پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

فرش تبريز در انزواي بازار جهاني

۳۴ بازديد

فرش تبريز در انزواي بازار جهاني
فرش دستبافت تبريز به عنوان يكي از گونه‌هاي شناخته شده فرش ايراني در بازارهاي جهاني، اين روزها حال و روز خوشي ندارد و آمار توليدكنندگان آن روز به روز در حال كاهش است.
به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ايرنا، بافت فرش در آذربايجان شرقي داراي پيشينه كهن تاريخي است، به طوري كه با تصويب شوراي جهاني صنايع دستي در سال ۱۳۹۴، تبريز با در نظر گرفتن شاخص‌هاي مختلف به عنوان شهر جهاني بافت فرش انتخاب شد.
آذربايجان شرقي و به تبع آن تبريز به عنوان پايتخت فرش دستباف ايران شناخته شده و سهم به سزايي در توليد و صادرات فرش دستباف ايفا مي‌كند، به طوري كه به گفته كارشناسان امر ۳۵ درصد از صادرات فرش دستباف كشور را اين استان تامين مي‌كند.
فرش دستباف تبريز تا همين چند سال پيش به ۱۱ كشور جهان صادرات اساسي داشت و ارزش سالانه صادراتي اين هنر به بيش از ۳۰۰ ميليون دلار مي‌رسيد، اما حال خطر تعطيلي و بيكاري يكهزار و ۱۰۰ كارگاه فعال بافنده، ۴۰۰ واحد پرداخت فرش، ۴۰۰ واحد رفوگري، ۹۵ واحد قاليشويي و ۲ هزار و ۲۰۰ واحد عرضه قالي را تهديد مي‌كند.
رئيس مركز ملي فرش ايران با اشاره به قدمت و ظرفيت‌هاي فرش تبريز گفت: تبريز مي‌تواند مديريت بازار فرش جهان را برعهده بگيرد. در هنر - صنعت فرش، نام آذربايجان شرقي به خصوص تبريز نه فقط در ايران بلكه در كل دنيا پيچيده است.
 فرحناز رافع يادآوري كرد: فرش توانسته ارزآوري بسياري براي كشور داشته باشد، اما اكنون صادرات و توليد فرش رو به كاهش است و اين كاهش توليد و صادرات فرش از ضعف مسئولان دولتي و بخش خصوصي نشأت مي‌گيرد.  هنوز سياست‌هاي هنر - صنعت فرش مشخص نشده و هر كس تفسير به راي مي‌كند.
وي افزود: يكي از مشكلات فرش كشور، كوچ رفوگران از اين شغل است و از طرفي ۲ ميليون نفر در كشور در حوزه فرش فعاليت مي‌كنند، ولي بيمه آنها با مشكل روبه رو است.
رئيس مركز فرش ايران  همچنين خواستار رفع تعهد ارزي براي صادركنندگان فرش شد و افزود فروش فرش و صادرات آن زمان بر است.  اگر قرار است مشكل اشتغال جوانان رفع شود فرش دستباف مي تواند سهم مهمي را در اين خصوص ايفا كند.
سهميه بيمه قاليبافي ۷۷ درصد كاهش يافت
رئيس اتحاديه توليدكنندگان فرش دستبافت تبريز نيز با انتقاد از سخت‌گيري‌هاي بي‌مورد تامين اجتماعي، گفت: برهمين اساس سهميه بيمه قاليبافي آذربايجان‌شرقي طي ماه‌هاي اخير ۷۷ درصد كاهش پيدا كرده است.
شايد بخواهيد بخوانيد: دندانپزشكي اقساطي
اسماعيل چمني سهميه آذربايجان شرقي از بيمه قاليبافان را ۲۰۰ هزار نفر اعلام كرد كه اين رقم طي سال جاري به تدريج كاهش يافته و هم اكنون به حدود ۴۵ هزار نفر رسيده است، اين در حالي است كه بيمه تامين اجتماعي براي اين قشر از فعالان اقتصادي و هنر- صنعت فرش ايراني بسيار حائز اهميت و تعيين كننده است.
وي مساله بيمه را مهمترين چالش كنوني قاليبافان آذربايجان شرقي به خصوص شهر تبريز اعلام كرد و افزود: مايه تاسف است كه برخي از بازرسان بيمه به دلايل غيرمنطقي و با بهانه‌هاي واهي تلاش دارند تا بيمه آنها را حذف ‌كنند.
چمني با اشاره به اينكه شغل قاليبافي طوري نيست كه قاليباف همواره و ۲۴ ساعته روي دار قالي مشغول بافتن فرش باشد و اين موضوع بايد مورد توجه بازرسان بيمه قرار بگيرد، اظهار كرد: در برخي مواقع شاهديم كه قاليباف براي تهيه ابريشم و نخ به بازار رفته تا مصالح مورد نياز را تهيه كند و بازرس به منزل و محل كار وي رفته و به دليل عدم بافت فرش، بيمه او را قطع كرده‌اند قاليشويي نائين 
رئيس اتحاديه توليدكنندگان فرش دستبافت تبريز ادامه داد: از آنجائيكه بيمه قاليبافان كمك دولتي دارد، بازرسان بيمه سخت گيري‌هاي نادرست و غير منطقي اعمال كرده و تصور مي‌كنند كه قاليباف بايد هميشه روي دار قالي مشغول بافتن فرش باشد در حالي كه در قانون نيز به اين موضوع اشاره نشده است.
وي با بيان اينكه امسال در لايحه بودجه رايزني‌ها و پيگيري‌هايي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي انجام شده است تا بيمه يك ميليون نفري قاليبافان در قانون مزبور آورده شود، گفت: اين پيگيري‌ها تا حصول نتيجه ادامه خواهد داشت.
مقالات ديگر : قاليشويي مجاز

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.