنلاين را در تمامي خدمات خود قرار دهد تا بتواند راحتي مشتريان خود را ضمانت كند.


قبل از دانستن اين ۲ نكته حياتي، هرگز فرش خود را به قاليشويي ندهيد!
امروزه يكي از دغدغه هاي اصلي براي فرش هاي منزل، پيدا كردن يك قاليشويي مطمئن و خوب است كه تقريبا كار دشوار و زمانبري شده چراكه در گذر زمان با پيدايش برند هاي متعدد و عدم تعهد نسبت به مشتري و كيفيت كار، اعتماد مردم نسبت به برون سپاري فرش ها سلب شده است. البته قاليشويي آئين خراسان همواره بعنوان يكي از بهترين قاليشويي هاي مشهد توانسته تا متمايزترين خدمات قاليشويي مشهد را در طول ۴۰سال از تاسيس خود ارائه دهد و معتمدترين برند قاليشويي مشهد در سال هاي متمادي باشد.

۱.پس دادن رنگ هنگام شستشو، بلاي جان فرش ها !
يكي از بدترين و زيان بار ترين اتفاقاتي كه به هنگام شستشوي فرش در قاليشويي ميتواند رخ دهد، پس دادن رنگ است كه تقريبا ميشه گفت مساوي است با نابودي فرش !


اين اتفاق تماما به جنس فرش مرتبط است و بيشتر براي فرش هايي با الياف طبيعي مانند پشم رخ ميدهد. بسياري از مناطق فرشباف ايران براي ساخت فرش از پشم استفاده مي كنند. پشم هايي كه بدين منظور به كار گرفته ميشود به رنگ سفيد يا شيري ميباشد كه براي رنگ كردن آن از مواد طبيعي مانند پوست گردو، انار، روناس، لاجورد و... استفاده مي شود. پشم را در اين مواد حرارت ميدهند تا طي جوشاندن، رنگ ماده موردنظر را به خود جذب كنند. بافت فرش با پشم مشكلي را براي فرش ها ايجاد نمي كند اما در هنگام شستشوي فرش، علي الخصوص اگر جنس پشم فرش مرغوب نباشد و به خوبي رنگ نشده باشد، باعث پس دادن رنگ ميشود مخصوصا اگر شستشوي فرش با آب داغ انجام شود!


پس دادن رنگ فرش عمدتا در فرش هاي دستباف اتفاق ميافتد چراكه امروزه بيشتر فرش هاي ماشيني از جنس هاي مختلفي چون پلي استر،بامبو،استات و ... ساخته ميشود ولي فرش هاي دستباف عمدتا از جنس پشم ميباشند و گاها از پنبه و كتان يا ابريشم بافته ميشوند كه در اين صورت در دسته ي فرش هاي زينتي و نفيس قرار ميگيرند


يكي ديگر از دلايل رنگ رفتگي فرش ها قرارگيري در معرض نور خورشيد ميباشد. سعي كنيد تا فرش خود را در برابر نور خورشيد قرار ندهيد زيرا نور خورشيد به مرور زمان باعث رنگ‌پريدگي يا قاطي شدن رنگ فرش ها مي‌شود. براي جلوگيري از چنين اتفاقي بهتره كه يك لايه مثل روفرشي را به روي فرش قرار دهيد تا از بافت و رنگ فرش مراقبت كنيد


راه حل ; تنها راه حل براي جلوگيري از اين اتفاق شستشوي فرش توسط متخصصين حاذق و باتجربست تا ممانعت از اين اتفاق مخرب صورت بگيرد.


۲.مكانيزه نبودن قاليشويي و بكارگيري روش هاي قديمي شستشو
با پيشرفت علم و تكنولوژي، شستشوي فرش ها نيز با گذشته تغييرات فراواني كرده است. ديگر خبري از قاليشويي به كمك پارو و شامپو فرش نيست. حتي در قاليشويي‌ها نيز استفاده از اين روش منسوخ شده است و قاليشويي هاي معتبر همچون قاليشويي آئين خراسان با بروز كردن و بكارگيري دستگاه هاي مدرن روز دنيا توانسته است تا انقلابي در كيفيت و شستشوي فرش ها ايجاد كند.

بيمه قاليبافان در كشور اجرايي مي‌شود

۲۲ بازديد

بيمه قاليبافان در كشور اجرايي مي‌شود
به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، فاطمه‌السادات حسيني عصر سه‌شنبه در نشست با قاليبافان در اردبيل اظهار كرد: استان اردبيل از استان‌هاي با آمار بالاي مشاغل خانگي به ويژه در حوزه قالي و فرش است كه بيشترين مشاركت بانوان را در اين بخش شاهد هستيم. وي تصريح كرد: با حمايت و پرداخت تسهيلات توليد فرش […]


به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، فاطمه‌السادات حسيني عصر سه‌شنبه در نشست با قاليبافان در اردبيل اظهار كرد: استان اردبيل از استان‌هاي با آمار بالاي مشاغل خانگي به ويژه در حوزه قالي و فرش است كه بيشترين مشاركت بانوان را در اين بخش شاهد هستيم.


وي تصريح كرد: با حمايت و پرداخت تسهيلات توليد فرش با كيفيت مناسب در اين استان هدف‌گذاري شده كه قطعاً تقويت چرخه توليد و تأمين نيازمندي بازار هدف‌گذاري اصلي است.

مشاور زنان و خانواده وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در كنار توليد محصولات ارزشمند در هنر صنعت فرش، پوشش بيمه‌اي هنرمندان و صنعتگران نيز در اين حوزه مورد توجه قرار گرفته كه ما در كشور تلاش مي‌كنيم تا مصوبه مجلس در قالب بيمه قاليبافان به درستي و به دقت اجرايي و عملياتي شود.

حسيني افزود: ما سعي خواهيم كرد تا با پرداخت تسهيلات و منابع مورد نياز به كمك قاليبافان بشتابيم كه در اين زمينه نيز از شوراي اشتغال منابع مورد نياز درخواست شده تا با تأمين به موقع از طريق بانك‌ها پرداخت اين تسهيلات با كمترين موانع انجام شود.


وي فعاليت كارگروه‌هاي رفع موانع توليد در بخش پشتيباني از زنان كارآفرين را يادآور شد و خاطر نشان كرد: در استان‌هاي مختلف اين كارگروه‌ها تلاش مي‌كنند تا مشكلات و موانع پيش روي توليدكنندگان زن را به ويژه در بخش قاليبافي احصا كرده و بستر رفع اين مشكلات را با راهكارهاي درست فراهم كنند.


حسيني در بخش ديگري از سخنان خود اضافه كرد: با دلسوزي تمام در قالب اين كارگروه‌ها در كنار گره‌گشايي از مشكلات توليدكنندگان، سعي و تلاشمان بر اين است تا زنجيره توليد را در اين بخش تكميل و بافندگان فرش را به هر شكل ممكن با تأمين مواد اوليه و تسهيلات مورد نياز مورد حمايت و پشتيباني قرار دهيم.


مشاور زنان و خانواده وزير صنعت، معدن و تجارت بيان كرد: ۸۰ درصد بافندگان فرش را در منازل و كارگاه‌هاي توليدي زنان تشكيل مي‌دهند كه در كنار حمايت از اين توليدكنندگان، تلاشمان بر اين است تا زمينه فروش و عرضه محصولات توليدي آنها را نيز در داخل و خارج از كشور فراهم كنيم.


تاثير نوغانداري بر رقابت فرش ابريشم گيلان در بازارهاي جهاني

۱۹ بازديد

تاثير نوغانداري بر رقابت فرش ابريشم گيلان در بازارهاي جهاني


ايسنا/گيلان رييس اداره فرش سازمان صمت گيلان گفت: با توسعه نوغانداري هزينه سربار توليد فرش ابريشم كاهش و قدرت رقابت فرش ابريشم گيلان در بازارهاي جهاني افزايش مي يابد.


مجتبي مهري در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: نوغانداري پيش زمينه و تامين كننده مواد اوليه فرش ابريشمي است و توسعه نوغانداري موجب مي شود علاوه بر اينكه تامين مواد اوليه براي جامعه قالي بافان سهل تر شود، هزينه سربار توليد فرش ابريشم نيز تا حد قابل توجهي كاهش يابد.


وي با اشاره به اينكه در حال حاضر شهرستان هاي سياهكل و صومعه سرا در صدر جدول توليد فرش ابريشم در بين شهرستان هاي گيلان هستند، افزود: با افزايش توليد نخ ابريشم در گيلان مجبور نخواهيم بود مواد اوليه خارجي خريداري كنيم و افزايش توليد ابريشم در كشور منجر به افزايش بافت فرش هاي ابريشمي مي شود.


مهري ادامه داد: از توسعه فعاليت نوغانداري و هر راهي ديگري كه موجب تسهيل در قالي بافي شود و هزينه تمام شده توليد فرش را كاهش دهد، استقبال مي كنيم.


وي با اشاره به اينكه همه موظف به حمايت از توليد داخل هستيم، خاطرنشان كرد: نوغانداري هزينه سربار فرش را پايين مي آورد و با پايين آمدن هزينه تمام شده توليد فرش، قدرت رقابت فرش هاي ابريشمي گيلان را در بازار هاي جهاني افزايش مي يابد.

مهري خاطرنشان كرد: اگر كرونا و تحريم ها نبود، بيش از ۶۰ درصد قالي بافان گيلان به سمت بافت فرش ابريشم آمده بودند اما اين موانع موجب شد كه كمتر چنين اهداف مهمي محقق شود.


رييس اداره فرش سازمان صمت گيلان با بيان اينكه فرش ابريشمي از فرش هاي بسيار خوب در دنيا محسوب مي شود و فرش خوب روي زمين نمي ماند، گفت: فرش ابريشمي همانند طلا گران بها است و حتي اگر بر دست قالي باف بماند و به فروش نرسد، بافنده آن متضرر نمي شود.


وي با اشاره به اينكه بازار تابلو فرش اشباع است، از قالي بافان خواست بيشتر به بافت قالي و قاليچه فرش هاي ابريشمي روي بياورند.


رييس اداره فرش سازمان صمت گيلان در ادامه از برگزاري نمايشگاه فرش ايران از ۱۲ تا ۱۵ دي ماه سال جاري خبر داد و گفت: اين نمايشگاه كه همواره در شهريورماه برگزار مي شد، با موافقت نامه جديدي كه امسال اخذ شده است به جاي شهريور ماه، امسال در دي ماه برگزار خواهد شد.

ريشه معضل فرش دستباف اصفهان به تصميمات ملي گره خورده است

۱۷ بازديد

ريشه معضل فرش دستباف اصفهان به تصميمات ملي گره خورده است
گروه استان‌ها- هنر دست بافندگان فرش اصفهاني مدتهاست كه با معضل برخورد كرده است. گراني همانند ديگر هنرها اين هنر را نيز بي.رونق كرده است.
به گزارش خبرگزاري تسنيم از اصفهان، فرش دستبافت اصفهان داراي تاريخچه‌اي پربار بوده و به عنوان ميراث ارزشمند پيشينيان شناخته مي‌شود. نقش و نام فرش دستبافت اصفهان كه به عنوان شاهكاري فاخر و مرغوب شناخته مي‌شود، بيش از 500 سال است كه زينت‌بخش خانه‌هاي ايراني است.

فرش دستباف اصفهان داراي گل و برگ‌هاي شكلي به صورت درشت است، اين در حالي است كه طرح‌هاي رايج اين فرش نيز طرح شاه عباسي، اسليمي لچك و ترمج، درختي حيوان دار از رايج‌ترين طرح‌هاي اين فرش هستند. همچنين رنگ‌هاي زرد و طلايي و سبز بيشترين استفاده را در اين فرش‌ها داشته و كمتر مي‌توان اثري از رنگ‌هاي بيگانه و عجيب در اين فرش‌ها پيدا كرد.

اما اين هنر اصيل همچون ديگر هنرهاي رايج در اصفهان چندي است كه با معضل گراني مواجه شده است و در پي آن مشكلاتي بداي توليد و فروش براي بافندگان بوجود آورده است.

اميررضا نقش در پيشنهاد به معضلات مطرح شده از سوي فعالان حوزه فرش دستباف، اظهار داشت: ورود ما به استانداري با رويكرد حل مسئله است، همانطور كه از اسم معاونت هماهنگي امور اقتصادي مشخص است بدين معناست كه ما قطعا مجري نيستيم و تنها تسهيلگريم و ضمن پرداختن صرف به حل مسائل با به خطر كردن دستگاه‌هاي اجرايي مي‌توانيم راه‌گشاي بسياري از معضلات باشيم.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري اصفهان پيرامون پيشنهاد نخست خود براي حل معضلات حوزه فرش دستباف بيان كرد: بايد يك گروه‌هاي كارشناسي ذيل اين كميته فعال كنيم و بتوانيم با ارائه پخته‌تر مسائل به سمت حل مشكلات اساسي آن حركت كنيم.

وي ادامه داد: ماحصل قضيه آن است كه بايد دبيرخانه گروه‌هاي كارشناسي را ذيل كميته فرش دستباف فعال شود كه اميدواريم با سفر استاني رئيس جمهور كه به زودي خواهد بود، شايد بتوانيم با تلاش‌هاي فراوان زمينه گفت‌وگو ويژه اين حوزه را فراهم آوريم كه در صورت فراهم نشدن برگزاري اين جلسه مسائل را به صورت مكتوب به ايشان مي‌رسانيم چرا كه بسياري از مسائل حوزه فرش دستباف بايد از سوي طبقه حاكميتي مورد توجه براي حل آن قرار گيرد.

نقش با بيان آنكه بايد از پراكندگي در مسائل پيشگيري كرد و تنها چند مسئله كلان مهم را مطرح نمود، گفت: به طور مثال مشكلات مربوط به بيمه جزء مسائلي نيست كه لازم به طرح مسئله با رئيس جمهور باشد چرا كه با پيگيري و چانه‌زني مي‌توان بخشي از آن را به صورت درون استاني مرتفع كرد اما مسائلي مرتبط با صادرات از جمله معضلاتي است كه بايد براي حل آن در سطح كلان كشوري مطرح شود كه نياز به پخته‌شدن هرچه بيشتر دارد.

وي با اشاره به عدم انجام فرهنگسازي مناسب در حوزه فرش دستباف عنوان كرد: همه فعالان اين حوزه معترضيد كه ديگر به فرش به عنوان يك هنر ديده نمي‌شود كه به نظر مي‌رسد در اين راستا ضمن نياز به گروه كارشناسي بايد از ظرفيت‌هاي سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامي بهره‌ برد، همچنين بايد به اين نكته توجه داشت كه فعاليت هدفمند در فضاي مجازي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري اصفهان خاطر نشان كرد: به طور مثال يك نمايشگاه مجازي فرش دستباف در سطح بين المللي مي‌تواند در اين حوزه مورد توجه باشد و چرا اصفهان آغازگر آن نباشد؟ اما بايد گفت كه به صورت حداقلي اين كار براي معرفي مناسب است. تلاش من از ابتداي كار خود بر آن بود كه سفراي كشورهاي مختلف را به اصفهان بياورم كه تاكنون موفق به ميزباني سفراي كشورهاي پرتغال و اتريش بوده‌ايم و شايد نخستين چيزي كه در اتاق تشريفات به اين ميهمانان نشان مي‌دهيم فرش دستباف اصفهان است.

وي با بيان آنكه ما خود نيز ارق نشان دادن محصولات اصيل اصفهان همچون فرش دستباف را به ميهمانان خود داريم گفت: به طور معمول سفرايي كه به اصفهان سفر مي‌كنند با رايزنان اقتصادي خود مي‌آيند و به نظر مي‌رسد كه كار ويژه‌ رسانه و تبليغي در راستاي فرهنگسازي اين حوزه لازم است.

نقش افزود: كارگروهي تحت عنوان تسهيل و رفع موانع توليد در استانداري اصفهان وجود دارد كه اگر كميته فرش دستباف به اين كارگروه بيايد بسياري از مشكلات حل خواهد شد كه البته اين كارگروه به صورت موردي به مسائل حوزه‌هاي مختلف مي‌پردازد و صحبت‌هايي را نيز پيرامون تسهيلات با بانك‌ها داشته‌ايم كه متأسفانه درصد تسهيلات استان اصفهان نسبت به كشور بسيار پايين است.

وي با بيان آنكه مصوبه كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد همسطح با مصوبه دادستان است و درصورت سر باز زدن سازمان‌ها از انجام اين مصوبه ترك فعل سازمان مذكور به حساب مي‌آيد، خاطر نشان كرد: كميته فرش نيز مي‌تواند از اين ظرفيت به خوبي بهره ببرد و در خصوص مسائل مرتبط به بانك‌ها من خود مجدانه پيگير هستم كه شوراي هماهنگي بانك‌هاي استان برگزار شود.

مصوبه‌اي كه در حوزه فرش دستباف سالها است كه تعيين تكليف نمي‌شود

رسول كوهستاني مديركل گمرك استان اصفهان در اين خصوص اظهار داشت: از سال 98 كه من در اصفهان فعاليت خود را آغاز كردم اولين مباحث من فرش دستباف و شناسايي اين موضوع بوده است كه چرا سرنوشت فرش دستبافت به اين روز رسيده است و هر روز بدتر از روز قبل مي‌شود. در نخستين جلسه شوراي گفت‌وگو و ستاد اقتصاد مقاومتي مسائل و مشكلات شناسايي شد و هم به وزير اقتصاد، به آقاي جهانگيري معاون رئيس جمهور پيشين، به خانم دستپاك توضيح داده شد همچنين جلساتي را در سال 98 با سازمان گمرك ايران برگزار كرديم اما همچنان در مجلس شوراي اسلامي و در همه جا هست اما همچنان يك مصوبه از آن خارج نشده است.

وي با بيان آنكه آخرين مكاتبه گمرك ايران كه پيگيري كرده است به تاريخ 25/1/1400 است، ادامه داد: در اين گزارش وضعيت فاجعه بار فرش دستباف گزارش كردم كه از 2 ميليارد دلار در سال 72 با توجه به اشتغال زايي در سال 97 به 240 ميليون دلار رسيده‌ايم كه اين وضعيت فاجعه بار است كه در اين راستا پيشنهاداتي را ارائه كرديم.

مديركل گمرك استان اصفهان پيرامون ميزان صادرات فرش دستباف استان اصفهان درسالهاي اخير گفت: طبق آمارها، صادرات فرش اصفهان در سال 93، 8 ميليون و 800 هزار دلار، سال 94، 11 ميليون و 700 هزار دلار، سال 95، 12 ميليون و 900 هزار، سال 96، 5 ميليون دلار، سال 97، 7 ميليون دلار، سال 98، يك ميليون و 800 هزار دلار، سال 99، 2 ميليون و 141 هزار دلار و 8 ماهه سال 1400 مقداري تغيير كرده‌ايم كه تاكنون 2 ميليون و 800 هزار دلار در اين مدت صادرات داشته‌ايم كه در سال‌هاي بيان شده بهترين آن، سال 95 بوده است.

وي ادامه داد: در اين حوزه اشتغالزايي بالاي مي‌تواند صورت پذيرد. صنعت پيش از فرش دستباف كه مشاغل مختلفي را درگير مي‌كند، سپس صنعت قالي بافي است كه كار دست و چشم است و با توجه به اين اشتغال‌زايي بالا مطرح شد كه فرش دستباف يك كالاي سرمايه‌اي است يعني اگر آن را خريدم با فرش ماشيني متفاوت است و حتي پس از گذشت سالها استفاده همچنان قيمت خود را دارد.

كوهستاني با بيان چند پيشنهاد پيرامون جزييات آن خاطر نشان كرد: يكي از پيشنهادات آن است كه برگشت حاصل از صادارت را براي فرش دستباف برداريم يا اگر برنميداريم در عوض صادرات فرش دستباف را آزاد بگذاريم و در مقابل هرآنچه را كه مي‌‌خواهند واردات انجام دهند بدين معنا كه يا تعهد ارضي را برداريم يا اگر اين كار را نمي كنيم، ضمن آزاد گذاشتن صادرات فرش دستباف اجازه ورود هر كالايي حتي كالاي لوكس مصرفي غير ساخت داخل را بدهيم، كه در ازاي اين اتفاق شاهد اشتغال زايي بالايي در سطح كشور خواهيم بود.

وي در مورد پيشنهاد دوم براي حل معضل صادرات فرش دستباف بيان كرد: پيشنهاد ديگر ما اصلاح دو ماده قانوني است كه بارها گفته شده كه ماده 65، 121، ماده 119 قانون گمركي اصلاح شود بسياري از مشكلات حل مي‌شود كه در 2 سال گذشته اين اقدامات صورت نگرفته و مهم‌ترين چالش فرش دستباف نكاتي است كه گفته شد.

معاون هماهنگي امور اقتصادي استانداري اصفهان ادامه داد: اين مشكل بايد به دست دولت برطرف شود چرا كه چالش‌هاي فرش دستباف تنها در سطح ملي مرتفع خواهد شد.


علي شهبازي مديرعامل اتحاديه فرش روستا پيرامون مشكلات عديده حوزه فرش دستباف گفت: بايد به فرش به عنوان يك سرمايه ملي نگاه كرد اما اين نگاه اصلا در دولت‌ها نبوده است، آنقدر در دولت‌ها به فرش بي توجه بودند كه در بندهاي تحريم اولين كالاي غير نفتي فرش‌هاي دست بافت قرار گرفته است، خارجي‌ها بهتر از ما فرش را شناختند چرا كه تحريم فرش مساوي با فلج اقتصاد روستاها است و اين كار موجب مهاجرت روستاييان به كلانشهرها مي‌شود كه مشكلات عديده خود را به همراه دارد.

وي با بيان آنكه مديريت كلان فرش آسيب جدي به اين حوزه وارد آورده است، بيان كرد: سال 82 حوزه فرش را به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار كردند ودر آن زمان انتظار ما آن بود كه حداقل معاونت براي اين حوزه اختصاص يابد اما مركز ملي فرش را راه‌اندازي كردند كه هيچ جايگاه اجرايي در سازمان صمت ندارد.

مديرعامل اتحاديه فرش روستا افزود: ما از مديران استاني و از همگي راضي هستيم چرا كه تلاش داشتند اما كاري از دستشان بر نمي‌آمد و هرچه شكايت داريم مربوط به كشور و مربوط به بالادستي‌ها است. خوشبختانه در دولت جديد اول فعاليتشان مطالبات خود را مطرح مي‌كنيم، اكنون بار ديگر زمزمه تغيير ساختار را بعد از اين همه اتفاق راه انداخته‌اند. انتقال حوزه فرش به سازمان ميراث فرهنگي خطا است و چقدر مي‌خواهيم آزمون خطرا انجام دهيم؟

صادرات تنها 25 درصد از مشكلات موجود در حوزه فرش دستباف است

وي با بيان آنكه ما مي‌گوييم فرش يك مديريت كلان كشوري در حد يك وزارت يا در حد يك سازمان مستقل براي آنكه بتوانيم حرف‌هايمان را منتقل كنيم، مي‌خواهد گفت: ما خواستار يك مديريت مستقر و مستقل در حوزه فرش هستيم، مسائل صادرات تنها 25 درصد از مشكلات فرش دستباف است.

شهبازي گفت: فرش از سه بخش پيش از توليد، عين توليد و بعد از توليد تشكيل مي‌شود كه صادرات تنها به بخش بعد از توليد مرتبط مي‌شود، مابقي اين مراحل از وضعيت مناسبي برخوردار نيست. بايد در جلسات بعدي مديركل‌ها حضور داشته باشند كه مصوبات و ضمانت اجراها مطرح شود. ما در كشور تنها سه استان تأمين كننده چايي داريم كه سازمان مستقر خود را دارد، چگونه فرشي را كه حداقل 10 ميليون در آن اشتغالزايي ايجاد مي‌شود به سازمان‌هاي مختلف وابسته مي‌كنيم؟

تا 10 سال آينده آمار بافندگان فرش دستباف به صفر خواهد رسيد

مسعود فضائلي مدير شركت سهامي فرش ايران، منطقه اصفهان اظهار داشت: در چند سال گذشته بيش از 100 نفر از فارغ التحصيلان رشته فرش را جذب كرديم، در سالهاي نه چندان دور نخستين صادرات غير نفتي كشور ما فرش بود كه امروزاين جايگاه را از دست داده‌ايم. تمام مردم دنيا نيز يا نمي‌خواهند يا نمي‌توانند به ايران بيايند و ضمن گردشگري خريدي داشته باشند. منتهي تنها كالايي كه مي‌تواند اصالت فرهنگ و تمدن ما را بشناساند و راهگشا باشد فرش است.

وي گفت: از نظر كارآفريني و اشتغال زايي اين حوزه بالا و زود بازده است، با توجه به تفاهم نامه‌هايي كه بين تأمين اجتماعي و دولت انجام شده بنا بر كوتاهي دولت براي پرداخت سهمش به اين سازمان براي بيمه بافندگان سازمان تأمين اجتماعي از ادامه بيمه بافندگان خودداري مي‌كند و طبق گفته بافندگان فرش با سابقه كه چندين سال بيمه داشته‌اند، سازمان تأمين اجتماعي به دلايل خيلي ساده بيمه‌شان را قطع كرده است.

مدير شركت سهامي فرش ايران منطقه اصفهان با بيان آنكه حداقل امكاناتي كه كشور مي‌تواند در اين حوزه ارائه دهد اما بي استفاده مانده، بيمه است، خاطر نشان كرد: ميانگين سني بافندگان ما 50 سال به بالا است و با اين وضعيت كه پيش مي‌رويم در ده سال آينده تعداد بافندگان ما به صفر مي‌رسد چرا كه هيچ جايگزيني براي آن ايجاد نمي‌شود.


وي اظهار داشت: بايد امكانات و تسهيلاتي را ايجاد كنيم كه نسل جوان با رغبت كار را در اين حوزه آغاز كند كه ساده‌ترين آن بيمه است كه حتي دانشگاهيان اين حوزه نيز كار خود را در اين زمينه آغاز نمي‌كنند.

نمايش فرش‌هايي با ۱۵۰ سال قدمت/ نمايشگاه «جاي باش» افتتاح شد

۲۲ بازديد

نمايش فرش‌هايي با ۱۵۰ سال قدمت/ نمايشگاه «جاي باش» افتتاح شد



در نمايشگاه «گره‌بافته‌هاي تاريخي تصويري» ۴۰ قالي و گليم با قدمت ۵۰ تا ۱۵۰ سال در گالري صبا به نمايش در مي‌آيد.

 

به گزارش خبرگزاري فارس، نمايشگاه گره‌بافته‌هاي تاريخي تصويري در راستاي برگزاري همايش «فرش، سنّت، هنر» در مؤسسه فرهنگي‌هنري صبا برپا مي‌شود. اين نمايشگاه شامل انواع گره‌بافته‌ها (قالي و موارد محدودي گليم) با موضوع تصويربافي است كه براي نخستين بار به‌صورت يكجا به نمايش گذاشته مي‌شود.

اين نمايشگاه شامل حدود ۴۰ اثر مي‌شود كه از مجموعه‌داران خصوصي تهيه شده است. همچنين، تصويري از يك گليم مصور موجود در موزه فرش، و تصوير يك قالي ويژه موجود در موزه كاخ گلستان به‌عنوان بزرگ‌ترين فرش تاريخي تصويري ايران نيز در اين نمايشگاه خواهد بود كه عليرضا قاسم‌خان، دبير بخش «فرش در نگره فيلم‌سازان»، فيلم مستندي با عنوان «حكايت سفر تنهايي» از اين اثر فاخر ساخته است.

اين آثار قدمتي بين ۵۰ تا ۱۵۰ سال دارند و تصاوير تمامي اين آثار در كتابي با عنوان «تصويربافي در فرش ايران»، توسط تورج ژوله در حال تهيه و نگارش است.

تورج ژوله، دبير علمي همايش «فرش، سنّت، هنر»، درباره اين آثار گفت: اين نمايشگاه از حيث موضوع تصويربافي داراي اهميت است، چراكه تصويربافي، به‌رغم ديگر آثار مشابه، اثري منحصر‌به‌فرد است كه ابتدا طرح اوليه روي كاغذ يا در ذهن بافنده طراحي مي‌شود؛ به همين دليل، بسيار متنوع است و جذابيت خاصي از نوع تفكر و باورهاي بافنده در دوره و زمان خود دارد.

ژوله در اين‌باره توضيح داد: بعضي از طرح‌ها بسيار ساده و ابتدايي است و بعضي هم با جزئيات بسيار دقيق طراحي و بافته شده‌اند.

نمايشگاه گره‌بافته‌هاي تاريخي تصويري صبح روز دوشنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۰، هم‌زمان با آيين افتتاح همايش «فرش، سنّت، هنر»، در مؤسسه فرهنگي‌هنري صبا گشايش مي‌يابد و تا ۲۴ آذر ۱۴۰۰، ميزبان علاقه‌مندان به اين هنر فاخر ايراني خواهد بود.

 



 

* نمايشگاه «جاي باش» در گالري والي افتتاح شد

نمايشگاه انفرادي بهاره فريس آبادي با عنوان «جاي باش»، عصر جمعه ۱۹ آذرماه با حضور چهره‌هايي همچون: سروش صحت و عاليه عطايي در گالري والي افتتاح شد.

فريس آبادي درباره «جاي باش» گفت: اين عبارت به معناي سرزمين و منزلگاه است. كارهاي اين مجموعه هم از اتودهاي كوچكي شروع شد كه در آن‌ها سعي داشتم با ابزاري شبيه خاك به شكلي نزديك به زخم برسم و‌ خب نهايتاً خاك، زخم، شكل‌هايي برش‌خورده‌ از مناظر طبيعي و حتي شهري و بعد كلاژ اين تصاوير روي هم، نزديك‌ترين تصوير را براي مفهوم ذهني من فراهم كردند.


بهاره فريس‌آبادي متولد ارديبهشت ۱۳۵۷ در تهران و فارغ التحصيل رشته‌ نقاشي از دانشگاه سوره‌ي تهران است.

نمايش فرش‌هايي با ۱۵۰ سال قدمت/ نمايشگاه «جاي باش» افتتاح شد

۱۸ بازديد

نمايش فرش‌هايي با ۱۵۰ سال قدمت/ نمايشگاه «جاي باش» افتتاح شد

در نمايشگاه «گره‌بافته‌هاي تاريخي تصويري» ۴۰ قالي و گليم با قدمت ۵۰ تا ۱۵۰ سال در گالري صبا به نمايش در مي‌آيد.

قاليشويي


به گزارش خبرگزاري فارس، نمايشگاه گره‌بافته‌هاي تاريخي تصويري در راستاي برگزاري همايش «فرش، سنّت، هنر» در مؤسسه فرهنگي‌هنري صبا برپا مي‌شود. اين نمايشگاه شامل انواع گره‌بافته‌ها (قالي و موارد محدودي گليم) با موضوع تصويربافي است كه براي نخستين بار به‌صورت يكجا به نمايش گذاشته مي‌شود.


اين نمايشگاه شامل حدود ۴۰ اثر مي‌شود كه از مجموعه‌داران خصوصي تهيه شده است. همچنين، تصويري از يك گليم مصور موجود در موزه فرش، و تصوير يك قالي ويژه موجود در موزه كاخ گلستان به‌عنوان بزرگ‌ترين فرش تاريخي تصويري ايران نيز در اين نمايشگاه خواهد بود كه عليرضا قاسم‌خان، دبير بخش «فرش در نگره فيلم‌سازان»، فيلم مستندي با عنوان «حكايت سفر تنهايي» از اين اثر فاخر ساخته است.


اين آثار قدمتي بين ۵۰ تا ۱۵۰ سال دارند و تصاوير تمامي اين آثار در كتابي با عنوان «تصويربافي در فرش ايران»، توسط تورج ژوله در حال تهيه و نگارش است.


تورج ژوله، دبير علمي همايش «فرش، سنّت، هنر»، درباره اين آثار گفت: اين نمايشگاه از حيث موضوع تصويربافي داراي اهميت است، چراكه تصويربافي، به‌رغم ديگر آثار مشابه، اثري منحصر‌به‌فرد است كه ابتدا طرح اوليه روي كاغذ يا در ذهن بافنده طراحي مي‌شود؛ به همين دليل، بسيار متنوع است و جذابيت خاصي از نوع تفكر و باورهاي بافنده در دوره و زمان خود دارد.


ژوله در اين‌باره توضيح داد: بعضي از طرح‌ها بسيار ساده و ابتدايي است و بعضي هم با جزئيات بسيار دقيق طراحي و بافته شده‌اند.


نمايشگاه گره‌بافته‌هاي تاريخي تصويري صبح روز دوشنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۰، هم‌زمان با آيين افتتاح همايش «فرش، سنّت، هنر»، در مؤسسه فرهنگي‌هنري صبا گشايش مي‌يابد و تا ۲۴ آذر ۱۴۰۰، ميزبان علاقه‌مندان به اين هنر فاخر ايراني خواهد بود.


 




 


* نمايشگاه «جاي باش» در گالري والي افتتاح شد


نمايشگاه انفرادي بهاره فريس آبادي با عنوان «جاي باش»، عصر جمعه ۱۹ آذرماه با حضور چهره‌هايي همچون: سروش صحت و عاليه عطايي در گالري والي افتتاح شد.


فريس آبادي درباره «جاي باش» گفت: اين عبارت به معناي سرزمين و منزلگاه است. كارهاي اين مجموعه هم از اتودهاي كوچكي شروع شد كه در آن‌ها سعي داشتم با ابزاري شبيه خاك به شكلي نزديك به زخم برسم و‌ خب نهايتاً خاك، زخم، شكل‌هايي برش‌خورده‌ از مناظر طبيعي و حتي شهري و بعد كلاژ اين تصاوير روي هم، نزديك‌ترين تصوير را براي مفهوم ذهني من فراهم كردند.

گل فروشي آنلاين

بهاره فريس‌آبادي متولد ارديبهشت ۱۳۵۷ در تهران و فارغ التحصيل رشته‌ نقاشي از دانشگاه سوره‌ي تهران است

مهد قالي جهان كجاست؟

۲۱ بازديد

مهد قالي جهان كجاست؟


قاليشويي تسليحات

هنر فرش بافي از جمله هنر‌هاي ايراني با سابقه بسيار در كشور ماست. در مناطق بسياري از كشور ما، اقوام مختلفي به بافت فرش، قالي، گليم و انواع مصنوعات بافتي مشغول هستند و علاوه بر به نمايش گذاشتن هنر والاي بافندگي و خلق طرح ­هاي متفاوت در بافت آن، از اين صنعت در حد قابل قبولي درآمد زايي و ثروت اندوزي نيز مي‌كنند. هنر فرش بافي از جمله هنر‌هاي ايراني با سابقه بسيار زياد در كشور ما است و ايران مهد قالي جهان شناخته مي‌شود. در مناطق بسياري از كشور ما، اقوام مختلفي به بافت فرش، قالي، گليم و انواع مصنوعات بافتي مشغول هستند و علاوه بر به نمايش گذاشتن هنر والاي بافندگي و خلق طرح ­هاي متفاوت در بافت آن، از اين صنعت در حد قابل قبولي درآمد زايي و ثروت اندوزي نيز مي‌كنند.

خليج فارس: قوم‌هاي ايراني كه در اين هنر تخصص و مهارت دارند بسيار گسترده هستند، اما از مهم‌ترين مراكز فعال در زمينه توليد فرش و قالي و اين هنر ديرينه مي‌توان به شهر‌هاي اصفهان، كاشان، تبريز، مشهد و برخي شهر‌هاي خراسان شمالي اشاره كرد.


مهد قالي جهان كجاست؟

ايران، مهد قالي جهان


به گزارش خليج فارس؛ هنر فرش بافي ايران در بسياري از كشور‌هاي جهان شناخته شده است و مردمان بسياري در سراسر جهان، ايران را به عنوان مهد قالي جهان مي‌شناسند. طرح و نقش فرش‌ها و قالي‌هاي ايراني در جهان منحصر به فرد هستند و اين امر در كنار كيفيت بالاي بافت فرش‌ها، عاملي كليدي در در محبوبيت فرش و قالي ايراني به شمار مي‌آيد.


اين طرح و نقش‌هاي زيبا هر كدام معرف بخشي از فرهنگ غني مردمان سرزمين ما هستند. همچنين بافنده‌هاي ايراني از جمله متخصص‌ترين و حرفه اي‌ترين افراد در اين زمينه هستند كه اين خود موجب افزايش كيفيت بافت در فرش‌هاي ايراني است.


لازم به ذكر است با اينكه شهر‌هاي بسياري در مناطق مختلف كشور به بافت فرش شهره هستند، اما مهم‌ترين مركز بافت قالي و فرش در كشور ما شهر كاشان است كه اين صنعت بيشتر به صورت ماشيني در اين شهر رواج دارد.


مهد قالي جهان كجاست؟


چرا فرش ايراني محبوب است؟


امروزه محبوبيت و شهرت فرش و قالي ايراني بر كسي پوشيده نيست و در بسياري از نقاط جهان مي‌توانيد ردپايي از اين هنر ماندگار و اصيل دستان هنرمندان ايراني را مشاهده كنيد. هر انسان صاحب ذوق و قريحه‌اي كه شاهد طرح و نقش‌هاي زيبا و پررنگ و لعاب اين فرش‌ها باشد بعيد است كه براي خريد يكي از آن‌ها حتي براي استفاده زينتي ترغيب نشده باشد.


فرش‌هاي ايراني علاوه بر استفاده در كف تالار‌ها و خانه‌هاي ما ايرانيان و مردمان بسياري از سراسر دنيا براي والا شمردن اين اثر هنري به صورت تابلو فرش‌هاي زيبا نيز پرطرفدار بوده و مورد استفاده قرار مي‌گيرند. طبق نظرات كارشناسان اين حوزه تاريخ هنر فرش و بافندگي كه مهد قالي جهان در قاره آسيا و كشور‌هاي ايران و تركستان بوده به پيش از ميلاد مسيح بازمي گردد و سابقه‌اي ديرينه دارد.


البته لازم به ذكر است كه اين صنعت در كشور‌هايي مانند تركيه، افغانستان، اسپانيا، چين، مصر و چند كشور ديگر نيز زماني رواج داشته است؛ اما اين ايرانيان هستند كه اين هنر اصيل را به نام خود ثبت كرده اند و قالبافي به عنوان هنر خاص مردم ايران زمين شناخته مي‌شود. همچنين نياز به ذكر است كهن‌ترين و قديمي‌ترين فرش دستباف موجود در جهان فرشي ايراني به نام پازيريك است كه طبق بررسي‌هاي انجام شده در دوره هخامنشيان در مهد قالي جهان بافته شده است.


يكي از دلايلي كه ايران را به عنوان مهد قالي جهان مطرح كرده است، طرح و نقش منحصر به فرد و چشم نواز آن است. رنگ‌هايي كه در فرش و قالي‌هاي ايراني مورد استفاده قرار مي‌گيرد بسيار متنوع و زنده بوده و همين عامل در ايجاد اين شهرت بسيار مؤثر است.


در بسياري مناطق ايران رنگ‌هايي كه براي بافت فرش مورد استفاده قرار مي‌گيرد رنگ‌هاي طبيعي هستند و كيفيت بالايي دارند. اين رنگ‌ها در نقشه‌هاي فرش و قالي‌هاي ايراني با هارموني خاصي كنار يكديگر قرار مي‌گيرند كه همين مورد منجر به چشم نواز شدن اين طرح و نقش‌ها و آرامش بخش بودن آن‌ها مي‌شود.


همچنين فرش ايراني در ابعاد متفاوت و متنوعي بافته مي‌شود كه اين مسئله دست خريداران را براي خريد اين هنر نفيس باز مي‌گذارد و محبوبيت آن را دوچندان مي‌كند.


مهد قالي جهان كجاست؟


فرش‌هاي مناطق مختلف ايران


فرش‌ها در منطق مختلف كشور تمايزاتي در بافت با يكديگر دارند و فرش هر شهر با شهر ديگر تفاوت‌ها و شباهت‌هايي دارد. يكي از بيشترين موارد اختلافي كه در فرش و قالي‌هاي مناطق و شهر‌هاي مختلف وجود دارد، نقشه و طرح و همچنين رنگ‌هاي استفاده شده در آن است، به صورتي كه بسياري از كارشناسان فرش مي‌توانند با ديدن طرح و نقشه‌ي بافت منطقه و شهري كه فرش يا قالي به آن تعلق دارد را تعيين كند.


همچنين برخي مناطق در نوع بافت و گره زني فرش تفاوت‌هايي دارند و به اين صورت مي‌توان بافت‌هاي آن‌ها را از يكديگر تمييز داد. پشم مورد استفاده در بافت فرش‌ها نيز گاهي با يكديگر متفاوت هستند. براي مثال فرش و قالي‌هايي كه در شهر تبريز و مناطق اطراف آن بافته مي‌شوند تفاوت‌هاي عمده‌اي با فرش‌هاي بافته شده در مناطق ديگر كشور از جمله اصفهان و كرمان دارند.


بيشترين تمايز فرش بافت تبريز با مناطق ديگر در طرح نقشه‌ي آن و متريال مورد استفاده در آن است. اين تمايزات در اكثر موارد به دليل وجود فرهنگ‌هاي متفاوت و شرايط اقليمي و جغرافيايي مختلف در مناطق كشور ماست.


همچنين كارخانه‌هاي فرش بافي بسياري در ايران وجود دارد كه سال هاست به بافت فرش مشغول اند، بسياري از اين توليدي‌ها در شهر كاشان قرار دارند و از ديگر شهر‌هاي سردمدار در بافت فرش ماشيني مي‌توان به شهر‌هاي يزد، اصفهان و مشهد اشاره كرد. صادرات فرش ايران يكي از محل‌هاي ارزآوري كشور است و رونق بسياري دارد.


بافت فرش ماشيني در مهد قالي جهان ما از دهه ۴۰ سابقه دارد. در اوايل اين صنعت مخالفت‌هاي بسياري با اين مسئله انجام شد و افراد زيادي از آسيب ديدن هنر فرش و قالي دست باف ترس و هراس داشتند، اما پس از رونق گرفتن اين صنعت كه پايه گذاري آن در شهر كاشان (كه اكنون به عنوان مهد قالي ايران و جهان شناخته مي‌شود) بود و درامد زيادي كه از اين بخش ايجاد شد نظر سرمايه گذاران را به خود جلب نمود.


اين مسئله روز به روز به افزايش تعداد كارخانه‌ها و توليدي‌هاي فرش در كاشان و آران و بيدگل منجر شد و امروزه اين دو شهر به عنوان قطب فرش ماشيني كشور شناخته مي‌شوند.


جمع بندي

گل فروشي پونك

ايران يكي از مهم‌ترين كشور‌هاي جهان در صنعت فرش و قالي است كه از آن به عنوان مهد قالي جهان ياد مي‌شود و شهر‌ها و مناطق بسياري در كشور ما به اين هنر اصيل مي‌پردازند. كاشان را مي‌توان يكي از شهر‌هاي مهم فرش بافي ايران در نظر گرفت. فرش ايراني در بسياري نقاط جهان شناخته شده است و محبوبيت بسياري دارد.

۳۰۰ ميليارد ريال وام خريد فرش دستباف در آذربايجان‌غربي پرداخت مي‌شود

۲۰ بازديد

خانه آذربايجانغربي اخبار استان ها

۳۰۰ ميليارد ريال وام خريد فرش دستباف در آذربايجان‌غربي پرداخت مي‌شود

قاليشويي منطقه 4

نصيرنيوز

جواد وقاري روز چهارشنبه در ديدار با فرماندار تكاب افزود: امسال همچنين ۱۱ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال تسهيلات مشاغل خانگي نيز جهت رونق فرش دستباف به قالي‌بافان آذربايجان‌غربي پرداخت شده‌است. وي با بيان اينكه توسعه بيمه قالي‌بافي از مهم‌ترين برنامه‌هاي سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي است ادامه‌ داد: با هماهنگي كه با مركز […]


جواد وقاري روز چهارشنبه در ديدار با فرماندار تكاب افزود: امسال همچنين ۱۱ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال تسهيلات مشاغل خانگي نيز جهت رونق فرش دستباف به قالي‌بافان آذربايجان‌غربي پرداخت شده‌است.


وي با بيان اينكه توسعه بيمه قالي‌بافي از مهم‌ترين برنامه‌هاي سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي است ادامه‌ داد: با هماهنگي كه با مركز ملي فرش انجام شده به‌زودي خدمات بيمه سلامت براي قالي‌بافان استان برقرار مي‌شود كه پوشش خدمات درماني و سنوات شغلي نيز به‌شمار مي‌رود.


مدير اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان‌غربي اظهار داشت: همچنين سامانه اينترنتي فروش فرش دستباف آذربايجان‌غربي راه‌اندازي شده كه هر فروشنده مي‌تواند براي عرضه فرش دستباف خود در آن ثبت‌نام كند و خريداران نيز از اين طريق محصول مورد نظر خود را تهيه نمايند كه گام مهمي در رونق بازار فرش دستباف در دوران شيوع ويروس كرونا محسوب مي‌شود.


وقاري بيان كرد: ثبت جهاني نشان فرش دستباف تكاب پس از هشت سال اتفاق مهمي در معرفي و ارتقاي اين هنرصنعت كهن منطقه است.


ثبت جهاني فرش دستباف تكاب رويداد بزرگي است


فرماندار تكاب نيز در اين ديدار با اشاره به ثبت جهاني نشان فرش دستباف افشار گفت: فرش دستباف افشار تكاب يكي از ويژگي‌هاي هويتي اين شهرستان است از اين‌رو مراسم رونمايي از سند ثبت جهاني فرش افشار تكاب رويداد بزرگي به شمار مي‌رود.


امير ستوده‌فر با ابراز اميدواري از اينكه ثبت جهاني موجب رونق دوباره فرش دستباف افشار تكاب خواهد شد بيان كرد: با ثبت جهاني فرش دستباف افشار تكاب فرصت‌هاي جديد شغلي در اين زمينه ايجاد مي‌شود.


فرماندار تكاب با بيان اينكه هنر- صنعت فرش دستباف از صنعت گردشگري اين شهرستان جدا نيست بلكه مكمل زنجيره گردشگري به شمار مي‌رود، اظهار داشت: تكاب شهري با محور گردشگري است و فرش دستباف مي تواند براي رونق اين بخش نيز موثر واقع شود.


۷۲ هزار نفر در بخش توليد فرش دستباف در آذربايجان‌غربي از جمله هشت‌ هزار نفر در تكاب فعاليت مي كنند و سالانه بيش از ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش دستباف در اين استان توليد مي‌شود.


فرش ريزماهي خوي در شمال آذربايجان‌غربي در سال‌هاي گذشته به ثبت جهاني رسيده بود و اكنون نيز نشان فرش دستباف افشار تكاب موفق به دريافت گواهي ثبت جهاني براساس معاهده ليسبون شده‌است.

سمپاشي بيمارستان

قالي كرمان

۱۹ بازديد

قالي كرمان
قالي كرمان گونه‌اي قالي ايراني و از صنايع دستي همين خطه است كه امروز و در گذشته توليد مي‌شده‌است. محمد ارجمند يكي از معروف‌ترين قاليبافان كرمان بود.

قالي كرمان داراي مقاومت خوبي است.[۱]


محتويات
۱ قدمت و تاريخچه
۱.۱ دوره نخست يا عصر ترمه
۱.۲ عصر بازگشت
۱.۳ عصر گوبلن
۲ منابع
قدمت و تاريخچه
دوره نخست يا عصر ترمه
اين دوره هم‌زمان با زوال شال‌بافي در كرمان است. طراحان قالي در كرمان در موج گسترش قالي‌بافي، طرح‌هايي براساس نقشه شال‌هاي كرمان يعني نگاره‌هاي بته جقه و كاربردهاي گوناگون آن تهيه مي‌كردند. كاربرد نام عصر ترمه به خاطرالهام گرفتن از همين شال‌هاي ترمه است.

عصر بازگشت
اين دوره در واقع دوره بازگشت به نقوش سنتي است. با پايان يافتن جنگ جهاني اول و تغيير سليقه بازار در آمريكا، تغيير اساسي در طرح‌هاي كرمان به‌وجود آمد و نقش و نگاره‌هاي صفوي مورد تقليد هنرمندان كرمان قرار گرفت. نقشه‌هاي اسليمي و گل‌هاي شاه عباسي و نقش‌هاي قاب قرآني و ترنج و لچك‌هاي انبوه رايج شد. در اواخر اين دوره باز هم به‌علت بحران اقتصادي در آمريكا و توقف خريدها و سفارشات، شاهد تمايل طراحان به نقوش قبلي هستيم.

عصر گوبلن
وجه تسميه اين دوره به‌خاطر تأثير گرفتن نقوش قالي‌ها از طرح‌هاي فرانسوي بنام گوبلن است، در واقع مي‌توان گفت، طرح‌هاي قالي در اين دوره اصالت خود را از دست مي‌دهند. نقش‌هاي اوبوسن و ساونري كه همگي گوبلن خوانده مي‌شوند، يكسر از فرانسه مي‌رسيد و بر دست نقاشان كرماني باسمه برداري مي‌شد و به كارگاه مي‌رفت شايد بتوان گفت كه در همين دوره‌است كه موتيفي به نام گل فرنگ وارد قالي‌هاي ايران مي‌شود.

به‌طور كلي آنچه موجب شهرت طرح‌ها و نقوش كرمان شده‌است، استفاده از موتيف‌هاي بسيار ريز كه به‌صورت گسترده در زمينه قالي پخش شده‌اند و يك طرح پركار را به وجود آورده‌اند. نكته قابل ذكر ديگر اين است كه طراحان كرماني از نقوش گل و برگ و درخت استفاده كرده و مي‌كنند. شركت سهامي فرش كرمان نيز با بيش از ۶۰ سال سابقه از قديمي‌ترين توليدكنندگان فرش‌هاي اصيل كرمان است. از جمله طرح‌هاي معروفي كه در كارگاه‌هاي قالي‌بافي كرمان بافته مي‌شود به طرح‌هايي چون سبزي‌كار، طرح‌هاي تصويري و افشان مي‌توان اشاره كرد كه بهترين طرح‌هاي سبزيكار اغلب در حوزه قالي‌بافي راور بافته مي‌شود و مهم‌ترين آن‌ها عبارتند از: طرح حافظ، ليلي و مجنون، خيام و منظره.

طرح‌هاي افشان به ويژه افشان شاه‌عباسي كه شايد برترين آن‌ها در دوره معاصر، حاصل دست تواناي طراحان خاندان شاهرخي بوده‌است و نيز نقوش قاب قرآني، انواع درختي، گلداني تلفيقي از ديگر طرح‌هاي معروف كرمان است و انواع گل فرنگ طرح‌هاي گوبلني در اوايل سده سيزدهم هجري شمسي بخش مهمي از طرح‌هاي منطقه كرمان را به خود اختصاص داد كه برگرفته از هنرهاي تزئيني غيرايراني بود و طرح‌هاي شكارگاه، بازوبندي، خشتي و لوزي خاتم از ديگر طرح‌هاي اين منطقه هستند.[۲]

در مورد طرح‌هاي رايج امروزي در كرمان نويسندگان كتاب‌هاي مقدمه‌اي بر شناخت قالي ايران و فرشنامه ايران معتقدند كه اين طرح‌ها عبارتند از: طرح‌هاي خوشه انگوري، سبزيكار چمني، گلداني و درختي، ستوني ۳۳ پل، برگ چغندري، قاب قرآني، بته جقه‌اي، لچك ترنج كف ساده و هم‌چنين نقشه‌هاي گل فرنگ و گوبلن يا نقشه‌هاي شكارگاه و افشان، بازوبندي، خشتي.[۳] به‌طور كلي قالي‌هاي كرمان را مي‌توان به دو گروه شهري‌باف و عشايري‌باف تقسيم كرد كه شهر كرمان مهم‌ترين مركز عرضه قالي‌هاي شهري باف و سيرجان مهم‌ترين مركز عرضه فرش‌هاي عشايري هستند.[۲]