پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

پاك كردن انواع لكه از روي فرش

۲۳ بازديد

پاك كردن انواع لكه از روي فرش

قاليشويي قنات كوثر

فوت و فن

فرش‌هاي ايراني به دليل رنگ‌هاي زنده طبيعي و نقش و نگارهاي زيبايي كه دارند بخصوص فرش‌هاي رنگ روشن از محبوبيت ويژه‌اي برخوردارند، براي حفظ اين كالا كه قدمت تاريخي نيز دارد، ما در ادامه چند راهكار به شما براي نگهداري بهتر از اين محصول ارائه مي‌دهيم.

 


پاك كردن لكه‌ي چاي و قهوه:

ابتدا با يك قاشق تمام چاي يا قهوه را از روي فرش برداشته و با يك دستمال رطوبت آن را مي‌گيريم. اگر فرش رنگ روشن بود مقداري پودر ماشين لباسشويي و آب ولرم را مخلوط مي‌كنيم و با يك حوله‌ي تميز روي سطح فرش را تميز مي‌كنيم.


اگر لكه‌ي چاي يا قهوه پاك نشد چه‌كاري بايد كرد؟

اگر لكه برطرف نشد با آب‌اكسيژنه ۵ درصد و مقداري آب و يك پارچه‌ي تميز يا اسفنج كار تميز كردن را ادامه دهيد تا لكه برطرف شود. ماءالشعير را روي لكه‌ي چاي يا قهوه بريزيد و با يك حوله‌ي خشك و تميز رطوبت روي فرش را بگيريد اين كار باعث برطرف شدن لكه مي‌شود.


لكه‌ي خورشت و آبگوشت را چگونه از روي فرش‌هاي رنگ روشن پاك‌كنيم؟

مرحله‌ي اول:

با يك قاشق غذاخوري خورشت و يا آبگوشت را از روي فرش برداريد، بعد مقداري شامپوي فرش را باكمي آب مخلوط كرده روي سطح لكه بماليد و بگذاريد يك ربع ساعت بماند، بعد با يك حوله‌ي تميز و مرطوب سطح فرش را چند مرتبه تميز كنيد اين كار را چندين بار تكرار كنيد تا به نتيجه‌ي دلخواه برسيد و فرش شما تميز شود.


مرحله‌ي دوم:

اگر لكه باقي ماند چه بايد كرد؟ سركه را روي سطح لكه اسپري كنيد و با حوله سطح فرش را خشك‌كنيد و در انتها با يك محلول شوينده و مقداري آب سطح فرش را آبكشي كرده و فرش را خشك‌كنيد و فرش را در هواي آزاد قرار دهيد تا بوي سركه برطرف شود.


پاك كردن انواع لكه از روي فرش

پاك كردن لكه‌ي آدامس:

بهتر است از يك تكه يخ استفاده كنيد، يخ را روي سطح آغشته به آدامس بماليد و پس از سفت شدن آدامس آن را از روي فرش جدا كنيد. اين كار را چندين مرتبه بايد تكرار كنيد. از اشياء تيز براي كندن آدامس از روي فرش استفاده نكنيد، باعث آسيب الياف فرش مي‌شود.


پاك كردن لكه‌ي بستني و كاكائو:

براي برطرف كردن اين لكه از روي فرش‌هاي رنگ روشن، ابتدا بستني را از سطح فرش تميز كرده سپس ۱ قاشق چاي‌خوري مايع ظرف‌شويي را با ۱ فنجان آب حل نموده و با يك دستمال تميز از اين محلول روي لكه‌ي فرش بماليد اين كار را چند مرتبه تكرار كنيد تا لكه برطرف شود.


لكه‌ي انار را چگونه از روي فرش‌هاي رنگ روشن پاك‌كنيم؟

تركيب آب، سركه، مقداري شامپو فرش را مخلوط كرده و با يك حوله‌ي تميز و سفيد اين محلول را روي لكه بكشيد اين عمل را چندين بار تكرار كنيد تا لكه برطرف شود.


لكه‌ي جوهر را چگونه از روي فرش پاك‌كنيم؟

لكه‌ي جوهر بايد هر چه سريع‌تر از روي فرش پاك شود، تا خشك نشده بهتراست با يك محلول پاك‌كننده‌ي ملايم مانند شامپو يا آب‌ليمو اين كار صورت بگيرد.


استفاده از ماست براي پاك كردن لكه جوهر:

مقداري ماست كم‌چرب را روي قسمتي از فرش كه به جوهر آغشته شده ريخته و خوب مخلوط كرده و با يك قاشق ماست و جوهر را از روي فرش برداشته اين كار را چند مرتبه تكرار كنيد، مي‌بينيد لكه‌ي فرش تميز مي‌شود.


استفاده از شامپوي فرش و الكل براي پاك كردن لكه جوهر:

مقداري شامپوي فرش و الكل صنعتي و نرم‌كننده را باهم مخلوط كرده و دو برابر آن آب اضافه كنيد و محلول آماده‌شده را با يك حوله‌ي خشك و تميز روي لكه‌ي فرش بماليد، اين عمل را چند بار تكرار كنيد تا لكه كاملاً از روي فرش پاك شود.


نكته: اگر لكه‌ي جوهر خشك شود، پاك كردن آن از روي فرش سخت خواهد بود ، لذا بهتر است از محلول سركه‌ي سفيد ۱ قاشق غذاخوري، مايع ظرف‌شويي ۱ قاشق غذاخوري و ۲ فنجان آب گرم را مخلوط كرده و محلول آماده را با يك پارچه‌ي تميز روي فرش بماليد تا زماني كه لكه پاك شود.


اگر لكه‌ي جوهر از روي فرش پاك نشود چه‌كاري بايد كرد؟


جوهر به دليل غلظتي كه دارد بايد هرچه تازه‌تر است از روي فرش پاك شود تا به تاروپود فرش نفوذ نكند و باعث پخش شدن جوهر در سطح فرش نشود. اگر فرشتان دستباف است نبايد از شوينده‌ي قوي استفاده كرد، زيرابه بافت فرش و رنگ آن آسيب مي‌رسانيد، اگر لكه‌ي جوهر روي فرش شما از چند روز پيش مانده بايد حتماً لكه بريان را به قاليشويي واگذار كنيد، چراكه انجام اين كار در منزل سبب آسيب ديدن فرش شما مي‌شود.


 

زرد شدن فرش پس از شستشو:

اين اتفاق زماني ممكن است بيفتد كه آب كثيف، درون فرش باقي‌مانده باشد. همين امر موجب زرد شدن و ايجاد لكه‌ي زردروي سطح فرش شما مي‌شود. اگر از شوينده‌ي نامناسب با الياف فرش براي شستشو استفاده كنيد، زردي فرش نيز اتفاق مي‌افتد. يكي ديگر از عوامل زرد شدن فرش، جارو نكشيدن و نتكاندن سطح رويه و پشت فرش قبل از شستشو مي‌باشد، خاك روي فرش با آب مخلوط شده و گل حاصله به درون فرش نفوذ كرده و پس از خشك شدن فرش باعث زرديان مي‌شود. اگر فرش را پس از شستشو آويزان كنيد، آبهاي مانده درون فرش به ريشه‌ي آن نفوذ كرده و باعث زردي ريشه‌ها مي‌شود. بهتر است فرش را روي سطح صاف پهن كنيد تا خشك شود وحتما قبل از خشك شدن آب فرش را كاملاً با پارو بگيريد تا هيچ‌گونه رطوبتي درون فرش باقي نماند و باعث زرد شدن ريشه وسطح ان نشود.


راه‌هاي برطرف كردن زردي فرش:

اگر تمام راهكارهاي ارائه‌شده (گرفتن آب كثيف فرش، جارو زدن سطح رويه و پشت فرش، تكاندن فرش، نياويختن فرش) راعملي كرديد و فرش شما زردرنگ شد، چه بايد كرد؟

۶ ليوان آب، ۲ قاشق غذاخوري سركه‌ي سفيد و ۲ قاشق چاي‌خوري نمك را مخلوط كرده و اين محلول به‌دست آمده را با يك حوله‌ي تميز روي سطح فرش و ريشه‌ها بكشيد تا زرديان برطرف شود . بعد با يك حوله‌ي تميز ديگر سطح فرش را خشك كرده و فرش را درهواي آزاد پهن كنيد تا كاملاً خشك شود و فرش شما بوي نامطبوعي نگيرد.

تعميرات كابينت تهران


تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.