پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

قاليشويي‌ها در آستانه تعديل بيشتر نيرو

۵۸ بازديد

حميد محمدي كمسرخ رئيس اتحاديه قاليشويان تهران درباره تاثير كرونا بر اين شغل گفت: متاسفانه با شيوع كرونا نزديك به ۷۰درصد كاهش درآمد داشتيم. مردم به كارگران اطمينان ندارند و مي‌ترسند كه عامل شيوع باشند. از طرفي هم حق دارند و نمي‌توان نسبت به رعايت مسائل بهداشتي اعتراض كرد.

به گزارش دنياي اقتصاد، وي افزود: قبلا با هر سفارش كارگران به خانه مردم مي‌رفتند و قالي را از منزل مردم به قاليشويي مي‌آوردند، اما در حال حاضر مردم اجازه اين كار را نمي‌دهند. تعداد مراجعان به قاليشويي هم كه پارسال ۲۰ درصد مشتري‌ها را تشكيل مي‌داد عملا بيشتر از نصف ريزش داشته است. شرايط به گونه‌اي است كه از ابتدا ۲۰ واحد قاليشويي تعطيل شده‌اند.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا تعديل نيرو هم داشته‌اند نيز گفت: متاسفانه بله. هر كارگاه قاليشويي به طور متوسط ۲۰ كارگر ثابت دارد. وقتي بازار كاملا تعطيل است چاره‌اي نيست، وقتي كار نيست و كسي سفارش شست‌وشوي قالي نمي‌دهد كاسب چگونه مي‌تواند از پس دستمزد كارگران بر بيايد؟ اين در حالي است كه اگر شرايط همين‌گونه پيش برود تعديل نيروي بيشتري هم خواهيم داشت.

مقالات مرتبط: قاليشويي اختياريه

رئيس اتحاديه قاليشويان تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا هيچ‌كدام از واحد‌ها از طرح‌هاي حمايتي دولت براي جلوگيري از تعديل نيرو استفاده نكردند نيز گفت: بعضي از واحد‌ها قصد دريافت اين وام را داشتند كه متاسفانه به سبب دست‌وپا گير بودن شرايط دريافت وام منصرف شدند. از طرفي مبلغ وام به ميزاني نيست كه بتوان گفت مشكلي از كسبه حل مي‌كند و در اين اوضاع به بانك هم بدهكار مي‌شوند. دولت اگر در بحث ماليات مي‌توانست طرح‌هاي تسهيلاتي اجرا كند كمك بيشتري مي‌كرد تا وام. متاسفانه اداره ماليات به هيچ صراطي مستقيم نيست.

او در ادامه گفت: وقتي از ابتداي سال پس از دوماه تعطيلي كامل، همه كارگاه‌ها با ۳۰ درصد ظرفيت كار مي‌كنند چگونه مي‌توانند ماليات را بپردازند؟ آن هم با ۸ تا ۱۵ درصد افزايش. واحد‌هايي كه توان پرداخت ماليات ندارند جريمه مي‌شوند و در شرايطي كه كاسب حتي براي ادامه فعاليت مشكل دارد جريمه به عنوان يك بار اضافي شرايط او را دوچندان سخت مي‌كند.

به نقل از: فرارو

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.