چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳

ارائه خدمات قاليشويي در تهران

رشته فرش در هنرستان هاي خراسان شمالي داير شد

۲۰ بازديد

رشته فرش در هنرستان هاي خراسان شمالي داير شد

بجنورد-ايرنا- معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: رشته فرش در سال تحصيلي جديد (۱۴۰۰) به منظور رونق و اعتلاي صنعت فرش در هنرستان هاي استان هنرجو مي پذيرد.

مهرداد داودزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هم زمان با آغاز سال تحصيلي جديد رشته فرش در هنرستان سيرجانيان بجنورد، زيارت شيروان، هنرستان روستاي بدرانلوي بجنورد و هنرستان روستاي گرگز شهرستان راز و جرگلان تدريس مي شود.

وي تصريح كرد: دانش آموزان به غير از دروس عمومي با طرح‌هاي فرش اصيل ايران، مواد اوليه، نوع بافت، قاليشوئي و ساير امور مربوط به فرش آشنا مي شوند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي با بيان اينكه صنعت فرش اين استان وضعيت مناسبي ندارد، افزود: براي رونق بخشيدن اين بخش، سند توسعه صنعت فرش و جايگاه آن به صورت واقعي و نه اسمي بايد تهيه و تدوين شود.

وي ادامه داد: سالانه ۱۶۰ هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان شمالي بافته مي شود و در ساير استانها به فروش مي رسد و اگر نمايشگاه بزرگ فرش به صورت سالانه در استان داير شود، رونق مناسبي را در اين حوزه شاهد خواهيم بود.

شايد بخواهيد بخوانيد: نايت گارد

استان ۸۶۳ هزار نفري خراسان شمالي در شمال شرق كشور داراي اقوام كرد، كرمانج، ترك، تركمن، تات و بلوچ است كه صنايع دستي هر يك از آنها ويژگي هاي منحصر به فردي دارد. 

اين استان در بخش دستبافته هاي داري، گليم و فرش كردي داراي بيش از ۱۲ هزار بافنده است كه ۶۰ درصد اين افراد در بجنورد، مركز استان فعاليت مي كنند و به همين دليل  در سال ۹۸ نام مركز استان به عنوان «شهر ملي گليم و سفره كردي» به ثبت رسيد.

مقالات ديگر: قاليشويي ونك

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.