پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

نكاتي جهت شستشوي فرش در قاليشويي

۵۸ بازديد

به گزارش بيتوته شايد هنوز دوران كودكي را به خاطر داشته باشيد كه اواخر اسفند گرچه فصل امتحانات بود و هنوز كمي از ته مانده سرماي زمستان دست و پاهايمان را سوزن سوزن مي‌كرد، اما به شوق آب‌بازي پاچه‌هاي شلوارمان را بالا مي‌زديم و كاسه به دست به جان قالي خيسي كه كف حياط پهن شده بود، مي‌افتاديم.

آن روزها ديدن قالي هاي رنگارنگي كه از پشت بام منازل آويزان شده بودند، خبر از رسيدن بهار و فصل خانه تكاني مي داد... ياد باد آن روزگاران ياد باد!

اما امروز ديگر خبري از آن حال و هوا نيست، بلكه تمام اين حس به چند برگ نيازمندي هاي روزنامه تبديل شده است و به جاي ديدن قالي هاي رنگارنگ آويزان از پشت بام، صداي آيفون تصويري را مي شنويم و وانتي پر از قالي را مي بينيم كه منتظر ايستاده است.

آن حس زيباي كودكي جاي خود را به يكي از الزامات زندگي ماشيني داده است: قاليشويي هاي صنعتي. خدماتي كه بسياري از خانواده هاي شهرنشين از اوايل اسفند تا فرا رسيدن سال جديد خواه ناخواه از آن استفاده مي كنند.

اكنون نيز دوباره زمان استفاده از آن خدمات، همراه با نگراني هايش فرارسيده است. كدام قاليشويي براي شستشوي فرش دستباف ها قابل اعتماد است؟ به كدام قاليشويي مي توان اعتماد كرد كه فرش ها را بخصوص اگر دستباف و گران قيمت هم باشند، خراب نكند؟ براي شستن قالي هايمان چقدر بايد هزينه كنيم؟ اين گزارش در فصل پررونق قاليشويان تلاش مي كند كمكتان كند.

شستشوي فرشها سنتي يا صنعتي؛ مساله اين است؟
پيش از هر چيز بايد بدانيد، به طور كلي شستن زياد فرش، بخصوص آنها كه تار و پود خاطره در دل دارند و با انگشتان هنرمندان بافته شده اند اصلا كار عاقلانه اي نيست و مي توان با روش هاي ديگري پاكيزگي را به منزل آورد. به عنوان مثال با استفاده از جاروبرقي مي توانيد كاملا غبار و خاك داخل تار و پود فرش را بگيريد و سپس با استفاده از شامپوهاي مخصوص فرش، درخشندگي دوباره اي به فرش هاي منزل خود بدهيد، اما اگر به هر حال، زمان شست وشوي اساسي فرش ها فرارسيده، معمولا گزينه قاليشويي فرشها در قاليشويي مقابل ماست.

آن هم به دليل اين كه يا وقت نداريم يا فضاي كار در اختيارمان نيست، ولي بدانيد در صورت داشتن امكانات و رعايت برخي نكات ازجمله استفاده از مواد شوينده مناسب يا نحوه آبگيري صحيح بد نيست خودتان آستين بالا بزنيد و خاطرات گذشته را زنده كنيد، اما در غير اين صورت با استفاده از قاليشويي هاي مجاز كه نحوه كار آنها توسط اتحاديه صنف قاليشويان تائيد شده است از خدمات آنها كمك بگيريد.

شستشوي فرش در قاليشويي متري چند؟
از قديم شنيده ايم هر كه بامش بيش، برفش بيشتر. به اين ترتيب هزينه شست وشوي قالي، موكت و تابلوفرش در قاليشويي ها به صورت مترمربع محاسبه مي شود و معمولا مرجعي به نام اتحاديه قاليشويان هر شش ماه قيمت رسمي و مصوبي را براي شستشوي فرش به قاليشويان مجاز اعلام مي كند كه همه موظف به رعايت آن هستند، اما در اين ميان موردي به نام قيمت توافقي وجود دارد. بسياري از افراد كه از خدمات قاليشويي استفاده كرده اند با اين موضوع آشنا هستند كه قيمت درج شده در آگهي با قيمت واقعي پرداخت و صورتحساب تفاوت دارد.

به طور كلي هزينه مصوب براي شستشوي فرشها در  قاليشويي مشخص و از سوي اتحاديه تعيين شده است، اما وقتي پاي فرش هاي نفيس يا تابلو فرش ميان مي آيد يا فرش شما به هر دليل نيازمند خدمات اضافي و خاص است، همه چيز به توافق طرفين بستگي دارد و هيچ چيز به مصوبه يا دستورالعمل بستگي نخواهد داشت. پس دقت كنيد چطور توافق مي كنيد و چه سندي براي اين توافق در اختيار داريد.

مجاز يا غيرمجاز
حال مهم ترين سوال درباره خدمات قاليشويي پس از تعيين قيمت آن اين است كه فرش هايمان را بخصوص اگر گران قيمت و نفيس هم باشند، به چه كسي مي سپاريم، اما نگران نباشيد زيرا اين پرسش، پاسخي مشخص و منطقي دارد.

كافي است وقتي به آگهي قاليشويان در روزنامه ها نگاه مي كنيد يا با پرس و جوهاي فاميلي يكي از قاليشويي هاي شهر محل اقامت خودتان را انتخاب مي كنيد، كمي حوصله بخرج دهيد و قبل از دادن آدرس براي بردن فرش هايتان، به اتحاديه قاليشويان شهرستان تلفن بزنيد يا به وب سايت رسمي آن اتحاديه مراجعه كنيد.

اگر نام قاليشويي مورد نظر خودتان را بين فهرست اسامي قاليشويان مجاز و مورد تائيد اتحاديه ديديد، 50 درصد كار انجام شده و بقيه به دقت شما بستگي دارد، اما اگر نام قاليشويي مورد نظر را در بين فهرست مجاز ها نديديد كلا از خير امتيازات آگهي يا تعريف بستگان گذشته و دوباره جست وجو كنيد تا گزينه مجاز و مناسبي بيابيد.

قبل از امضاي فاكتور و صورتحساب آن را بدقت مطالعه كنيد
براساس رسم قديمي ما ايراني ها، فرش دستباف جزو سرمايه زندگي محسوب مي شود؛ بنابراين قبل از تحويل دادن اين سرمايه به دست ماموران حمل و نقل قاليشويي مجازي كه انتخاب كرده ايد بدقت فاكتور يا قرارداد ارائه شده را مطالعه كنيد و هرگز خجالت نكشيد و از كارمند قاليشويي درباره آن بپرسيد يا اين كه اگر قانع نشديد با دفتر قاليشويي تماس بگيريد و در نهايت باز هم مي توانيد از نظر كارشناسي اتحاديه استفاده كنيد به هر حال اصلا عجله نكنيد و كاملا خونسرد و با دقت هم فرشتان را تحويل بدهيد و هم تحويل بگيريد.

گفتني است، از آنجا كه معمولا فرش هاي دستباف ارزش مادي زيادي دارند برخي قاليشويان اقدام به افزودن بندي به قرارداد كرده اند كه در آن نوشته شده «هر گونه خسارت احتمالي به عهده مشتري است».

هرگز اين بند را نپذيريد، چون از قاليشويان مجاز استفاده مي كنيد و اتحاديه نسبت به ارائه خدمات آنها تعهد دارد، پس در صورت وجود چنين بندي در قرارداد، قبل از امضاي آن با اتحاديه تماس بگيريد و موضوع را با كارشناسان اتحاديه در ميان بگذاريد تا پاسخي قابل قبول بگيريد و پس از آن دست به قلم شويد. علاوه بر اين تلاش كنيد قاليشويي اي را انتخاب كنيد كه در قبال دريافت وجه اضافي، فرش هاي شما را بيمه كرده باشد و در صورت ايراد خسارت بيمه خسارت شما را بپردازد.

همچنين به ياد داشته باشيد رسيد قاليشويي تنها سند نزد شماست، بنابراين تمام اطلاعات مندرج در آن را كاملا چك كنيد و با كارت يا مشخصات قاليشويي مطابقت دهيد و هرگز رسيد بدون امضا يا مهر واحد قاليشويي مجازي را كه انتخاب كرده ايد، قبول نكنيد و در آخرين مرحله ترجيحا مشخصات مسئول تحويل گيرنده فرش و البته شماره اتومبيلش را پشت برگه فاكتور بنويسيد.

 

منبع: بيتوته

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.