پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

«اكسپو» فرصتي طلايي براي فرش ايراني| قالي ابريشم قم در انتظار معرفي ويژه

۱۹ بازديد

در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

قاليشويي حكيميه

«اكسپو» فرصتي طلايي براي فرش ايراني| قالي ابريشم قم در انتظار معرفي ويژه

طب فيزيكي

قم- برگزاري اكسپو ۲۰۲۰ دبي فرصت مغتنمي است تا فرش ايراني با حضور در اين نمايشگاه زيبايي خيره كننده خود را به جهانيان نشان دهد و در اين بين قم نيز مي تواند پيشرو باشد.


بازار؛ گروه استان‌ها: اكسپو رويداد مهمي است كه هر پنج سال به ميزباني يكي از كشورهاي جهان برگزار مي‌شود نمايشگاهي كه با حمايت دولت‌ها برگزار و هدف آن نمايش گذاشتن ظرفيت‌ها و توانايي كشورهاي مختلف است. اكسپو دبي براي نخستين بار در خاورميانه برگزار مي‌شود و مي‌تواند فرصتي طلايي براي كشورهاي منطقه براي تبادل و هم‌چنين نمايش گذاشتن توانايي خود در زمينه‌هاي مختلف باشد، اين نمايشگاه براي ايران هم مي‌تواند ظرفيتي براي نمايش اقتدار، هنر، تمدن و فرهنگ باشد.


فرش ايراني كه قدمتي چندين ساله دارد و تار و پود آن با هنرمندي مردان و زنان هنرمند ايراني گره خورده قرار است در اكسپو ۲۰۲۰ دبي براي جهانيان خودنمايي كند، فرشي كه هيچ بديلي براي تار و پود و نقشه و هنر و هم‌چنين تنوع و نقشه آن در دنيا وجود ندارد مي‌تواند با ديده شدن در اين نمايشگاه مشتريان و بازارهاي جهاني را كسب كند.


دست بافت هاي ايراني در اكسپوي امارات

فرش زيباي ابريشم قم هم به عنوان برندي از فرش دستبافت ايران زمين قرار است در اين نمايشگاه كه از آن به يك رويداد مهم جهاني نام برده مي‌شود معرفي شده و زيبايي و ظرافت خود را به رخ مشتريان جهاني خود بكشاند تا شايد بازارهاي از دست رفته خود را دوباره به دست آورد.


نمايشگاه اكسپو دبي سومين رويداد مهم جهان است و مي‌تواند فرصتي براي نشان دادن فرهنگ، تمدن و جاذبه‌هاي گردشگري و هنري و صنعت و علم هر كشوري باشد


حضور در چنين نمايشگاهي آسان به دست نيامده بلكه نياز به پلتفرمي داشت كه «ايران گره» توانسته در كنار يك كار فرهنگي و شناسنامه‌دار كردن فرش ايراني به عنوان سكويي براي ديده شدن اين هنر و هنرمندان و همچنين ريشه و تاريخ آن در اين نمايشگاه باشد.


براي بررسي جايگاه اكسپو دبي و اهميت حضور در اين نمايشگاه و همچنين دستاورد هنر فرش ايران و فرش ابريشم قم با «محمدرضا رشتي زاده» رئيس هيئت مديره ايران گره و از فعالان عصره فرش در قم مصاحبه‌اي كرده‌ايم كه بدين شرح است:


* مختصري اكسپوي ۲۰۲۰ دبي و ظرفيت‌هاي آن را معرفي كنيد؟

اكسپو براي اولين بار در خاورميانه برگزار مي‌شود و اين نمايشگاه هر ۵ سال يك بار به ميزباني كشوري با هدف نشان دادن توانايي و ظرفيت‌هاي هر كشوري در زمينه‌هاي مختلف برگزار مي‌شود؛ نمايشگاه‌هاي دولتي با حمايت دولت‌ها برگزار خواهند شد دوره گذشته نمايشگاه اكسپو در ميلان برگزار شد و در سال ۲۰۲۰ قرار بود اين نمايشگاه در دوبي برگزار شود كه به دليل بحران كرونا به سال ۲۰۲۱ تغيير زمان داد. نمايشگاه اكسپو دبي سومين رويداد مهم جهان است و مي‌تواند فرصتي براي نشان دادن فرهنگ، تمدن و جاذبه‌هاي گردشگري و هنري و صنعت و علم هر كشوري باشد.

 


* فرش ايراني چه جايگاهي در نمايشگاه اكسپو دارد؟

نمايشگاه‌هاي اكسپو را دولت‌ها حمايت مي‌كنند و اين امر مي‌تواند فرصتي براي معرفي توانايي و ظرفيت‌ها و دستاوردهاي هر كشوري در زمينه‌هاي مختلف از سوي كشورهاي حاضر در اين نمايشگاه‌ها باشد. با توجه به اين كه ۱۰ سالي است كه به كار فرهنگي بر روي فرش دستبافت ايران مشغول هستم و اين امر را توانستم برجسته كنم لذا به فكر ايجاد يك سري نمايشگاه‌هاي هنري براي معرفي بهتر فرش افتاديم كه براي اين امر نياز به زيرساخت وجود داشت.


زيرساخت ما همان پلتفرم ايران گره بود كه با همكاري مركز ملي فرش ايران، براي فرش شناسنامه و هم‌چنين گالري‌هاي مختلفي براي معرفي فرش‌هاي قم، تبريز و اصفهان ايجاد كرديم؛ در اين سايت ايده ما معرفي فرش نيست بلكه هنرمندان خالق اين آثار هنري را معرفي كنيم؛ اگر فرش را معرفي كنيم به مهارت ورود خواهيم كرد و ما نمي‌خواهيم مهارت را به عنوان اولويت و شاخصه اصلي توليد معرفي كنيم، چون مهارت رقبايي داريم كه با هزينه كمتري توليد مي‌كنند؛ بنابراين بايد هنرمندان و ريشه كهن و تاريخي كه در فرش داريم را بيشتر معرفي كنيم.


فرش ايراني و فرش ابريشم قم آبروي ما است، بايد همه با همفكري و همكاري در معرفي بهتر فرش ايراني و استفاده مطلوب از فرصت حضور فرش ايراني در اكسپو تلاش كنند


وقتي كه رئيس مركز ملي فرش ايران پيشنهاد حضور در اكسپو ۲۰۲۰ را داد پي برديم كه بهترين فرصت است كه چند تا از بهترين توليدكنندگان و هنرمندان فرش ايراني را به جهانيان معرفي كنيم. فرش ايراني و فرش ابريشم قم آبروي ما است، بايد همه با همفكري و همكاري در معرفي بهتر فرش ايراني و استفاده مطلوب از فرصت حضور فرش ايراني در اكسپو تلاش كنند؛ فرش ايراني كالايي لوكس و ماندگار است، فرش دست بافت در خانه يك خانواده ممكن است كه ۵۰ سال ماندگار بماند و خاطره‌ها را در خود نگهداري كند.


بايد خود ما ايرانيان براي اين هنر با قدمت ارزش قائل باشيم تا در بازارهاي هدف هم با ارزش و اقتدار خريداري شود؛ در نمايشگاه اكسپو ما ۸ نمونه فرش ايراني را براي نمايش در اين نمايشگاه ارسال كرديم كه الگويي از هنر فرش ايران هستند چون هدف ما فروش فرش نيست در طول ۶ ماه مدت زمان برگزاري نمايشگاه اين ۸ فرش قابل تغيير است.


در مدت نمايشگاه از برندهاي مختلف فرش ايراني براي نمايش استفاده مي‌كنيم و در نمايشگاه هم كتابي به نام «Iran Guereh Artists» را چاپ كرديم اين كتاب بيوگرافي اين ۸ برند فرش ايراني است و بنا شده هر دو ماه يك كتاب جديد براي معرفي برندهاي مختلف و هنرمندان جديد چاپ و به بازديدكنندگان در اين نمايشگاه عرضه نماييم.

 

* چگونه مي‌توان از فرصت اين نمايشگاه براي معرفي فرش ايراني استفاده كرد؟

تنها راه استفاده از هر فرصت اين است كه در ابتدا معتقد باشيم كه براي رسيدن به اين فرصت ما تلاش و همت كرديم و در درجه بعد تا زماني كه خود براي خود و هنر و فرهنگ خود ارزش قائل باشيم مي‌توانيم از فرصت‌ها استفاده كرد اين امر در زمينه صنعت فرش ايران هم بايد به هنر و صنعت فرش خود ارزش قائل باشيم، هنرمان را كه همان خلق فرش دستبافت است، به حراج نگذاريم.


* چگونه مي‌توان اين هنر را به دنيا معرفي كنيم؟

طي اين چند سال گذشته اصرار داشتيم كه مشتري فرش را خريداري كند و حاضريم ارزان هم بفروشيم؛ هر كالاي لوكسي از جمله فرش ايراني اگر قرار باشد حراج شود فروش مطلوبي نخواهد داشت و مشتريان خود را از دست خواهد داد؛ ما مصرف كنندگان را از دست داده‌ايم بايد با ارزش واقعي و با اقتدار اين هنر ايراني را در بازارهاي جهاني عرضه كنيم.


قسمت‌هاي مثبت هنر فرش ايراني را اگر خوب معرفي كنيم در مقابل بازارها و مشتريان مطلوبي هم براي اين هنر خواهيم يافت


براي تبليغ بايد ابتدا تاريخچه اين هنر را به جهانيان معرفي كنيم، در برخي استان‌ها هنر فرش دستبافت به دو هزار و پانصد سال برمي‌گردد. امروزه توليد فرش دستبافت ارتقا يافته و طرح و نقشه آن داراي تنوع بسياري دارد و كمتر كشور در دنيا چنين تنوعي در طرح و نقشه ديده مي‌شود. قسمت‌هاي مثبت هنر فرش ايراني را اگر خوب معرفي كنيم در مقابل بازارها و مشتريان مطلوبي هم براي اين هنر خواهيم يافت خودمان بايد به اعتقاد خودمان اعتماد داشته باشيم.


* شناسنامه‌دار كردن فرش دستبافت چه مزيتي براي اين هنر دارد؟

شناسنامه‌دار شدن فرش دستبافت در واقع هويت بخشي به فرش دستباف است و كمك شاياني به بازگشت اعتماد مصرف كننده و جلب اعتماد از دست رفته مصرف كننده نهايي دارد. فرش دستباف علاوه بر اينكه ميراثي از گذشتگان و نماد هنر و فرهنگ مردم ايران طي سال‌هاي دور است، فرصتي ارزشمند براي ايجاد اشتغال و توانمندي اقتصاد خانواده است كه براي رسيدن به جايگاه واقعي خود نيازمند حمايت و رسيدن به بازارهاي جهاني هستيم، لذا بايد از فرصتي همچون نمايشگاه اكسپو استفاده كرد و مسئولان امر شرايط حضور فعالان اين عرصه در آن را فراهم و تسهيل كنند.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.