پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

معرفي اصغر روفه‌گر حق؛ پدر صنعت رفوگري فرش، استاد و مربي مرمت قالي/ تو ريشه بيني من پيچش تار

۲۱ بازديد

استاد مرحوم اصغر روفه‌گر به دليل سال ها تلاش و نوآوري در حوزه رفوگري فرش دستباف به لقب پدر رفوگري فرش مفتخر بود.
به گزارش روابط عمومي مركز ملي فرش ايران، رسول روفه‌گر حق در سال ۱۳۳۲ در يكي از مراكز بافندگي فرش دستباف يعني تبريز بدنيا آمده است. اين هنرمند مرمت‌گر فرش از كودكي با فرش دستباف و حرفه رفوگري آشنا و به تدريج انگيزه اوليه براي ورود به اين حرفه را كسب كرد. وي در دوران نوجواني وارد بازار و حجره پدر شد و علاوه بر كمك به فراگيري حرفه‌اي مرمت فرش پرداخت. رسول روفه‌گر حق پس از گذشت مدت زماني، مغازه‌اي در بازار تبريز داير و با اين عمل، شغل حرفه‌اي خود را آغاز كرد.

استاد در خرداد سال ۱۳۷۲ طي بزرگداشتي كه در مقبره الشعراي تبريز از سوي سازمان ميراث فرهنگي استان آذرباجان شرقي به همراه تني چند از اساتيد از جمله اساتيد: اعلاباف، نخجواني، برگي، عماد مورد تقدير قرار گرفت و به لقب پدر رفوگري فرش مفتخر شد.

بيشتر بخوانيد: قاليشويي پارك وي

رسول روفه‌گر توانست دو مقوله تجربه و علمي را با يكديگر درآميخت و توانست فرش‌هاي موزه‌اي همانند موزه هامبورگ بسياري را ارزيابي و ترميم كند. ايشان با بيش از سه دهه تجربه در حوزه مرمت فرش، در دو حوزه بازار و حتي دانشگاه فعاليت داشته و دارد. از جمله سوابق وي مي‌توان به همكاري با مركز آموزش هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، همكاري با مدرسه عالي شهيد سرداري، پذيرش مسئوليت در تدوين ثبت ملي و جهاني فرش آذربايجان و عضويت در هيئت موسس انجمن طراحان و نقاشان قالي آذربايجان اشاره داشت. اين مرمت‌گر فرش سرانجام به دريافت دكتري افتخاري نايل شد و هم‌اكنون علاوه بر مرمت فرش، كارشناسي فرش‌هاي موزه‌اي، عضو شوراي سياست‌گذاري ميراث فرهنگ و پذيرش مسئوليت در موزه فرش تبريز (كه به زودي راه‌اندازي خواهد شد)، در دانشكده فرش دانشگاه هنر اسلامي تبريز مشغول به تدريس است.

رسول روفه‌گر پسر استاد كه هم‌اكنون در شهر تبريز مشغول به فعاليت، مرمت فرش و تدريس در دانشگاه‌ها و مجامع رسمي و غير رسمي است.

 

منبع: ايرنا

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.