شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

معرفي اصغر روفه‌گر حق؛ پدر صنعت رفوگري فرش، استاد و مربي مرمت قالي/ تو ريشه بيني من پيچش تار

۲۱ بازديد

استاد مرحوم اصغر روفه‌گر به دليل سال ها تلاش و نوآوري در حوزه رفوگري فرش دستباف به لقب پدر رفوگري فرش مفتخر بود.
به گزارش روابط عمومي مركز ملي فرش ايران، رسول روفه‌گر حق در سال ۱۳۳۲ در يكي از مراكز بافندگي فرش دستباف يعني تبريز بدنيا آمده است. اين هنرمند مرمت‌گر فرش از كودكي با فرش دستباف و حرفه رفوگري آشنا و به تدريج انگيزه اوليه براي ورود به اين حرفه را كسب كرد. وي در دوران نوجواني وارد بازار و حجره پدر شد و علاوه بر كمك به فراگيري حرفه‌اي مرمت فرش پرداخت. رسول روفه‌گر حق پس از گذشت مدت زماني، مغازه‌اي در بازار تبريز داير و با اين عمل، شغل حرفه‌اي خود را آغاز كرد.

استاد در خرداد سال ۱۳۷۲ طي بزرگداشتي كه در مقبره الشعراي تبريز از سوي سازمان ميراث فرهنگي استان آذرباجان شرقي به همراه تني چند از اساتيد از جمله اساتيد: اعلاباف، نخجواني، برگي، عماد مورد تقدير قرار گرفت و به لقب پدر رفوگري فرش مفتخر شد.

بيشتر بخوانيد: قاليشويي پارك وي

رسول روفه‌گر توانست دو مقوله تجربه و علمي را با يكديگر درآميخت و توانست فرش‌هاي موزه‌اي همانند موزه هامبورگ بسياري را ارزيابي و ترميم كند. ايشان با بيش از سه دهه تجربه در حوزه مرمت فرش، در دو حوزه بازار و حتي دانشگاه فعاليت داشته و دارد. از جمله سوابق وي مي‌توان به همكاري با مركز آموزش هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، همكاري با مدرسه عالي شهيد سرداري، پذيرش مسئوليت در تدوين ثبت ملي و جهاني فرش آذربايجان و عضويت در هيئت موسس انجمن طراحان و نقاشان قالي آذربايجان اشاره داشت. اين مرمت‌گر فرش سرانجام به دريافت دكتري افتخاري نايل شد و هم‌اكنون علاوه بر مرمت فرش، كارشناسي فرش‌هاي موزه‌اي، عضو شوراي سياست‌گذاري ميراث فرهنگ و پذيرش مسئوليت در موزه فرش تبريز (كه به زودي راه‌اندازي خواهد شد)، در دانشكده فرش دانشگاه هنر اسلامي تبريز مشغول به تدريس است.

رسول روفه‌گر پسر استاد كه هم‌اكنون در شهر تبريز مشغول به فعاليت، مرمت فرش و تدريس در دانشگاه‌ها و مجامع رسمي و غير رسمي است.

 

منبع: ايرنا

پيام‌هاي بيانيه مشترك ايران و آژانس

۶۱ بازديد

تهران- ايرنا- بازي آمريكا براي به انزوا كشاندن ايران به واسطه رد قطعنامه ضدايراني در شوراي امنيت با شكست مواجه شد و متعاقب آن با توافق تهران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اين شكست سنگين‌تر شد تا «دونالد ترامپ» را در چند قدمي انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور در انزواي بين‌المللي فرو برد.

ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بعد از سفر دو روزه «رافائل گروسي» مديركل اين نهاد بين‌المللي به تهران و انجام مذاكرات در سطوح مختلف، روز چهارشنبه پنجم شهريورماه بيانيه مشتركي مبني بر تقويت همكاري‌ها منتشر كردند.

در اين بيانيه اعلام شد كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و جمهوري اسلامي ايران توافق كرده‌اند تا همكاري‌هاي خود را بيش از پيش تقويت كرده و اعتماد متقابل را به منظور تسهيل اجراي كامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتكل الحاقي به آن، كه از ١۶ ژانويه ۲۰۱۶ به صورت موقت توسط ايران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

بر اساس توافق مذكور، ايران به طور داوطلبانه به دو مكان مشخص شده از سوي آژانس دسترسي داده و فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي آژانس را براي حل وفصل اين موضوعات تسهيل خواهد كرد. همچنين آژانس نيز به موجب توافقي كه در بيانيه مشترك به آن اشاره شده،‌ هيچ سؤال ديگري از ايران و هيچ درخواستي براي دسترسي به مكان‌هايي فراتر از آنچه كه توسط ايران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتكل الحاقي اظهار شده‌اند، ندارد.

همكاري‌هاي سازنده ايران و آژانس در سال‌هاي اخير بر كسي پوشيده نيست و ۱۷ گزارش سريالي «يوكيا آمانو» مديركل فقيد آژانس مبني بر پايبندي تهران به برجام  گواهي بر اين مدعا است و از حُسن نيت ايران در انجام فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز حكايت مي‌كند.

ضمن اينكه ايران در بين كشورهاي جهان، در رتبه‌هاي نخست همكاري با آژانس جاي دارد و بنا بر ‌گزارش سازمان انرژي اتمي كشورمان، ۸۸ درصد بازرسي‌هاي كل آژانس در سال ۲۰۱۹ مختص ايران بوده و ايران بيش از يك‌پنجم فعاليت آژانس را به خود اختصاص داده‌است.

كاهش همكاري‌هاي ايران با آژانس نيز واكنشي به تعهدگريزي طرف اروپايي در اجراي تعهدات و همچنين بي‌توجهي به خروج يكجانبه آمريكا از برجام و ازسرگيري مجدد تحريم‌ها بود. از اين رو متعاقب تصميم شوراي عالي امنيت ملي، ايران اجراي بخشي از تعهدات خود را در قبال برجام متوقف كرد و به ترتيب پنج گام با هدف متوازن‌سازي تعهدات برداشت.

اينك نيز در پي توافق ايران و آژانس، موجي از پيام‌هاي تبريك از سوي بازيگران حاضر در برجام و خارج از آن به راه افتاده‌است. «هلگا اشميد» معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا شامگاه چهارشنبه ساعاتي بعد از انتشار بيانيه، طي پيامي توئيتري از توافق ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي تقويت همكاري‌ها ابراز خرسندي كرد و در حساب كاربري رسمي خود در توئيتر نوشت: «خبرهاي خوب از تهران درباره همكاري بين ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي. اتحاديه اروپا به نقش بي‌طرف و مستقل آژانس اعتماد دارد.»

«ميخائيل اوليانوف» نماينده دائم روسيه در سازمان هاي بين المللي در وين هم در صفحه توئيتر خود نوشت: «پيشرفت واقعي! سفر رافائل گروسي مدير كل آژانس اتمي به ايران منجر به توافق‌هاي بسيار مهمي شد كه شامل دسترسي به دو مكان مورد نظر آژانس است.» وي توافق يادشده را گواه ديگري بر  اهميت گفت‌وگو نسبت به سياست اعمال فشار توصيف كرد.

چين و فرانسه نيز از ديگر بازيگراني بودند كه توافق ايران و آژانس را ستودند و به آينده آن ابراز اميداواري كردند. اما در ايران نيز حجت‌الاسلام «حسن روحاني» نيز با اشاره به نتايج و دستاوردهاي گذشته همكاري‌هاي ايران و آژانس، بر حفظ اين دستاوردها تاكيد كرد و گفت: «در اين سفر هم توافق خوبي حاصل شد كه مي‌تواند به حركت در مسير صحيح و درست براي حل و فصل نهايي مشكلات كمك كند.»

بيانيه اميدبخش ايران و آژانس در فضايي انتشار يافته كه هفته آينده «كميسيون مشترك برجام» با هدف ارزيابي پيشبرد توافق و موانع پيش روي اجراي آن برگزار خواهد شد؛ نشستي كه در آن نيز خانم اشميد از طرف «جوزپ بورل» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، رياست آن را بر عهده خواهد داشت و با حمايتي كه وي از توافق مذكور در روزهاي گذشته كرده، شانس نتيجه‌بخش بودن كميسيون مشترك برجام نيز بالا است.

اما مهمترين هدف و پيام بيانيه مشترك ايران و آژانس، پايان دادن به توطئه گري امريكا و متحدان عبري – عربي منطقه‌ است؛ بازيگراني در ميان اعضاي شوراي همكاري خليج فارس كه در صدد نابودي توافقند و اخيرا به واسطه تحريك و تهييج كاخ سفيد با ارسال نامه‌اي خطاب به «آنتونيو گوترش» دبير كل سازمان ملل، خواستار تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي ايران شده‌اند.

اين در حالي است كه كشورهاي عربي منطقه به انبار باروت و تسليحات آمريكايي تبديل شده و بودجه بالايي را نيز به برنامه هسته‌اي خود اختصاص داده‌اند. از طرف ديگر، توافق ايران و آژانس خط بطلاني بر گزارش‌هاي ادعايي رژيم صهيونيستي خواهد كشيد تا نخست وزير اين رژيم كه هر چند ماه يك بار با بهره‌گيري از تريبون‌هاي مختلف ايران را به فعاليت‌هاي هسته‌اي غيرصلح‌آميز متهم مي‌كند، دست خالي بماند.

باوجود توافق جديد ايران و آژانس و اجازه بازرسي به دو سايت به اصطلاح مشكوك از نظر اين سازمان، به احتمال زياد اوايل مهرماه بار ديگر شاهد ادعاها و اتهامات واهي تازه از سوي «بنيامين نتانياهو» عليه ايران خواهيم بود.

بسياري مي‌گويند كمتر از يك ماه ديگر طبق روال سال‌هاي گذشته، نتانياهو پشت تريبون مجمع عمومي سازمان  ملل حاضر خواهد شد و با در دست داشتن تصاوير مختلف، ايران را به فعاليت‌هاي هسته‌اي غيرصلح‌آميز و مخفي متهم خواهد كرد؛ همانگونه كه «تورقوزآباد» به عنوان محل مورد ادعاي نتانياهو، قاليشويي از آب درآمد و تا مدت‌ها مضحكه خاص و عام شد.

در مجموع توافق ايران و آژانس ادعاها و فشارهاي آمريكا و محور عبري- عربي را فرونشاند و نشان داد كه اعضاي برجام و آژانس براي نجات برجام و تداوم همكاري‌ها مصمم‌اند.

آمريكا نيز كه تاكنون به روش‌هاي مختلف از كانال‌هاي شوراي حكام آژانس گرفته تا شوراي امنيت سازمان ملل در صدد ضربه زدن بر ايران و برجام برآمده، در نهايت ناكام و ناتوان مانده‌است. انتظار مي‌رود كه آمريكا بعد از توافق ايران و آژانس در موقعيت ضعيف‌تري قرار گيرد و اصرار كاخ سفيد براي تداوم فشار حداكثري بر تهران به بي‌اعتباري افزونتر شخص ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ منجر خواهد شد.

مقالات مرتبط:

قاليشويي جردن

نبض اقتصاد در فصل كرونا

۶۵ بازديد

نبض اقتصاد ايران در بهار كرونايي گرفته شد. مركز آمار ايران اولين تصوير كامل پس از شيوع كرونا را منتشر كرد: رشد اقتصادي در بهار ۹۹ به منفي ۵/ ۳ درصد رسيد. همچنين بخش غيرنفتي اقتصاد نيز به ميزان ۷/ ۱ درصد كوچك شد.

به گزارش دنياي اقتصاد؛ اين در حالي بود كه رشد بخش غيرنفتي در زمستان گذشته معادل منفي ۴/ ۲ درصد گزارش شده بود؛ درنتيجه با وجود كرونا، عملكرد بخش غيرنفتي بدتر از فصل قبل نبود. اما ضربه اصلي كرونا به بخش خدمات بوده است؛ حجم اين بخش به ميزان ۵/ ۳ درصد منقبض شد. اين منفي‌ترين رشد خدمات در دهه ۹۰ محسوب مي‌شود.

با اين حال، همچنان بخش نفت مهم‌ترين اثر را بر رشد منفي داشته است. رشد اقتصادي اين بخش منفي ۳/ ۱۴ درصد گزارش شده؛ البته كرونا نيز بر ارزش صادرات نفت خام ايران اثرگذار بوده است. اگر مزاحمت كرونا وجود نداشت، احتمالا اقتصاد ايران از شوك تحريم عبور مي‌كرد؛ چراكه با وجود اثر كرونا بر قيمت نفت، اين بخش، بهترين عملكرد را در فصول تحريم به جا گذاشته است.

اقتصاد در بهار كرونايي، ۵/ ۳ درصد منقبض شد. مركز آمار ايران نخستين گزارش رسمي از تصوير اقتصاد ايران در ايام كرونا را منتشر كرد. بر اين اساس، قبض اقتصاد غيرنفتي نيز معادل ۷/ ۱ درصد گزارش شده است. به نظر مي‌آيد اگر كرونا رخ نمي‌داد، اثر شوك نفتي در حال تخليه شدن بود با اين حال، كرونا فرصت نفس تازه به اقتصاد ايران را نداد.

متضرران اصلي كرونا

بر اساس آخرين نتايج حساب‌هاي ملي فصلي مركز آمار ايران، محصول ناخالص داخلي به قيمت ثابت در سال ۱۳۹۰ در سه‌ماهه اول سال‌جاري به رقم ۶/ ۱۶۵ هزار ميليارد تومان رسيد كه نسبت به بهار ۹۸، نشان از رشد منفي ۵/ ۳ درصد دارد.

همچنين رشد اقتصادي بدون نفت نيز در بهار ۹۹، معادل منفي ۷/ ۱ درصد بوده است. در بهار امسال، رشد منفي نفت، يك شريك ديگر نيز يافت؛ اثرات كرونا بر بخش خدمات. از حجم بخش خدمات در سه‌ماهه نخست سال‌جاري، نسبت به بهار سال گذشته، ۵/ ۳ درصد كاسته شد. اين منفي‌ترين رشد بخش خدمات، دست‌كم در دهه ۹۰ به حساب مي‌آيد. در واقع تحريم هم نتوانسته بود به اين بخش از اقتصاد كشور، به ميزان كرونا آسيب بزند. رشد بخش خدمات در سال گذشته معادل منفي ۷/ ۰ درصد بود.

بيشترين انقباض در بخش خدمات، در گروه «ساير خدمات عمومي، اجتماعي و شخصي» رخ داده است. اين گروه شامل فعاليت‌هاي مذهبي و سياسي، فعاليت‌هاي اتحاديه اصناف، خدمات موسسات لباسشويي، قاليشويي، خدمات آرايش و پيرايش، گورستان‌ها، حمام و سونا، دفاتر شهرك‌ها و پاساژ‌ها و خدمات خانگي مستخدمين، رانندگان و نظاير آن‌ها مي‌شود.

در واقع كرونا بيشترين ضربه را به اين بخش از GDP وارد كرده؛ چراكه ۶۳ درصد از حجم اين خدمات در قياس با بهار پارسال از بين رفته است. در واقع هزينه خانوار‌ها بابت اين نوع خدمات با كاهش قابل توجهي همراه شده است. سهم اين بخش از كل GDP در بهار سال گذشته معادل ۹/ ۰ درصد بوده كه در فصل اول امسال به ۳/ ۰ درصد تقليل پيدا كرده است. با وجود نقش كوچك اين بخش در GDP، اما شدت رشد منفي باعث شد كه موجب افت ۶/ ۰ درصدي توليد كل اقتصاد ايران شود.

قرباني دوم كرونا در بهار امسال، باز هم در بخش خدمات بوده است: «عمده و خرده‌فروشي، هتل و رستوران.» رشد اين بخش در بهار امسال معادل منفي ۷/ ۶ درصد گزارش شده است. با توجه به شوكي كه اقتصاد ايران در فصل اول سال در عرضه مواجه شد، طبيعتا اين شوك به عمده‌فروشي و خرده‌فروشي نيز منتقل شده است.

اين ركود به خصوص در بخش هتل و رستوران مشهودتر است. ركود در ۲ گروه «حمل و نقل، انبارداري و ارتباطات» و «مستغلات، كرايه و خدمات كسب و كار» هم ديده مي‌شود. با اين حال، «امور عمومي، آموزش بهداشت و مددكاري» در فصل گذشته رشد ۲/ ۱ درصدي را ثبت كرده است. يك دليلش مي‌تواند اين باشد كه هزينه خانوار‌ها بابت خدمات بخش بهداشت افزايش يافته است. جالب اينكه در بين گروه‌هاي فرعي، بيشترين رشد مثبت نيز در زيرمجموعه‌هاي خدمات گزارش شده است.

گروه «واسطه‌گري‌هاي مالي» با ثبت رشد ۳/ ۱۰ درصدي، بيشترين رشد مثبت را ثبت كرده است. فعاليت بانك مركزي، بانك‌هاي تجاري و موسسات مالي و اعتباري كشور در اين بخش قرار مي‌گيرد. شاخص كمكي براي محاسبه اين فعاليت‌ها مابه‌التفاوت سود دريافتي از تسهيلات و سود پرداختي به سپرده‌ها و ساير كامزد‌ها است. اما احتمالا نقش اصلي را در گسترش واسطه‌گري‌هاي مالي، خدمات مالي حوزه بورس داشته است. فعاليت سازمان بورس اوراق بهادار، كارگزاران بورس و شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در اين بين احتمالا نقش اصلي را داشته است.

در اين فعاليت، ارزش جاري بازار سهام به عنوان شاخص كمكي ستانده به قيمت جاري در نظر گرفته شده است و از تقسيم اين كميت بر شاخص كل قيمت سهام، شاخص كمكي ستانده به قيمت ثابت به دست آمده است. اين بخش به رشد GDP كل، كمك ۵/ ۰ درصدي كرده است.

قاليشويي اختياريه

رشد مثبت صنعت منهاي نفت

در فصل گذشته گروه كشاورزي رشد مثبت ۱/ ۰ درصدي را ثبت كرده كه اين رشد متاثر از رشد قابل توجه فعاليت‌هاي ماهيگيري در بهار امسال بوده است. نكته اميدواركننده ديگر اينكه، گروه صنايع و معادن بدون نفت، رشد مثبت يك درصدي را ثبت كرده است. در اين رشد، نقش اصلي را بايد به فعاليت‌هاي «ساير معادن» و «تامين آب، برق و گاز طبيعي» داد؛ چراكه رشد بخش «صنعت» معادل منفي ۴/ ۰ درصد و رشد بخش ساختمان معادل منفي ۲ درصد بوده است. بخش صنعت در زمستان گذشته به رشد مثبت ۷/ ۲ درصدي رسيده بود، اما بخش ساختمان با ثبت ۲ رشد منفي در زمستان گذشته و بهار امسال، بار ديگر وارد ركود شد.

«تامين آب، برق و گاز طبيعي» درخشان‌ترين گروه صنايع بوده است. رشد اين بخش معادل ۹/ ۴ درصد بوده كه احتمالا به دليل افزايش مصرف آب، برق و گاز در فصل كرونايي رقم خورده است. همچنان منفي‌ترين بخش در صنايع، استخراج نفت وگاز طبيعي است. از حجم توليدات اين بخش نيز در فصل اول امسال نسبت به بهار پارسال، ۳/ ۱۴ درصد كاسته شد. البته خبر خوب اين است كه رشد بخش نفت در بهار امسال، به مطلوب‌ترين وضعيت از آغاز تحريم‌ها رسيده است. شايد اگر شيوع كرونا رخ نمي‌داد، بخش نفت انقباض كمتري را تجربه مي‌كرد، ولي كرونا در كاهش بهاي نفت ايران نقش كليدي را بازي كرد.

تغييرات سمت تقاضا

در سمت تقاضاي اقتصاد، منفي‌ترين عملكرد را صادرات و واردات بازي كرده است. در واقع كرونا در سمت تقاضا به شكل واضح‌تري ظهور كرده، طوري كه رشد صادرات در فصل اول امسال معادل منفي ۱/ ۴۵ درصد و رشد واردات معادل منفي ۵/ ۶۶ درصد گزارش شده است. سهم صادرات از GDP كه در بهار سال گذشته معادل ۶/ ۲۴ درصد بوده، در بهار امسال به ۱۴ درصد رسيده است. اين يعني بخش قابل تجارت در اقتصاد ايران تضعيف شده است. در عوض سهم هزينه‌هاي دولت در GDP با رشد همراه شده و به ۶/ ۳۱ درصد ارتقا يافته است.

در سمت تقاضا، تنها بخشي كه با رشد نسبت به بهار سال گذشته همراه شده، هزينه مصرف نهايي دولت است. كرونا سبب شد تا دولت حمايت‌هاي زيادي از بخش‌هاي اقتصادي و خانوار‌ها انجام دهد. هزينه مصرف نهايي دولت رشد ۶/ ۱۳ درصدي را ثبت كرده است.

نكته اميدواركننده هم اين بوده كه هزينه مصرف نهايي خصوصي نيز تنها ۶/ ۰ درصد نسبت به بهار ۹۸ افت كرده است. رشد اين بخش در زمستان گذشته معادل منفي ۷/ ۳ درصد بود. همچنين از سرعت انقباض تشكيل سرمايه ثابت ناخالص نيز كاسته شد و رشد اين بخش به منفي ۵/ ۳ درصد رسيد.

 

مقالات مرتبط:

قاليشويي دولت

قطعي چند روزه آب در روستاي پيربلوط

۶۲ بازديد

 

قطعي چند روزه آب در روستاي پيربلوط

 

معضل قطعي آب در سرزمين آب‌ها پايان ندارد

به گزارش سايت مردم سالاري سناريوي قطعي آب اين بار به پيربلوط رسيده و چند روز است كه اين روستا آب ندارد.به گزارش تسنيم، سناريوي مشكل آب شرب، اين بار به پيربلوط رسيد، روستايي با جمعيت بيش از دو هزار نفر كه نزديك به مركز استان است، اكنون چند روز است كه هيچ آبي ندارد و به گفته اهالي پيربلوط تنها در چند روز گذشته فقط يك تا دو ساعت در صبح و يك تا دو ساعت در عصر، آب وصل بوده است.

نكته جالب ماجرا آن است كه پس از چند روز قطعي آب هنوز برخي مسئولان نمي‌دانند مشكل قطعي آب چيست، معناي اين نكته اين است كه مسئولان در اين زمينه تلاش كافي نكرده‌اند.مهدي خلجي دهيار پيربلوط گفت: موضوع قطعي آب در پيربلوط هنوز مشخص به طور قطع نيست، ممكن است مشكل از پمپ، كمي آب يا موارد ديگري باشد.او افزود: آبي كه در حال حاضر از موتور آب خارج مي‌شود علاوه بر پيربلوط براي كاكلك نيز هست.خلجي با بيان اينكه تعدادي كارشناس درحال بررسي دقيق علت هستند اضافه كرد: امروز دبي مخزن براي بررسي بيشتر اندازه گيري شد.او ادامه داد: كارشناسان با اندازه‌گيري دبي به دنبال بررسي مسير لوله‌ها هستند، زيرا ممكن است لوله‌ها دچار هواگرفتگي و يا نشتي در مسير باشند.

خلجي گفت: بررسي دقيق دبي مشخص مي‌كند كه ايا مشكل ايجاد شده از موتور آب است يا خير كه براي براي رفع سريع مشكل آب اقدامات انجام شود.او با بيان اينكه مكاتباتي با بخشدار انجام شده است، اظهار داشت: بخشدار مشكل آب روستاي پيربلوط را به فرماندار انتقال دادند، فرماندار نيز پيگير مشكل آب روستاي پيربلوط شدند تا ظرف مدت كوتاهي تا چند روز آينده علت مشكل پيدا و رفع شود. تا زمان قطعي شدن مشكل آب بصورت سه ساعت صبح و سه ساعت بعد از ظهر جيره بندي است.به سراغ مسئولان استاني رفتيم تا اين مشكل را از آنان جويا شويم، مسئولان استاني، اما حرف‌هاي ديگري مي‌زنند و مي‌گويند در روز‌هاي گذشته فقط شش ساعت آب قطع مي‌شد.

سهراب بهرامي معاون نظارت بر بهره‌برداري آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري با بيان اينكه چهار روستاي پيربلوط، ارجنك، هرچگان و كاكلك از طريق چاه مجتمع پيربلوط آبرساني مي‌شوند، بيان كرد: از سال ۷۴ تا ۷۵ چاهي به نام چاه مجتمع پيربلوط در ورودي اين روستا حفر شد تا آبرساني اين چهار روستا را تأمين كند و از آن جايي كه ارجنك خود داري چاه آب بود از اين مجموعه جدا شد و اين چاه ۴۰ ليتر در ثانيه به سه روستاي ديگر آب‌رساني مي‌كرد. او با اشاره به اينكه با مواجه شدن با كم آبي در سال‌هاي اخير چاهي در روستاي هرچگان حفر و اين روستا نيز از اين مجموعه جدا شد افزود: مجتمع روستاي پيربلوط به دو روستاي كاكلك و پيربلوط با 13.5 ليتر آب در ثانيه آب‌رساني مي‌كرد كه اگر مصارف هر فرد از اهالي دو روستا ۱۵۰ ليتر در روز باشد اين آب كفاف دو روستا را مي‌دهد، اما متاسفانه مصارف آب اهالي به علت دامپروري و كشاورزي افزايش يافته است و چند روزي است كه در پيربلوط با مشكل روبرو شده‌ايم و آب‌دهي چاه به دو ليتر در ثانيه رسيده است.بهرامي اضافه كرد: تنها راه حل كوتاه مدت مقابله با كم آبي در روستاي پيربلوط حفر چاه دوم از محل چاه‌هاي استراتري است كه كارشناسان زمين شناسي در حال بازرسي منطقه هستند تا در صورت مساعد بودن شرايط توپوگرافي و زمين شناسي يك چاه دهان‌گشاد در پيربلوط حفر شود.او ادامه داد: از آنجايي كه پيربلوط در مسير پروژه بن به بروجن قرار دارد، مشكل اين روستا در دراز مدت تنها با افتتاح اين پروژه حل خواهد شد.

بهرامي افزود: از ابتداي تابستان در پيربلوط با مشكل آب مواجه شده بوديم، اما قطعي آب به صورت دائمي يا در طول چند روز متوالي در اين روستا وجود نداشته و تنها به منظور ذخيره شدن آب در منبع از پايان هفته گذشته تا كنون آب منبع از ساعت ۲۲ الي ۲۳ تا ۴ صبح بسته مي‌شود تا آب در منبع ذخيره شود.او ادامه داد: در روستاي كاكلك با مديريت و مديريت شورا و مراقبت اهالي روستا فعلا مشكل آبي وجود ندارد، اما روستاي پيربلوط به علت استفاده و مصرف بي‌رويه، شستشوي حياط، قاليشويي و يا پر كردن تانكر‌هاي آب براي استفاده از كشاورزي و آبياري احشام چند روزي است كه با مشكل آب مواجه شده است لذا مجبور هستيم شب‌ها كه مصرف آب كم است منبع آب را ببنديم تا آب در مخزن جمع شود و صبح مورد استفاده اهالي قرار گيرد.اظهار نظر مسئولان استاني در مورد سبب قطعي آب بحثي جداست، اما اينكه مي‌گويند آب اين روستا كه نزديك مركز استان است تنها ۶ ساعت قطع مي‌شود با حرف‌هاي اهالي پيربلوط در تناقض كامل است.

مقالات مرتبط: قاليشويي اختياريه