پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

هرچه از فرش ايراني كپي شود باز هم از افتخاراتش كم نمي‌شود

۲۵ بازديد

يك كارشناس فرش دستباف عنوان كرد
هرچه از فرش ايراني كپي شود باز هم از افتخاراتش كم نمي‌شود


يك كارشناس فرش دستباف مي‌گويد: قالي كالايي كاملا عجين شده با طبيعت است و برگشت آن به محيط زيست هيچ آسيبي نمي‌رساند و حالا همه كارشناسان استاندارد به دنيال همين هستند.

به گزارش ايسنا، عبدالله بهرامي ـ كارشناس فرش دستباف ـ درباره فرش دستباف ايراني گفت: هنر و فرهنگ هر كشور به اصلش برمي گردد و فرش دستباف ايران هنر و فرهنگ و تمدن را يك جا در خود جاي داده است. قدمت فرش دستباف ايراني به تخته فرشي كه در منطقه پازيريك پيدا شده و سه هزار سال قدمت دارد برمي‌گردد و در دوره صفويه به اوج خودش رسيده است.

وي با بيان اينكه حدود ۳۰ درصد فرش جهان را ايران توليد و صادر مي كند تصريح كرد: كيفيت بيشتر در موقعيت‌هاي تجاري كاربرد دارد اما مفاهيم عام هم دارد مثل كيفيت هوا و آب اما بيشتر با معيارهاي استانداردهاي جهاني در دنيا و در ايران هم با ايزوهاي ۹۰۰۱، ۱۰۰۲ و ۱۰۰۴ مي سنجند و بهاي يك كالا را مشخص مي كنند كيفيت فرش ايراني همه استانداردهاي لازم را در بحث ماندگاري زيبايي و سرمايه‌گذاري دارد. همه مواردي كه كارشناسان استاندارد در سال‌هاي گذشته تصويب كرده‌اند، در فرشي كه ايرانيان سه هزار سال پيش توليد كرده‌اند به چشم مي‌خورد.

كارشناس فرش دستباف ايراني كه مهمان برنامه «صبح پارسي» بود، افزود: از زماني كه فرش موضوع تجاري پيدا كرد تا سال ۹۷ در دنيا برتر بوديم اما بعد به خاطر تحريم‌هايي كه صادرات اين كالا را براي ما محدود كرد، اول بوديم. حالا هرچند صادرات كم شده اما هنوز هم اول هستيم چرا كه هيچ كشوري از بين رقباي ما چنين گنجينه متنوعي از طرح و رنگ و همچنين اساتيد برجسته را ندارند.

بهرامي ادامه داد: قالي كالايي كاملا عجين شده با طبيعت است و برگشت آن به محيط زيست هيچ آسيبي نمي‌رساند و حالا همه كارشناسان استاندارد به دنيال همين هستند. خانه هايي كه فرش دستباف دارند اعضاي آن هيچ وقت ترك نمي‌زنند چون الكتريسيته ساكن ندارد. فرش هاي ماشيني به خاطر الكتريسيته ساكن باعث آلرژي، آسم و ترك پا مي شود.

وي اظهار كرد: برخي كشورها از ما كپي مي كنند. چون اين سابقه و تنوع طرح و نقش را ندارند دست به كپي كردن طرح هاي ما مي زنند و ما چون نتوانسته ايم اين طرح و نقش ها را به ثبت جهاني برسانيم دست رقبا در كپي برداري از ما باز است. اما توليد فرش آن ها با فرش ما در نوع بافت و كيفيت بسيار متفاوت است.

اين كارشناس فرش دستباف عنوان كرد: مركز ملي فرش اقدامات خوبي را در اين راستا انجام داده است اما نياز است اين فعاليت ها گسترده تر شود. هرچقدر از فرش ايراني كپي برداري شود باز هم چيزي از افتخارات اين فرش كم نمي‌شود چون هيچكس نمي‌تواند نمونه اي كاملا مشابه و به كيفيت فرش ايراني را توليد كند. تمام كشورهايي كه فرش هاي رقباي ما را مي خرند باز هم مي گويند فرش ايراني چيز ديگري است. هرچه فرش بيشتر بماند بهتر ارزش مي يابد.


برنامه صبحگاهي «صبح پارسي» از دو شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۹ صبح به تهيه كنندگي عليرضا نظارت و ابراهيم ارجمندي بر روي آنتن شبكه جام جم مي رود. آلاء خامه يار و آرش رضواني مجريان اين قسمت از برنامه «صبح پارسي» بودند.


تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.