پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

اميد به افزايش صادرات فرش با حضور فرش ايران در رويداد اكسپو

۱۸ بازديد

اميد به افزايش صادرات فرش با حضور فرش ايران در رويداد اكسپو



ايسنا/البرز رئيس مركز ملي فرش ايران گفت: يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در زنجيره ارزش فعاليت دارند و بافنده و رنگرز هستند و ۵۰۰ هزار نفر هم به صورت غير مستقيم و فصلي فعاليت دارند.


فرحناز رافع در حاشيه افتتاح مركز ساماندهي و توسعه مشاغل خانگي البرز با اشاره به اينكه در آستانه برگزاري رويداد اكسپو هستيم، افزود: سعي كرديم امسال در اين رويداد كه در دبي برگزار مي‌شود فرش دستبافت ايران حضور فعالانه داشته باشد و يك سالن براي اولين بار به فرش ايران اختصاص پيدا كرد. يك كنسرسيوم تشكيل شد كه شامل هشت برند معروف ايران هستند و فرش ايران و توانمندي‌هاي كارآفرينان و هنرمندان ما به تصوير كشيده مي‌شود.

به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: موضوع مهم اين است كه براي اولين بار فعاليت‌هايي در حوزه برندهاي فرش دستبافت انجام مي‌دهيم و در فرشواره‌اي كه در مركز ملي فرش طراحي كرده‌ايم از كارآفرينان برتر تقديرخواهد شد. همچنين اسم كارآفرينان و برند آنها در كتابي در اكسپو رونمايي مي‌شود.

وي در مورد رفع مشكل بيمه فعالان حوزه فرش گفت: بايد بين سازمان تامين اجتماعي و سازمان برنامه و بودجه توافقي صورت بگيرد كه بتوانيم امسال ۳۰ هزار نفر را به بيمه شدگان فرش دستبافت اضافه كنيم.

وي چالش‌هاي حوزه را علاوه بر تحريم، تعهد ارزي و زنجيره ارزش در تامين مواد اوليه عنوان كرد.

رافع مهمترين اقدام در حال پيگيري مركز ملي فرش ايران را تقويت زنجيره ارزش عنوان كرد و گفت: اينكه بتوانيم توليد داخل نخ ابريشم و نخ پشم را در هم افزايي با دستگاه‌هاي مختلف داشته باشيم و وابسته به واردات اين مواد اوليه نباشيم و حمايت از رفاه قاليبافان، خلاقيت و نو آوري و بالابردن ميزان صادرات براي ما بسيار مهم است.

وي به برخي علل كاهش ميزان صادرات فرش دستبافت ايران اشاره كرد و تصريح كرد: تعهد ارزي، تحريم‌ها وگران شدن و در دسترس نبودن مواد اوليه برخي دلايل كاهش صادرات فرش است. اما لازم است سليقه جهاني را بهتر بشناسيم و بازاريابي درستي در اين زمينه داشته باشيم. البته نمي‌توان علت را به همين ميزان محدود كرد زيرا در چندين دهه گذشته فرش ايران به كاهش استقبال رسيده است و اميدواريم بتوانيم در دولت سيزدهم جايگاه فرش ايران را در جهان برگردانيم.

رافع با اشاره به وجود دو ميليون نفر فعال در حوزه فرش در كشورگفت: يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در زنجيره ارزش فعاليت دارند و بافنده و رنگرز هستند و ۵۰۰ هزار نفر هم به صورت غير مستقيم و فصلي فعاليت دارند. ۱۹۱ هزار نفرهم در صنايع جانبي كار مي كنند.

وي با اشاره به برنامه‌هاي مركز ملي فرش براي ترغيب محصلان اين رشته گفت: در حال برنامه ريزي براي هدايت تحصيلي محصلان قبل از فارغ التحصيلي هستيم و بسته تشويقي و ترغيبي براي محصلان ايجاد كرده‌ايم. پنج نفر از دانش آموزان نخبه را هم بعد از بررسي‌هاي لازم به رويداد اكسپو اعزام خواهيم كرد تا از نزديك جايگاه فرش ايران را در جهان ببينند.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.