پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

طريقه شستن تابلو فرش و نكاتي كه بايد قبل از اقدام به شستشوي تابلو فرش‌ها بدانيد

۲۱ بازديد

طريقه شستن تابلو فرش و نكاتي كه بايد قبل از اقدام به شستشوي تابلو فرش‌ها بدانيد

شستشوي تابلو فرش ماشيني

چگونگي شستن تابلو فرش كه امروزه مورد توجه اغلب صاحبان قرار گرفته و در اين مطلب سعي داريم تا به بيان دستورالعمل و نكات تكميلي در مورد شستشوي آن بپردازيم.


طريقه شستن تابلو فرش و نكاتي كه بايد قبل از اقدام به شستشوي تابلو فرش‌ها بدانيدبه گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران جوان، همانطور كه مي‌دانيد تابلو فرش‌ها از دسته وسايل تزئيني محسوب مي‌شوند كه تميز كردن آن‌ها كمي دردسر دارد و تنها با يك گردگيري ساده نمي‌توان آن‌ها را تميز كرد و از طرفي ديگر شستن آن‌ها براي مرتبه اول ممكن است منجر به تغيير رنگ و يا خراب شدن تابلو شود و جنبه تزئيني و زيبايي آن از بين برود.


بهتر است بدانيد كه تابلو فرش‌ها در واقع از كالا‌هاي نفيس و زيبا براي تزئين فضاي خانه هستند و معمولا در طرح‌ها و نقش‌هاي مختلف مثل طبيعت، منظره و آثار تاريخي تهيه مي‌شوند. توجه داشته باشيد كه امروزه تابلو فرش‌ها به صورت ماشيني و دستبافت بافته مي‌شوند كه البته نوع دستبافت آن بسيار با ارزش‌تر و گرانبها‌تر است.


همانطور كه مي‌دانيد تابلو فرش‌ها اغلب جنبه تزئيني و زيبايي دارند و از طرفي تميز كردن تابلو فرش نيز كار بسيار سختي محسوب مي‌شود و به همين خاطر بهترين راه جلوگيري از كثيف شدن آن است. اگرچه اين وسيله تزئيني جلوه خاصي به محيط خانه مي‌بخشد بايستي نگهداري‌ها و مراقبت‌هاي لازم را نيز از آن انجام دهيد. توجه داشته باشيد كه تميز كردن تابلو فرش‌ها معمولا از دغدغه‌هاي اصلي صاحبان به شمار مي‌آيد.


آشنايي با نحوه شستن تابلو فرش


توصيه مي‌شود كه براي جلوگيري از كثيف شدن تابلو فرش‌ها هر روز آن را گردگيري نماييد تا نيازي به شست و شوي تابلو نباشد و همچنين لازم است بدانيد كه تنها تابلو فرش‌هاي معتبر هستند كه بدون اينكه به ظاهر و بافتشان آسيب وارد شود مي‌توان آن‌ها را با آب و صابون شست و ساير تابلو‌هايي را كه در ساخت آن‌ها از رنگ‌هاي شيميايي استفاده شده نمي‌توان شستشو دارد، زيرا ممكن است رنگ‌هاي آن تركيب شوند و در نهايت شكل و ظاهر فرش صدمه ببيند. توجه داشته باشيد كه تابلو فرش‌ها در هيچ صورتي نياز به شست و شو ندارند، اما اگر به هر علتي تابلو كثيف شود و نياز به تميز شدن پيدا كند بهترين گزينه و پيشنهاد اين است كه از مراكز قالي شويي‌هاي معتبر كه در اين زمينه تخصص و مهارت دارند كمك بگيريد.


دستورالعمل شستشوي تابلو فرش:


همانطور كه متوجه شديد در صورت مشاهده هر گونه كثيفي بر روي تابلو فرش بايستي از مراكز قالي شويي كه در اين زمينه تخصص و تجربه دارند بهره بگيريد، ولي اگر چنين مراكزي را سراغ نداريد و يا دسترسي نداريد مي‌توانيد خودتان اقدام به تميز كردن تابلو فرش بكنيد و به همين خاطر در ادامه به بيان دستورالعمل انجام آن پرداخته ايم:


در ابتدا لازم است كه فرش را از داخل قاب جدا نماييد.


سپس روي قالي را به طور كامل جاروبرقي بكشيد تا تمامي ذرات گرد و غبار روي آن از بين بروند.


توصيه مي‌شود كه حتما از رنگ پس ندادن تابلو فرش اطمينان حاصل كنيد و سپس يك ليتر آب را با دو فنجان شامپو تركيب نماييد و به خوبي هم بزنيد تا كامل كف كند. حالا يك اسفنج بزرگ را درون آن بغلتانيد و سطح فرش را با آن به صورت يكنواخت و با سرعت بسابيد.


توجه داشته باشيد كه براي خشك كردن تابلو فرش بايستي آن را روي زمين و در محيط گرم و دور از نور خورشيد پهن نماييد تا رطوبت آن به صورت كامل گرفته شود و تابلو تغيير رنگ ندهد. همچنين بهتر است بدانيد كه انجام اين كار باعث مي‌شود كه رنگ‌ها در يكديگر نلغزند و ادغام نشوند.


نكاتي كه بايستي در روند شستشو بدان توجه كنيد:


توصيه مي‌شود كه براي كشيدن شامپوي مخصوص به روي فرش از يك برس يا اسفنج‌هايي با بافت نرم استفاده نماييد و برس‌هاي سيمي و زبر مانند را كنار بگذاريد، زيرا آسيب غير قابل جبراني را به تابلو فرش وارد خواهد كرد.

يكي ديگر از نكات مهم در روند شستن تابلو فرش انتخاب شامپوي مناسب است، زيرا استفاده از شامپو فرش‌هايي با درصد پايين خاصيت اسيدي و جوهر نمك براي شما در اولويت بايستي قرار بگيرند.

توجه داشته باشيد كه اگر براي شستن تابلو فرش به جاي استفاده از كف از آب آن استفاده نماييد تابلو نه تنها تميز نخواهد شد بلكه لوچ و چسبنده خواهد شد و ديرتر نيز خشك خواهد شد.

توصيه مي‌شود كه براي شستشوي تابلو فرش از آب گرم استفاده نكنيد، زيرا در صورت استفاده از آب گرم امكان پس دادن رنگ و ادغام رنگ‌هاي تيره در رنگ‌هاي روشن وجود دارد.

توصيه مي‌شود كه به هيچ وجه تابلو فرش خود را بر روي طناب پهن نكنيد، زيرا ممكن است خط تا شده روي تابلو فرش از بين نرود و يا آنقدر كش بيايد كه ظاهر و جلوه اصلي از بين برود.

توجه داشته باشيد كه بهترين روش براي گردگيري تابلو فرش استفاده از برس‌هاي گردگيري جاروبرقي است و با استفاده از اين روش مي‌توانيد به راحتي به تميز كردن تابلو فرش خود بپردازيد.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.