پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

مهد قالي جهان كجاست؟

۲۱ بازديد

مهد قالي جهان كجاست؟


قاليشويي تسليحات

هنر فرش بافي از جمله هنر‌هاي ايراني با سابقه بسيار در كشور ماست. در مناطق بسياري از كشور ما، اقوام مختلفي به بافت فرش، قالي، گليم و انواع مصنوعات بافتي مشغول هستند و علاوه بر به نمايش گذاشتن هنر والاي بافندگي و خلق طرح ­هاي متفاوت در بافت آن، از اين صنعت در حد قابل قبولي درآمد زايي و ثروت اندوزي نيز مي‌كنند. هنر فرش بافي از جمله هنر‌هاي ايراني با سابقه بسيار زياد در كشور ما است و ايران مهد قالي جهان شناخته مي‌شود. در مناطق بسياري از كشور ما، اقوام مختلفي به بافت فرش، قالي، گليم و انواع مصنوعات بافتي مشغول هستند و علاوه بر به نمايش گذاشتن هنر والاي بافندگي و خلق طرح ­هاي متفاوت در بافت آن، از اين صنعت در حد قابل قبولي درآمد زايي و ثروت اندوزي نيز مي‌كنند.

خليج فارس: قوم‌هاي ايراني كه در اين هنر تخصص و مهارت دارند بسيار گسترده هستند، اما از مهم‌ترين مراكز فعال در زمينه توليد فرش و قالي و اين هنر ديرينه مي‌توان به شهر‌هاي اصفهان، كاشان، تبريز، مشهد و برخي شهر‌هاي خراسان شمالي اشاره كرد.


مهد قالي جهان كجاست؟

ايران، مهد قالي جهان


به گزارش خليج فارس؛ هنر فرش بافي ايران در بسياري از كشور‌هاي جهان شناخته شده است و مردمان بسياري در سراسر جهان، ايران را به عنوان مهد قالي جهان مي‌شناسند. طرح و نقش فرش‌ها و قالي‌هاي ايراني در جهان منحصر به فرد هستند و اين امر در كنار كيفيت بالاي بافت فرش‌ها، عاملي كليدي در در محبوبيت فرش و قالي ايراني به شمار مي‌آيد.


اين طرح و نقش‌هاي زيبا هر كدام معرف بخشي از فرهنگ غني مردمان سرزمين ما هستند. همچنين بافنده‌هاي ايراني از جمله متخصص‌ترين و حرفه اي‌ترين افراد در اين زمينه هستند كه اين خود موجب افزايش كيفيت بافت در فرش‌هاي ايراني است.


لازم به ذكر است با اينكه شهر‌هاي بسياري در مناطق مختلف كشور به بافت فرش شهره هستند، اما مهم‌ترين مركز بافت قالي و فرش در كشور ما شهر كاشان است كه اين صنعت بيشتر به صورت ماشيني در اين شهر رواج دارد.


مهد قالي جهان كجاست؟


چرا فرش ايراني محبوب است؟


امروزه محبوبيت و شهرت فرش و قالي ايراني بر كسي پوشيده نيست و در بسياري از نقاط جهان مي‌توانيد ردپايي از اين هنر ماندگار و اصيل دستان هنرمندان ايراني را مشاهده كنيد. هر انسان صاحب ذوق و قريحه‌اي كه شاهد طرح و نقش‌هاي زيبا و پررنگ و لعاب اين فرش‌ها باشد بعيد است كه براي خريد يكي از آن‌ها حتي براي استفاده زينتي ترغيب نشده باشد.


فرش‌هاي ايراني علاوه بر استفاده در كف تالار‌ها و خانه‌هاي ما ايرانيان و مردمان بسياري از سراسر دنيا براي والا شمردن اين اثر هنري به صورت تابلو فرش‌هاي زيبا نيز پرطرفدار بوده و مورد استفاده قرار مي‌گيرند. طبق نظرات كارشناسان اين حوزه تاريخ هنر فرش و بافندگي كه مهد قالي جهان در قاره آسيا و كشور‌هاي ايران و تركستان بوده به پيش از ميلاد مسيح بازمي گردد و سابقه‌اي ديرينه دارد.


البته لازم به ذكر است كه اين صنعت در كشور‌هايي مانند تركيه، افغانستان، اسپانيا، چين، مصر و چند كشور ديگر نيز زماني رواج داشته است؛ اما اين ايرانيان هستند كه اين هنر اصيل را به نام خود ثبت كرده اند و قالبافي به عنوان هنر خاص مردم ايران زمين شناخته مي‌شود. همچنين نياز به ذكر است كهن‌ترين و قديمي‌ترين فرش دستباف موجود در جهان فرشي ايراني به نام پازيريك است كه طبق بررسي‌هاي انجام شده در دوره هخامنشيان در مهد قالي جهان بافته شده است.


يكي از دلايلي كه ايران را به عنوان مهد قالي جهان مطرح كرده است، طرح و نقش منحصر به فرد و چشم نواز آن است. رنگ‌هايي كه در فرش و قالي‌هاي ايراني مورد استفاده قرار مي‌گيرد بسيار متنوع و زنده بوده و همين عامل در ايجاد اين شهرت بسيار مؤثر است.


در بسياري مناطق ايران رنگ‌هايي كه براي بافت فرش مورد استفاده قرار مي‌گيرد رنگ‌هاي طبيعي هستند و كيفيت بالايي دارند. اين رنگ‌ها در نقشه‌هاي فرش و قالي‌هاي ايراني با هارموني خاصي كنار يكديگر قرار مي‌گيرند كه همين مورد منجر به چشم نواز شدن اين طرح و نقش‌ها و آرامش بخش بودن آن‌ها مي‌شود.


همچنين فرش ايراني در ابعاد متفاوت و متنوعي بافته مي‌شود كه اين مسئله دست خريداران را براي خريد اين هنر نفيس باز مي‌گذارد و محبوبيت آن را دوچندان مي‌كند.


مهد قالي جهان كجاست؟


فرش‌هاي مناطق مختلف ايران


فرش‌ها در منطق مختلف كشور تمايزاتي در بافت با يكديگر دارند و فرش هر شهر با شهر ديگر تفاوت‌ها و شباهت‌هايي دارد. يكي از بيشترين موارد اختلافي كه در فرش و قالي‌هاي مناطق و شهر‌هاي مختلف وجود دارد، نقشه و طرح و همچنين رنگ‌هاي استفاده شده در آن است، به صورتي كه بسياري از كارشناسان فرش مي‌توانند با ديدن طرح و نقشه‌ي بافت منطقه و شهري كه فرش يا قالي به آن تعلق دارد را تعيين كند.


همچنين برخي مناطق در نوع بافت و گره زني فرش تفاوت‌هايي دارند و به اين صورت مي‌توان بافت‌هاي آن‌ها را از يكديگر تمييز داد. پشم مورد استفاده در بافت فرش‌ها نيز گاهي با يكديگر متفاوت هستند. براي مثال فرش و قالي‌هايي كه در شهر تبريز و مناطق اطراف آن بافته مي‌شوند تفاوت‌هاي عمده‌اي با فرش‌هاي بافته شده در مناطق ديگر كشور از جمله اصفهان و كرمان دارند.


بيشترين تمايز فرش بافت تبريز با مناطق ديگر در طرح نقشه‌ي آن و متريال مورد استفاده در آن است. اين تمايزات در اكثر موارد به دليل وجود فرهنگ‌هاي متفاوت و شرايط اقليمي و جغرافيايي مختلف در مناطق كشور ماست.


همچنين كارخانه‌هاي فرش بافي بسياري در ايران وجود دارد كه سال هاست به بافت فرش مشغول اند، بسياري از اين توليدي‌ها در شهر كاشان قرار دارند و از ديگر شهر‌هاي سردمدار در بافت فرش ماشيني مي‌توان به شهر‌هاي يزد، اصفهان و مشهد اشاره كرد. صادرات فرش ايران يكي از محل‌هاي ارزآوري كشور است و رونق بسياري دارد.


بافت فرش ماشيني در مهد قالي جهان ما از دهه ۴۰ سابقه دارد. در اوايل اين صنعت مخالفت‌هاي بسياري با اين مسئله انجام شد و افراد زيادي از آسيب ديدن هنر فرش و قالي دست باف ترس و هراس داشتند، اما پس از رونق گرفتن اين صنعت كه پايه گذاري آن در شهر كاشان (كه اكنون به عنوان مهد قالي ايران و جهان شناخته مي‌شود) بود و درامد زيادي كه از اين بخش ايجاد شد نظر سرمايه گذاران را به خود جلب نمود.


اين مسئله روز به روز به افزايش تعداد كارخانه‌ها و توليدي‌هاي فرش در كاشان و آران و بيدگل منجر شد و امروزه اين دو شهر به عنوان قطب فرش ماشيني كشور شناخته مي‌شوند.


جمع بندي

گل فروشي پونك

ايران يكي از مهم‌ترين كشور‌هاي جهان در صنعت فرش و قالي است كه از آن به عنوان مهد قالي جهان ياد مي‌شود و شهر‌ها و مناطق بسياري در كشور ما به اين هنر اصيل مي‌پردازند. كاشان را مي‌توان يكي از شهر‌هاي مهم فرش بافي ايران در نظر گرفت. فرش ايراني در بسياري نقاط جهان شناخته شده است و محبوبيت بسياري دارد.

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.